Monday, April 23, 2012

Vegetarisk lasagne à la Anna Skipper

Minns ni när programmet "Du är vad du äter" började sändas 2005? Jag minns det som om det var igår... det var i den vevan jag började träna mer frekvent (läs 6 dagar i veckan med en strikt ätardag när jag fick äta precis vad jag ville!)

Låter säkert konstigt för er men fram tills dess hade mina dagar generellt sett ut som följande: pendling till arbetet (7 mil och ca 80 min dörr till dörr via buss och tåg), arbeta 8-10 timmar/dag, åka hem de där 7 milen igen).

Som ni förstår fanns det inte mycket fritid och inte heller tid/ork för träning (bara på helgerna) så när jag bestämde mig för att flytta till min nuvarande hemstad var målet att börja träna istället för att spendera de där 15 timmarna/vecka på tåget. Om jag var i form? O'boy vilken kanon kondition jag hade! Nu tränas det tyvärr inte lika mycket längre men en dag när barnen är lite äldre kommer jag igen! :)

Dagens recept såg jag Anna Skipper servera till en medverkande i programmet och jag föll direkt för rätten. Denna vegetariska squashlasagne är mycket smakrik och god!

Vegetarisk lasagne på squash/zucchini (ca 4 port)
2 squash/zucchini
150 g färsk bladspenat
1 röd lök (stor), hackad
3 morötter (stora), rivna
7-8 färska tomater, hackade eller 1 burk krossade tomater (färska tomater rekommenderas)
2,5-3 dl sojamjölk/matlagningsgrädde
pecorino ost, riven (kan bytas ut mot annan ost ex ricotta om du vill)
parmesanost, riven
valfri smakrik ost, riven
färsk basilika
salt och svartpeppar (jag tog även cayennepeppar och grillkrydda)


Sätt ugnen på 200 grader.

Skiva squashen med osthyvel (dessa ska bli plattor i lasagnen).

Stek löken tills den blir mjuk. Lägg i riven morot, hackade tomater och krydda med salt, basilika och svartpeppar. (Jag kryddade rejält så det blir lite smak, tog även lite cayennepeppar och grillkrydda).

Ta en ugnsform och lägg i lite sojamjölk/matlagningsgrädde i botten. Lägg ett lager med squash/zucchiniplattor längst ner i formen. Varva nu med lök/morot och tomatblandningen, babyspenat och squashplattor. Avsluta med squashplattor.

Häll över sojamjölk/matlagningsgrädde och avsluta med de rivna ostarna.

Grädda mitt i ugnen i ca 35-40 minuter.

Smaklig måltid!

Du är vad du äter... det har jag sagt många gånger i livet och visst är det lite sant ändå? ;)

33 comments:

  1. Mums

    jag minns hennes program

    En tuff donna med skinn på näsan som inte drar sig för att säga rätt ut vad hon tycker = Anna Skipper : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  2. Jag gillar squash och helst i gratänger så att konsistensen blir lite fluffig o mjuk. Anna Skipper är ingen jag har lagt så mycket märke till men mina barn gillar henne. Träna är bra när man har tid och ork. Jag har tränat tre ggr i vecka hela vintern men har nu en svacka. Förra veckan bara en gång och nu är jag förkyld. Men jag kommer igen.

    Jag citerar min förra spinningledare: Det är inte det du ätr mellan jul och nyår som sätter sig, det är det du stoppar i dig mellan nyår och jul... Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tre ggr är jättebra! Även om man inte hinner ett pass så är vardagsmotionen så nyttig. Promenader i den fina naturen bara älskar jag!

      Delete
  3. Låter riktigt gott det här. Jag kollade oxå på hennes program och där var många bra recept!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut och hennes recepthäfte gick på den tiden att skriva ut från tv-bolagets hemsida också :)

      Delete
  4. Wow, vilken imponerande träning du låg inne med, klart bättre att lägga tiden där än på att pendla... Vi är väl inga direkta tränare om man bortser från all vardagsmotion som bjuds, typ Håkans dagliga cykling på 2 mil om dagen:)
    Ja, Skipper minns man när hon gjorde entre i tvn, vilken donna man hade väl aldrig sett/hört någon likande. Fast man tröttnade rätt snabbt på henne, kändes som det blev uttjatat efter ett tag.

    Och så konstaterar vi att vi tydligen är ägare av samma ugnsform, eller i alla fall likadana:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, Håkans cykling imponerande go Håkan!

