Saturday, August 13, 2011

GI-bullar med aprikoser

Idag har jag förenat nytta med nöje och bakat GI-vänliga brödbullar till våra vänner som kom på besök. Dessa är en av mina favoriter med aprikoser och valnötter i som är fantastiskt gott till både sallad och soppa. Med bullarna serverade jag smör smaksatt med ruccola och citron, hur smarrigt som helst!
GI-bullar med aprikoser (ca 20 st)
20 torkade aprikoser
50 g valnötter
50 g jäst
1/2 dl havregryn
6 dl vatten
1 msk salt
250 g kesella
2 dl rågkross
3 dl grovt rågmjöl
9 dl fullkornsmjöl, dinkel

Ruccolasmör
200 g rumsvarmt smör
1 näve ruccolasallad
1/2 citron
flingsalt

Gör så här:

1. Klipp aprikoserna i bitar, grovhacka valnötterna. Smula ner jästen i en degbunke. Koka havregrynen med 1 dl vatten i ca 2 min till en gröt. Tillsätt resten av vattnet och häll den fingervarma "gröten" över jästen. Rör tills jästen löst sig.
2. Tillsätt resten av ingredienserna och bearbeta degen så att allt blandar sig väl. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timme.
3. Häll ut degen på plåt med bakpapper och dela den i ca 20 bitar med hjälp av en mjölad kniv. Sära lite på bitarna. Grädda i 12-15 min, 225 grader.

Ruccolasmör:
Mixa smör och ruccola med rivet skal och saft från citronen. Smaka av med flingsaft.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...