Monday, September 26, 2011

Hur gör man en tårta i sugarpaste/ marsipan/ marshmallowfondant?


Jag har fått en hel del frågor om hur jag gör mina tårtor, dvs fyller, spacklar, täcker osv. Att göra en tårta är ett litet projekt i sig, närmare bestämt ett flerdagarsprojekt. Men kul är det minsann!

Nedan följer en beskrivning från tårtbottnar till färdig tårta. Varsågoda!

Tårtbottnar/anslag
Jag bakar alla mina tårtbottnar (anslag är det korrekta ordet egentligen) själv. Vill du göra det enkelt för dig så köper du färdigbakade anslag. Smidigt men smakar inte alls lika gott som hembakade. :)

Anslagen gör jag alltid en dag innan. Dagen därpå är de mer "stabila" när jag sedan ska dela dem (och så smular de mindre). Har du bråttom kan du lägga anslagen i frysen någon timme. Jag förvarar anslagen i rumstemperatur och täcker dem med plastfolie (man får vara försiktig eftersom de är "bräckliga"). Vill du vara ute i god tid kan du även förbereda och göra anslagen någon vecka innan och frysa in dem.

Normalt gör jag ljusa anslag men ibland vill jag kunna smaksätta med ex kakao (chokladanslag), rivet skal av lime/citron/apelsin, vanilj eller en smakessens.

Tårtfyllning
Efter att anslagen är bakade måste du bestämma dig för vad tårtan ska ha för fyllning. Om det ska vara mousse eller fluff så behöver du förbereda detta minst en dag innan tårtan ska fyllas. Läs mitt inlägg om Dumlefluff. Ska du enbart ha ex hallongrädde (rörda/mosade hallon + uppvispat grädde) kan detta göras samma dag som tårtan ska fyllas.

När fyllningen väl är klar ska tårtbottnarna/anslagen fyllas. En bra och fast fyllning gör att tårtan blir hög och jämn.

Förslag på smakkombinationer är:
- Blåbär/Vit choklad
- Rårörda bär/Vit choklad
- Blåbär/Ahlgrens bilar
- Choklad/Apelsin
- Choklad/Banan
- Hallonmousse/Dumle
- Hallon/Geisha
- Hallon/Vit choklad
- Hallon/Choklad
- Jordgubb/Lime
- Jordgubb/Dumle
- Kokos/Lime
- Päron/After Eight

Det finns inga gränser för smakkombinationerna utan det är bara att experimentera fram sina egna favoriter!
Fylld tårta.

Efter att bottnarna har fyllts tar jag plastfolie runt om hela tårtan. (För att tårtan inte ska bli torr.) Nu får den stå i ca 1 dygn i kylskåpet och "gosa" till sig. OBS! Den kan stå längre, smakerna blandar sig nästan mer om den står 2 dygn! Detta gör också att tårtan blir mer stabil när du till nästa steg ska spackla och täcka den.

Spackling
En tårta spacklas för att få en jämn och fin yta under sugarpasten/ marsipanen/ marshmallowfondanten. Du kan spackla med antingen smörkräm eller vanligt hårt uppvispat grädde. Snyggast resultat får du med smörkräm men jag tycker inte om själva smaken så jag brukar oftast spackla med grädde. Ett undantag är dock denna underbara frosting som är så god och passar bra att spackla med.

Nackdelen med grädde är att om det är varmt ute (svensk sommar) så kan tårtan "sjunka ner" lite pga av att den spacklade grädden smälter litegrann! Jag ska testa några fler smörkrämsfrostingrecept och se om inte någon faller mig i smaken :)

OBS! Viktigt här att tänka på är att om du använder sugarpaste som lock och har spacklat med grädde måste du "fodra" locket genom att pensla på smält smör innan du lägger på det. (Kommer ej att ge någon bismak på tårtan.) Detta för att skapa en "skyddsbarriär" mellan grädden och sugarpasten. Annars kan sugarpasten "smälta" av fukten i fyllningen. Använder du marsipan kan marsipanlocket "svettas" om du inte fordrar det.

