Sunday, October 20, 2013

Fröknäcke - Crisp Bread from Almond/Nut Milk Pulp

Ni minns väl mandelmjölken jag gjorde för ett tag sedan? Nötpulpan som blev över från mjölken gjorde jag fröknäcke av. Gott blev det samtidigt som pulpan tas tillvara på, nej i vårt hem slängs det sällan någonting! Och vill man inte göra fröknäcke på det här viset så finns sedan tidigare det dinkel- och rågknäcke som vi gjorde hemma hos min chef förra året i december månad. Fröknäcke är så gott så jag kan nästan äta det som nyttigt snacks på kvällarna... jag är nog lite beroende av det!

Do you remember the Almond/Nut Milk I made a while ago? I made these Crisp Bread out of the Pulp that come out of it. The Crisp Bread was very tasty and at the same time it felt nice to take care of the Pulp. We try not to throw food in our home. Crisp Bread is really a delish and I eat it like a healthy evening snack... I think I am dependent on it!

Fröknäcke
Nötpulpan från mandel/nötmjölken
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön (oskalade)
1 dl krossade linfrön
ca 2 msk olja
1/2 tsk havssalt
flingsalt att strö över

Blanda ihop samtliga ingredienser förutom flingsalt och platta ut på bakpapppersklädd plåt. Strö över flingsalt och platta till lite. Grädde i ugnen i 1 timma i ca 150 grader. För raw knäcke i 3-4 timmar i ca 40 grader. Ta ut plåten och låt kallna. Smarrigt! Ett annat recept på fröknäcke; dinkel- och rågknäcke.

English
Crisp Bread
Pulp from Almond/Nut Milk
1 dl (1/2 american cup) pepitas/pumkin seeds
1 dl (1/2 american cup) sunflower seeds
1 dl (1/2 american cup) sesame seeds
1 dl (1/2 american cup) crushed flax seeds
approx. 2 tbsp oil
1/2 tsp sea salt
salt flakes to sprinkle on top

Mix together all ingredients (except for the salt flakes) and flatten over a plate which is covered with a sheet of baking paper. Sprinkle some salt flakes on top. Put it in the oven for 1 hour at 150 degrees Celsius (300 Fahrenheit). For raw Crisp  Bread for 3-4 hours at about 40 degrees Celsius (100 Fahrenheit). Take out from the oven and let it cool down. Yum!

15 comments:

  1. Det ska jag testa, ditt fröknäcke, nästa gång jag får pulpan från mandelmjölken! :)
    Ha en fin kväll!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Nej, det känns inte bra att slänga ut det som kan tillvaratas, smart att använda det så här!
    Egna fröknäcke har vi gjort några gånger, så gott med keso på.

    Ha en fin vecka, finaste Amy,
    kramar

    ReplyDelete
  3. Jag har aldrig själv gjort fröknäcke men visst är det gott!!
    Kram

    ReplyDelete
  4. Fröknäcken är verkligen beroendeframkallande och det stämmer att man kan äta dem som snacks :) Kram

    ReplyDelete
  5. Det är verkligen gott med fröknäcke, men vi äter så lite macka och så hemma numera att de hinner bli dåliga innan jag ätit upp dem :o

    ReplyDelete
  6. Farligt det där knäcket! Jag kan äta det som godis!

    ReplyDelete
  7. Ja, jag äter fröknäcke som snacks. Blir jag sugen på något så tar jag en bit med lite ost på.Gör lite olika varianter. Ibland med mer nötter och ibland med mest frön. Riktigt smart att använda det som blir över från mandelmjölken.

    ReplyDelete
  8. Finns det något godare än knäckebröd?!

    ReplyDelete
  9. Det är samma med mig! Vill alltid ta till vara på allt. Även matrester. Jag brukar säga att jag har ärvt det av min pappa som i sin tur ärvde det av min farmor som odla allt själv och var noga med att ta till vara på allt. Älskar också fröknäcke! Måste nog baka det till helgen. :-)

    ReplyDelete
  10. Jag längtar efter fröknäcke! Kram!

    ReplyDelete
  11. Åh, jag är galen i sånt fröknäcke! Jag tröttnar aldrig på det och en sats tar slut i ett nafs här hemma. Imorgon på jobbet kommer det att bjudas på fröknäcke till konferensfikat.
    Ha det gott! Många kramar

    ReplyDelete
  12. Hembakat knäckebröd är farligt gott... helt annat än det man köper!

    ReplyDelete
  13. Hej! Gjorde din mandelmjölk idag och skulle prova frötäcket men undrar ska där inte mer vätska i?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Ewa, nej ingen mer vätska eftersom nötpulpan är rätt så fuktig i sig själv. Lycka till!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...