Tuesday, August 16, 2011

Plommonchutney

Våra grannar har ett plommonträd och just i år hänger det hur många plommon som helst på det. Häromdagen knäcktes några grenar av pga all tyngd. Grannfrun hade fullt sjå med att klura ut vad hon skulle göra av all denna kart. Till slut kom hon på den fiffiga idén att göra plommonchutney på dessa omogna frukter.

Den smakade faktiskt mycket gott! Jag fick både receptet och en massa omogna plommon från henne, så nu har jag gjort vår egna chutney. Kan varmt rekommendera denna goda plommonchutney där smakerna gifter ihop sig så fint!

Plommonchutney
500 g plommon (jag delade halvor och tog bort kärnorna)
2 röda lökar, skurna i skivor

Koka i 10 min med 0,5 msk 24 % ättika och 0,75 dl vatten.

Tillsätt därefter:
5 dl socker
1 tsk riven färsk ingefära
1,5 msk curry
2 tsk salt
2 hackade spanska peppar (1 om du vill ha mindre starkt)
6 st torkade aprikoser

Koka i 30-60 min tills det tjocknar. OBS! Koka på svag värme eftersom det lätt bränner vid och rör om ofta!

Njut av den underbart goda chutneyn!
Testa även att göra krusbärs- och plommonchutney, en riktigt god kombination.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...