Köper du färdig sugarpaste kan jag rekommendera märket Ballina som inte smälter även om du täcker den direkt på grädden.

Antingen kan du spackla tårtan dagen innan serveringen eller samma dag (beroende på hur mycket tid du har att spackla, täcka och dekorera själva tårtan). Har du spacklat tårtan måste du täcka den på nästan en gång!
Tårta spacklad med hårt uppvispat grädde.
Täcka tårtan med sugarpaste/ marsipan/ marshmallowfondant
Jag har hittills nästan bara använt mig av enbart sugarpaste när jag täcker mina tårtor. (Vid några tillfällen har jag haft 2/3 sugarpaste och 1/3 marsipan. Smaken blir så mycket godare än 100 % sugarpaste tycker jag.) Tror dock att tekniken är densamma oavsett om det är sugarpaste, marsipan eller marshmallowfondant.

Knåda sugarpasten (ca 500 g till en normalstor tårta) så den blir mjuk och följsam. Kavla därefter ut den tills den är ca 3-4 mm tjock. Ett tips är att ha en non-stick kavel (min är från Tupperware). Använd gärna Maizena majsstärkelse så sugarpasten inte fastnar när du kavlar. Locket kan kavlas tunnare men risken är stor att den då kan spricka.

Kavla ytan på sugarpasten större än tårtan (jag brukar ta anslagets diameter + höjden på den fyllda tårtan gånger 2 + lite till som marginal för att få den rätta storleken). Om ytan är för liten blir det fula veck i kanten och det vill vi ju inte ha!

Lägg nu det färdigkavlade locket försiktigt på den spacklade tårtan. Försök få det i mitten. Inte alltid så lätt när man har en hjärtformad tårta!
Tips! Använd gärna "snurrbricka" vid fyllning, spackling och täckning. Finns billiga att köpa hos ex IKEA.

Använd händerna eller en "smoother" och jämna till locket. Börja från mitten och fortsätt utåt och ner på kanterna. Se till att alla luftbubblor under locket försvinner. Blir det veck är det bara att lyfta lite på locket och "smeka" bort vecket.

När kanterna är raka och fina skär du bort den överflödiga sugarpasten/ marsipanen/ marshamallowfondanten. Använd en pizzaskärare eller en vass kniv och skär några mm från kanten (sugarpaste har en tendens att dra ihop sig lite).

Tips! Ibland gör man ett kantband eller dylikt längst ner på tårtan och det är för att dölja skavankerna kring just skärningen. (Vissa dagar blir det inte fint alls hur snyggt man än skär bort det överflödiga.)

Nu är det dags att dekorera tårtan efter eget tycke och smak!

OBS! Täck inte den färdiga tårtan i kylskåpet med tårtkupa (plast eller glas)! Kondens kan uppstå vilket gör att sugarpasten kan "smälta". Tårtan trivs bäst om den lämnas som den är.

Som ni förstår efter att ha läst detta inlägget så tar det en hel del tid att göra en tårta... men roligt är det!

Lycka till! :)
Så här kan en färdig tårta se ut dekorerad och redo att avnjutas! :)

34 comments:

  1. En fin beskrivning och trevligt med olika fyllningsförslag =D

    Tårtan blev så himla söt!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Tack Nellie, en eller två foton till ska jag lägga till i inlägget när tid ges.
    Tårtan gjordes när jag och maken firade vår bröllopsdag för några veckor sedan, kram! :)

    ReplyDelete
  3. Vilket superbra inlägg, speciellt för oss som inte bakar tårtor så ofta! Ska läsa igenom det ett par gånger till så att alla detaljer fastnar ;)Vad söt den färdiga tårtan blev!

    ReplyDelete
  4. Tack för en bra beskrivning, uppskattas verkligen :)

    ReplyDelete
  5. Tack Alexandra, både maken och jag var nöjda med tårtan! Det var bröllopsjubileum vi firade (vi har varit gifta i några år nu).

