Monday, July 30, 2012

Färskpotatisgratäng

Det var verkligen inte svårt att gå upp och bege sig till arbetet idag efter några veckors semesterledighet. En blick utanför fönstret och det var en sann glädje, nåja nästan ;), att göra sig i ordning och styra kosan mot arbetet. Hur har ni det själva, njuter ni av semestern eller har ni också börjat arbeta?

Denna krämiga och riktigt smakrika potatisgratäng gjord på färskpotatis gjorde jag häromdagen när vi grillade. Gratängen går dock även att göra på delikatesspotatis när nypotatis inte längre finns att tillgå.

Smakrik potatisgratäng (ca 4 port)
1 kg nypotatis (delikatesspotatis eller vanlig potatis går utmärkt), skurna i tunna skivor
2 salladslökar, skurna i skivor
1 liten purjolök, skuren i skivor
2,5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl lätt crème fraiche
1 knippe gräslök, klippt
3 dl riven ost, smakrik och långlagrad, ex präst, västerbotten, cheddar eller liknande. Jag använde denna gång extrastark och långlagrad prästost.
grillkrydda, salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda sallads-, purjo- och gräslök i en bytta. Dela i ungefär tre lika stora delar.

Smörj gratängformen med lite smör och lägg potatisskivor i botten. Lägg sedan en del lökblandning, lite kryddor, 1 dl riven ost och hälften av matlagningsgrädden.

Lägg över fler potatisskivor, lite lökblandning, klicka över lätt crème fraiche, 1 dl riven ost, potatisskivor, lökblandning, lite kryddor igen och riven ost överst. Häll över resterande matlagningsgrädde.

Grädda mitt i ugnen i ca 50-60 minuter. (Lägg eventuellt över folie de sista 10-15 minutrarna om osten fått mycket färg.) Känn med en sticka så potatisen är mjuk.

Servera potatisgratängen ljummen.

Tips! Gratängen passar även utmärkt till kräftor och den kommande kräftskivan! (Om ni nu tänker ha en sådan.)

Bon appétit!

16 comments:

  1. Attans så fort tiden går! Själv blev jag utan semester det här året men vädret har ju inte varit det bästa heller så jag känner nog inte att jag har missat så mycket. Potatisgratäng på färskpotis har jag nog aldrig provat. Det blir mest potatisallader så här års. Vilket är dumt egentligen, gratänger är ju suveränt när an är många:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utan semester låter inte så trevligt. Hela förra veckan var det kanonväder härnere i söder åtminstone. Ja, gratänger är suveräna även om potatissallader också passar fint i dessa tider :)

      Delete
  2. Ser smarrigt ut! Gratänger är en ljusglimt under hösten faktiskt. Har inte gjort på färskpotatis, men gräddbakad blir ju lite liknande.

    Kram Malin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi äter gratänger även under sommaren hos oss :)

      Delete
  3. Jag har aldrig lyckats få till en riktigt bra gratäng med färskpotatisar, de vägrar liksom suga åt sig vätskan och det blir bara blask. Brukar fuska och koka dem innan... Men med allt det här goda mellan potatisvarven så förstår jag att det inte kan bli annat än gott! En bra rätt att ställa fram på kräftbuffén.

    Skönt att du inte har nån ångest över att ha börjat knega igen. Skön måndagskväll till dig och kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då ska du testa denna gratängen Lotta, färskpotatisarna fick så god smak av osten och allt kryddgrönt :)

      Delete
  4. Mums så gott det ser ut! Jag älskar potatisgratäng och allt som innehåller potatis faktiskt (sitter och äter strips just nu :D). Ska testa det här receptet i höst.

    Kram

    ReplyDelete
  5. Jag trodde inte det gick att göra gratäng på färskpotatis. Eller gick och gick... De innehåller väl bara mindre stärkelse så det gäller att inte snåla med vare sig ost eller grädde. Inte för att jag någonsin gör det :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det funkar fint så länge man, precis som du skriver, har mycket grädde och ost i.

      Delete
  6. Jag har inte vågat att göra någon potatisgratäng i sommar. Kanske dags nu=) Det är ju så gott när den är krämig och smakrik.

    Hoppas du får en fortsatt bra jobbvecka! Otroligt att semestern går så fort. Jag börjar jobba den 13 augusti. Vad jobbar du med?
    Kram

    ReplyDelete
  7. Jag gillar potatisgratäng, men gör det sällan själv! Kram

    ReplyDelete
  8. Ser gott ut. Var längesen jag gjorde potatisgratäng - kanske får ta tag i detta till någon av grillkvällarna framöver.

    Här har vi fortfarande semester - jag jobbade iof förra veckan men nästa vecka sätter det igång för alla här hemma. Hösten känns ju sådär när jag inte riktigt vet om jag har jobb eller inte - förresten, vad jobbar du med?

    Ha det gott
    /Emma

    ReplyDelete
  9. Spännande med en färskpotatisgratäng! Pappa gjorde det någongång men det blev inte alls så krämigt, kanske får prova denna :D

    Ja visst är det så, man glömmer inte något från ens förlossning, man kommer alltid minnas känslan av varenda värk och krystning.men smärtan glömmer man snabbt haha, nu i efterhand tycker jag inte alls att det var så smärtsamt som jag trott :P

    Haha ja visst är kläderna passande till en bakardotter;) mormor kan hon :D

    ReplyDelete
  10. vad spännande med en gratäng på färskpotatis, måste jag prova för det såg väldigt gott ut!

    // Lena Make a head food

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...