      Delete
  5. Jag hade inte tackat nej till att ha en Anna Skipper med mig under några veckor. Gärna då laga mig nyttig mat och dra med mig på träningar. Att det ska vara så svårt... Sommaren är snart här och kan INTE säga att jag är i form vara sig kroppsligt eller träningsmässigt.

    Kram på dig!
    /Malin

    ReplyDelete
  6. Å det är ju squash- och auberginetider i butikerna nu! Perfekt:-)

    ReplyDelete
  7. ja för mig tog det lång tid innan jag fattade vem Anna Skipper va eftersom de senaste 7 åren (då jag fick mins son) knappt sett någoning på tv förutom en del serier och filmer på Canal plus. En dag när jag satt på mitt förra jobb och åt min medtagna lunch utbrast en arbetskollega förfärat Herre Gud rena rama Anna Skpipper mat! Och jag fattade ingenting. :-) i alla fall ser den här lasagnen underbart god ut! Den måste jag bara prova!! Är säker på att min man också kommer att gilla den.:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, underbart Tant Gul. Kan föreställa mig din min ;)

      Delete
  8. Det här var ett bra recept, jag tycker det är roligt att variera sig och använda zucchini istället för lasagneplattor. Hälsosammare också :) Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis vad jag tänkte när jag såg programmet, hälsosamt!

      Delete
  9. Hur god lät inte den lasagnen :D Väldigt bra tips med zucchinin istället för lasagneplattorna med!
    Den korman såg ju också väldigt smarrig ut, måste bli bättre på att hitta snabblagad mat som ser ut som man lagat i evigheter ;)

    ReplyDelete
  10. Vilken god lasagne! Med både pecorino och parmesan, oj, oj. Och så självklart med färska tomater, det är underbart att blanda ner i såser även om krossade på burk ofta går bra det också.

    Träning sex dagar i veckan! Imponerande! Jag tror på det där med "ätardag" då man får äta vad man vill. Det är de 90 procenten man stoppar i sig som gör en till vad man äter!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är den god, dock inte så matig och färska kvisttomater är mums i. Ja sant angående 90 % :)

      Delete
  11. super yummmy...thanks for sharing dear..:)
    Tasty Appetite

    ReplyDelete
  12. Din vegetariska lasagne får mig att plötsligt minnas att också vi förut gjorde en himla god vegetarisk lasagne... dags att damma av det receptet nu kanske!?

    Det vi äter påverkar helt klart hur vi mår och orkar med vardagen. Vi försöker verkligen äta varierat och håller oss inte till någon särskild diet, utan sunt bondförnuft fungerar helt bra i vårt kök! ;) Motionerar regelbundet. Och visst ska man unna sig goda saker, vi lever bara en gång!

    Ha en fortsatt bra vecka! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gamla recept är kul att damma av, så blir det också lite variation!

      Delete
  13. Jag kikade på många av de där programmen. Älskade när de dukade upp ett bord med färgglad och god mat. Det har jag med mig i tanken även om det inte alltid blir så, men att färgglad mat är nyttigare. Ja, naturligt färgad mat så klart.
    Jag har tidigare gjort någon liknande gratäng, fast enklare, som var mycket god. Så denna bokmärker jag!

    ReplyDelete
  14. Ha ha ja hon är allt en karakteristisk dam Anna Skipper. Lite läskig är hon väl allt? :)
    Vilket träningsschema du höll igång med, muchos imponerad.

    Har också testat med zucchiniskivor istället för pasta någongång, tyckte det blev aningens vattnigt. Men det kan nog bero på vilken zucchini jag lagt vantarna på. Gott var det hur som!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite vattnigt blir det som du ser på bilden ovan.

      Delete
  15. Jag har äntligen insett att träning inte är något för mig, istället satsar jag på att promenera och annan vardagsmotion samt att äta nyttigt mellan varven. Men jag avundas din träningsdisciplin!


    Lasagnen ser riktigt god ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vardagsmotion är det bästa! Jag hinner heller inte träna så mycket som jag skulle vilja längre tyvärr!

      Delete
  16. Oj så god den lasagnen ser ut! Och oj sån träningsdisciplin, kan tro att du var i toppform. :) Försöker också träna men 15 timmar i veckan blir det inte. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte 15 timmars träning Tove... men däremot ca 1-1,5/dag... det var 15 timmar jag pendlade i månaden :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...