    Varsågod Hovkonditorn, kul att jag kan bidra med något... tycker ni alla andra är SÅ duktiga! :)

    ReplyDelete
  6. Hej hej, hoppas att allt är bra? :).

    Har igång en bunt med tävlingar i bloggen, bland annat Personlig Almanacka, valfria smycken, ljuslykta och två till kommer upp denna veckan!

    Du hittar tävlingarna till vänster i bloggen eller i denna direktlänk:http://yarp.blogg.se/category/tavlingar.html

    Om du inte gillar såna här kommentarer så ber jag om ursäkt,

    Kram
    Nathalié

    ReplyDelete
  7. Tack för tipset... vilken härlig blogg du har! lägger till dig på bloglovin

    ReplyDelete
  8. Gud kan du inte göra en tårta med bilder steg-för-steg för idioter som jag =) haha.
    Jätte fina tårtor gör du. ==)

    ReplyDelete
  9. Vilken jättebra beskrivning du gjort. Det är inte så lätt att få dit locket tillfredsställande.

    ReplyDelete
  10. Tack! Just detta har jag letat efter för jag har verkligen undrat men nu känns det överkomligt även för mig som inte är så konstnärlig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så trevligt att beskrivningen kunde vara till hjälp för dig!

      Delete
  11. Vart får man tag på sugarpaste? Kan man bara köpa det via nätet? /Mvh: Therese.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Therese, du kan köpa sugarpaste på många nätwebbutiker bl a ser du här intill på min sida finns länk under samarbetspartners.

      Vill du inte köpa går det utmärkt att göra sin egen sugarpaste också. Hoppas du fått svar på din fråga annars får du gärna be mig förtydliga!

      Delete
  12. Hej Amy!

    Hoppas att det är bramed dig.
    Ska göra Salihs 5års tårta. Men vill gärna baka tårtbottnet själv. Kan du dela med dig av ditt recept?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Hafsa, allt bra här tack. Jag har mailat dig recept. Hoppas du har kvar din gmail, kram!

      Delete
  13. Hej!
    Kan man lägga sokerpasta på en glassbomb tror du? Eller måste man spackla emellan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har jag aldrig testat... gör så att du provar en liten glasskula först och se vad som händer med sockerpastan. Tyvärr misstänker jag att den kommer att smälta och att du måste spackla. Ursäkta det sena svaret!

      Delete
  14. Hej, tack för en bra blogg och fina tips! Min dotter fyller snart 1 år och vi ska ha två kalas för henne. Men nu undrar jag om jag kan göra båda tårtorna samtidigt på fredag kväll när kalasen är på lördag och söndag. Min fråga är hur länge de kan stå i kylen utan att bli dåliga. Tacksam för svar! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Johanna, det kan du göra med risk för att lördagens tårta inte hinner "gosa till sig". Hade jag varit du hade jag gjort båda på torsdag kväll. Tårtan blir ju inte dålig tills söndagen. Se dock till att täcka och dekorera tårtorna så sent du kan! Jag hade täckt och dekorerat lördag morgon och söndag morgon på respektive tårta. Lycka till!

      Delete
  15. Hej!

    Du har verkligen en fantastiskt blogg!
    Är ofta inne och tittar/läser.

    Nu ska (försöka) göra min första våningstårta till helgen (2 våningar), vill gärna fråga dig ett par saker.
    Ska man tänka på att använda någon speciell fyllning så den inte sackar ihop, eller går det bra med tex Dumlefluff & Hallonfluff i den undre tårtan?
    Jag tänkte göra en stor tårta, ska räcka till 50 pers. Tror du det funkar? Borde väl bara vara att använda fler stödpinnar...
    Tycket att dom flesta våningstårtorna man ser på olika bloggar är är små.

    Mvh Sara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, så kul att du kikar in hos mig :)

      Ingen speciell fyllning utan det viktiga är att du använder stödpinnar och stödjer den undre våningen ordentligt. Jag hade nog beställt de där lite tjockare stödpinnarna som finns istället för att använda de små.

      Ja, man ser inte så stora våningstårtor ofta faktiskt. Lycka till!

