Wednesday, December 4, 2013

Grönkålschips - Crispy Kale Chips

Har ni testat att göra grönkålschips? Om inte kan jag varmt rekommendera det! Jag har sagt det snart två år nu att jag ska göra dessa chips men det har helt enkelt inte blivit av förrän nu. Så gott och krispigt det blev! Som sagt, rekommenderas varmt och ni lär inte bli besvikna. Jag lovar.

Have you tried making your own kale chips? If not I can highly recommend it! I have thought of doing these kale chips for two years now and finally it's done. They were crispy and such a delight! As I said, I highly recommend these and you won't regret doing them. I promise.

Vilka små läckerbitar... måste göras snart igen för dessa försvann i ett nafs.
Pure deliciousness on a plate... I have to make them soon again.
Grönkålschips
en bunt med grönkål, skär bort den grova mittstjälken
olivolja
havssalt och blandade torra örtkryddor efter smak

Sätt ugnen på 150 grader.

Skölj grönkålen noga och låt den bli ordentligt torr. Skär/riv kålen i mindre bitar och lägg i en skål. Häll i olivolja, havssalt och örtkryddor efter smak och gnid in blandningen i kålen ordentligt. (Jag tog flingsalt chili och lite örtsalt den här gången.)

Sprid ut bladen i ett jämnt lager på en bakpappersklädd plåt. Rosta i ugnen i ca 15 minuter tills bladen är krispiga. Rör om försiktigt då och då. Låt kallna och njut, njut, njut!

English
Crispy Kale Chips
a bunch of kale, cut off the rough stem in the middle
olive oil
sea ​​salt and mixed dried herbs to season

Preheat the oven to 150C/300F.

Rinse green kale thoroughly and let it dry properly. Cut/tear the kale into small pieces and place in a bowl. Pour olive oil, sea salt and herbs to taste and rub the mixture into the kale properly. (I took chili salt flakes and a little herb salt this time.)

Spread the leaves in an even layer on a plate, which is covered with a sheet of baking paper. Roast in the oven for about 15 minutes until the leafs are crispy. Stir gently occasionally. Let it cool and enjoy lots!

15 comments:

  1. Jag har också funderat på att göra dessa. Min dotter gjorde såna men tyckte att de blev så smuliga. Nu är jag ännu mer sugen på att pröva!

    Hoppas att allt är fint med dig/er!? Själv går jag på fälgarna lite - superflrkyld och helt slut. Johan är kvar på sjukhuset som väl är. Just nu orkar jag knappt ta hand om mig själv. Men jag blir väl bättre snart. Kram!

    ReplyDelete
  2. Är det möjligt att göra detta utan olja? Typ blanda med lite vatten istället?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet inte det... vilket recept jag än ser så har det olja i sig... tror grönkålen blir bränd i ugnen utan oljan. Men testa om du vill men som sagt jag tror inte att resultatet blir så bra, tyvärr.

      Delete
  3. Jag har inte testat, men sett många göra dem och säga att de är goda. Kram vännen!

    ReplyDelete
  4. Äntligen har du alltså testat kålchipsen?! Visst är de godare än man tror att de ska vara? :p Jag kan tipsa om att krydda lite med torkad dill, väldigt fint till...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, äntligen har jag testat! Så gott det var Sara och med dill blir de säkert än mer godare mums!

      Delete
  5. Visst är det gott! Gjorde igår kväll dessa igen med kummin, chili, paprikapulver, salt och olja. Supergott!! Min karl tyckte dom kändes FÖR nyttiga! Haha!

    ReplyDelete
  6. Ja, visst blir de goda! Vi älskar dem!

    ReplyDelete
  7. Låter så gott! Måste testas! :)
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  8. Japp, de är testade och klart godkända. Saras tips med dill på tror vi att vi också nappar på, det lät ju intressant.

    Hoppas att allt är bra med er, och att ni inte blåser bort. Ha en fin helg kära Amy,
    kramar på dej!

    ReplyDelete
  9. Visst har man sett dem både här och där, men jag har inte kommit mig för att göra dem. ÄN! Men det kommer...

    ReplyDelete
  10. Vi har allt blivit lite nyfikna på allt som har med grönkål att göra för den är faktiskt en helt ny bekantskap för oss sen vi flyttade från Norrland. Har sett dessa chips på flera ställen och kanske gör vi dem en dag också.

    En fin helg till dig, kramizar!

    ReplyDelete
  11. Tror knappt jag skulle känna igen grönkål i affären men jag får väl fråga :-) Låter gott och jag gillar att de inte behöver vara i ugnen i flera timmar. Att krydda med dill låter gott - som Sara tipsar om. En grej till på att-testa-listan alltså :-)

    Trevlig helg och kram till dig!

    ReplyDelete
  12. Ja ja ja! Grönkålschips är så gott! Smakade en variant smaksatt med om det antingen var tamarind eller tamarisoja (kommer inte ihåg!) häromveckan. Kanske skulle vara något?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...