Friday, March 8, 2013

Blåbärsscones - Blueberry Scones

Scones till helgen låter väl som en riktigt trevlig idé, eller hur? Jag har gjort många olika sorters scones tidigare bl a chiliscones med västerbottensost, tranbärsscones och gräddiga scones. Scones är bara så gott så det kan jag inte få nog av. Speciellt till helgfrukosten när man har all tid i världen på morgonen. Blåbär i scones kanske inte låter så gott men jag tyckte att det var en riktig hit. Hoppas att ni bakar dessa godingar!

Lovely scones to enjoy as a breakfast or with the afternoon tea!

Inte bara vackert blå – de är lika goda som de ser ut!
Beautifully blue and really delicious too!

Blåbärsscones (till ca 4 personer)
3 dl valfri mjölk (mandelmjölk funkar fint)
100g kokosolja, smält (smör funkar bra för de som vill)
2 dl havregryn
8 dl valfri mjöl
2 msk kokos- eller agavesirap (valfritt) (går även bra med farin- eller råsocker)
1,5 dl djupfrysta/färska blåbär
4 tsk bakpulver
2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 tsk salt

Blanda mjöl, havregryn, sirap/socker, bakpulver, vaniljpulver och salt i en bunke. Tillsätt kokosolja (eller smör i bitar) och blanda ner det i mjölet. Finfördela med fingrarna till en grynig massa.

Blanda ner bären, häll i mjölk och rör ihop till en deg. Rör dock inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg.

Dela degen i sex bitar och platta ut till runda kakor, cirka 15 centimeter i diameter. (Jag formade till runda bullar.) Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel.

Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. (Bullarna behöver stå inne 2-3 minuter längre beroende på ugn). Njut av de nygräddade sconesen!

För ytterligare sconesrecept på bloggen, klicka här.

English
Blueberry Scones (for 4 persons)
3 dl (1,3 cup) milk of choice (Almond milk works fine.)
100g coconut oil, melted (butter works for those who want to use it)
2 dl (0,8 cup) rolled oat
8 dl (3,4 cups) flour of choice
2 tbsp coconut/agave nectar (or other sweetener of choice)
1,5 dl (0,6 cup) fresh or frozen blueberries
4 tsp baking powder
2 tsp organic vanilla powder or a few drops of pure vanilla extract
1 tsp salt

Blend gently flour, rolled oat, (sweetener), baking powder, vanilla and salt in a bowl. Add the coconut oil and blend well with a spoon.

Add the blueberries and pour over the milk. Mix everything with hands/spoon to a firm dough.

Divide the dough into six pieces and shape it to round balls.

Place on parchment paper and bake in the oven at 250C/480F for approx. 10-12 minutes. Mmm, enjoy lots!

19 comments:

  1. Mmm...så gott! Kanske ska baka scones imorgon till frukost! :)
    Ha en toppen kväll!
    Och grattis på kvinnodagen!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Mmmums så goda de ser ut... hade själv en tanke på att göra scones med choklad i, vi får se vad som händer!
    Trevlig helg till dig Amy!

    ReplyDelete
  3. gahhhh vad gott gahhhh Amy fresterska ; ) kram Sofia

    ReplyDelete
  4. Scones är också en stor favorit hos oss! Och roligt att man kan variera dem efter smak! Kram från ett regnigt Amsterdam!

    ReplyDelete
  5. Gott med bär, min favorit-scones är den engelska med lemon curd och färskost!

    ReplyDelete
  6. Jadå, det vågar jag allt! ;) Blåbär är nog mitt favoritbär!

    ReplyDelete
  7. Mm, de ser helt otroligt goda ut! Såna skulle jag nog kunna äta som godis :)

    Trevlig helg på dig!

    ReplyDelete
  8. Vilken morgonboost:) Blåbär är ju gott i allt och vilket superbär!
    Ha en härklig mellokväll:)
    KRAM

    ReplyDelete
  9. Mm så gott med blåbär. Älskar kreativa scones!

    ReplyDelete
  10. Åh vad gott,jag gjorde blåbärsscones till vasaloppet förra söndagen:) Vi brukar äta lite mysigt framför tv när vasaloppet visas:)

    ReplyDelete
  11. Vilka söta!Perfekta för att lyxa till det lite på helge.
    Hoppas du haft en fin helg!

    ReplyDelete
  12. Låter väl hur gott som helst i våra öron! Och blåbär, det är ju hur nyttigt som helst.

    ReplyDelete
  13. Scones är supergott och med blåbär i blir det ju lite nyttigare. Själv åt jag bagel med crem cheese till söndagsbrunch men jag hade inte bakat den själv. Vi stack till trendiga Egg and milk och käkade frukostkombo, jag en god vän. Härligt att äta frukost ute, även om jag inte älskar frukosten som måltid. Men i en amerikanskt glassig miljö, där andra sitter och svullar pannkakor med lönnsirap och rostade bagels med färskost blir jag lite hungrigare än hemma... Kram!

    ReplyDelete
  14. Låter jättegott tycker jag! :D Gillar scones med något sött i, känns lite extra lyxigt sådär :)

    ReplyDelete
  15. De ser verkligen jättegoda ut, gott med blåbär i! Scones är jag dålig på att göra (också). Men egentligen är det ju ganska lätt om jag förstår rätt, och att man kan blanda ner lite allt möjligt skadar ju verkligen inte!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  16. Tack för alla era härliga kommentarer :)

    ReplyDelete
  17. Får nog satsa på lite goda scones till helgen. Tack för inspirationen!!

    //Linda

    ReplyDelete
  18. I dont understand the measurements. What does 0,8 cups mean? Is it 8 cups? And are you supposed to blend the rolled oats first to turn into a powder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's 0.8 cups (little less than 1 american cup) rolled oats and no, you don't have to turn the oats to powder :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...