      Delete
  16. Hej! Jag ska göra min första tårta med sockerfondant och jag funderar på fyllningen (har bara gjort "traditionella" tårtor med grädde, vanilkräm, mosade bär etc). Jag tänkte göra dumlefluff och geishafluff i de 2 lagerna, spackla med grädde och sen ha fondant med vaniljsmak. Blir det för mycket choklad? Jag kommer även köpa färdig tårtbotten. Några tips?
    Tacksam för svar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sofia, allt beror ju på hur mycket choklad man gillar. Gör du tårtan till någon som verkligen är en chokladfantast blir det säkert bra. Själv hade jag nog tagit en chokladfyllning och en bär, frukt, grädde eller vaniljkrämsfyllning.

      Låter som en god tårta du ska göra, lycka till och berätta gärna hur det blev!

      Delete
  17. Hej! Jag ska ha dop i helgen så hitta ja din blogg ock blev väldigt inspirerad att göra tårtan själe, skulle man kunna få receptet på tårtbotten den ska funka till långpanna:-)
    Skicka gärna på mejlen thhhina@hotmail.com. tack på förhand, mvh Tina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag ber om ursäkt att jag inte sett din kommentar förräns nu. Jag antar att det är för sent för receptet nu men jag kan maila dig det under veckan så kan du använda det nästa gång!

      Delete
    2. Hej! Jag ska också ha dop snart och tänkte försöka mig på att göra tårtorna själv. Ska använda mig av din blogg, och se om jag duger till. Blev så sugen på tårta med dumle och hallon. Så om du kunde maila över receptet till mig för långpanna vore jag tacksam.
      Tack på förhand, mvh Hanna

      ehk_77@hotmail.com

      Delete
    3. Hej Hanna, jag mailade dig igår. Hoppas det kom fram. Lycka till!

      Delete
  18. Hej! Jag har köpt sockerpasta för första gången och smakade så klart, men jag tycker den smakar lite som modell lera eller vad det nu kallas. Behöver man tillsätta någonting, eller ska man använda den som den är?? /snart 14 årig tjej

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Clara, personligen tycker jag att sockerpasta är för sött. Oftast när jag tidigare har gjort mina tårtor så har jag tillsatt lite marsipan också. Men det finns de som gillar ren sockerpasta så det är väl lite efter tycke och smak. Hade jag varit du hade jag köpt vit/extra vit marsipan och blandat den med sockerpastan. Hoppas du fick svar på dina frågor annars skriv här igen. Hälsar, Amy

      Delete
  19. Hej Amy! Trevligt med en så inspirerande sida!

    Jag hittade den av en slump då jag letade efter recept till tårtbottnar för fondanttårtor, samt spackel eller smörkräm.
    Jag är nybörjare och letatade efter inspiration, jag fick höra att jag inte borde förvara tårtan i kylen, då den kan bli hård... och om jag skulle göra detta så bör den täckas, jag bor på varmare breddgrader och därför blev jag lite smått förtvivlad när jag hörde detta. Men sedan ser jag här på din sida att du nämner attt den kan stå i kylen dock inte täckt.. Hmm, jag ska nämligen göra två st födelsedagstårtor, 30-& 40-års kalas! :)
    Som spackel kan jag anv det receptet som du nämner som "frosting"?
    Sedan, har du recept på tårtbotten?

    Tack på förhand!
    hälsningar, Madelene

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Madeleine, trevligt att du hittade hit :)

      Som jag skriver måste du plasta in tårtan med plastfolie innan du förvarar den i kylskåpet.

      Japp, du kan spackla med den frostingen eller andra som du hittar här på sidan.

      Recept på tårtbotten finns här på bloggen men ska du göra i långpanna så maila mig så skickar jag över det receptet. Lycka till! :)

      Delete
  20. Om du gör fyllningar med choklad och apelsin... Hur gör du dem? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Carin, då skulle jag göra ett lager som Dumlefluff men med vilken annan choklad du önskar och ett lager som hallongrädde fast istället för hallon ha i apelsin. Lycka till!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...