Monday, December 9, 2013

Tasty Snickers Bites

Varning! Dessa är mycket beroendeframkallande och dessutom utan vitt raffinerat socker i, mums! Jag har alltid velat testa en sådan här variant av snickers och äntligen har jag testat den. Läckerbitar helt enkelt, jag tror jag inte behöver säga att de försvann i ett nafs? Ska snart göra en sats till. Kanske något för årets julbord?

Warning! These are very very addictive and without any refined white sugar, yay! I have always wanted to try this version of a snickers bar and finally I have tried it. Lovely indeed and they disappeared within a few hours. I will soon have to do some more... something for Christmas maybe?

Bara jag ser på bilden längtar jag efter dom igen :)
Yummylicious!
Läckra snickersbitar (ca 15 mindre bitar eller 6-8 bars)
Lager 1
4 dl cashewnötter
14-16 dadlar
1 tsk rå kakaopulver
2 krm havssalt

Lager 2
7-8 msk mandelsmör
2-4 tsk agavesirap
14-18 dadlar
2 msk kokosfett (kan uteslutas men använd lite fler dadlar eller mer agave så det inte blir för torrt)
2 krm havssalt

Överst:
en handfull jordnötter (om du vill kan du använda färdigrostade eller rosta dom lite lätt själv)
70g mörk choklad

Lager 1: Mixa cashewnötter först och tillsätt sedan dadlar, rå kakao och havssalt. Mixa lite till. Känns massan för torr så kan fler dadlar tillsättas. Bred ut massan i en form och tryck till ordentligt med en sked/handen.

Lager 2: Mixa samtliga ingredienser i lager 2. Bred massan över det första lagret.

Överst: Rosta jordnötter lite lätt om du önskar och strö över formen. Smält lite mörk choklad och ringla över. Förvara formen en stund i kylskåpet, ta ut och skär i önskad form.  Njut av godingarna!

English
Tasty Snickers Bites (approx. 15 smaller bites or 6-8 bars)
First layer:
4 dl cashews (1 american cup is 2,4 dl)
14-16 dates
1 tsk raw cacao powder
2 pinches of sea salt

Second layer:
7-8 tbsp almond butter
2-4 tsp agave nectar
14-18 dates
2 tbsp coconut oil (optional but use more dates or agave nectar so it doesn't get too dry)
2 pinches of sea salt

Top:
a handful of peanuts (you can slightly toast them if you wish for a better taste)
70g dark chocolate

First layer: Mix/blend cashews in a food processor, add the dates, raw cacao and the sea salt. Mix some more. If it feels too dry some more dates can be added. Spread the mixture into a form/mold and press down firmly with a spoon/hand.

Second layer: Mix/blend all the ingredients in a food processor. Spread the mixture over the first layer.

Top: Toast the peanuts slightly if you wish and sprinkle over the form/mold. Melt the dark chocolate and drizzle. Put it in the fridge for a while, take out and cut in suitable size. Mmmm, enjoy!

20 comments:

  1. De låter verkligen galet goda!

    ReplyDelete
  2. Mmmm, så gott det ser ut. Jag har också gjort min version på nyttigare snickers, men har inte ännu bloggat om dem. Kram vännen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt, då väntar jag med spänning för att se dina, kram!

      Delete
  3. Alltså vi är inga storproducenter eller förbrukare av julgodis, men hade du bjudit på dessa hade vi säkerligen inte tackat nej! Just dadlar är vi i och för sig väldigt förtjusta i, precis som fikon, och chokladen och sältan gillas också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gör en del julgodis men det är mest maken som äter det här hemma... visst jag äter också men inte sådär värst mycket. Däremot dadlar, fikon etc. tackar inte jag nej till minsann! :)

      Delete
  4. Låter galet gott, är det färska dadlar du har använt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte de där gula riktigt färska plockade direkt från trädet men det som vi kallar för färska här i Sverige. Du vet de där som är bruna, lite mosiga dadlar i butikerna? De har jag använt!

      Delete
  5. De verkar jättegoda! Måste nog provas snart.

    ReplyDelete
  6. Gud vilka goda! Dreglar! :)
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  7. Jisses så gott det ser ut! Förstår att de gick åt på en gång :-)

    Kram!

    ReplyDelete
  8. Spännande variant på julgodis som inte känns lika ohälsosamt som allt jag lyckas baka. Spännande recept som jag absolut tänker testa!

    ReplyDelete
  9. De små läckerbitarna ser väääldigt goda ut! Du är så duktig Amy!

    Det går sisådär med att bli av med mitt sockersug. Vart jag kommer bjuds det på sötsaker och gofika. Jag tror att jag satsar på allvar i januari igen. På juldagen åker jag till Pakistan och det kommer bli en häftig upplevelse.

    Hur är det med er nu i julruschen? Det brukar vara mycket på gång när barnen är små.

    Ha en fin tredje advent! Kram vännen <3

    ReplyDelete
  10. Det mesta som smakar snickers går hem hos mig. Men jag tycker att Agave ger ett vansinnigt snabbt blodsockersvar. Undrar om man kan använda vanlig honung istället?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...