Wednesday, October 2, 2013

Mandelmjölk - Almond Milk or Nut Milk

Att göra egen hemmagjord mandelmjölk är inte märkvärdigt alls. När jag först hörde talas om det så tänkte jag att det inte går att göra hemma men tji fick jag. Det är enkelt, gott och billigt men framförallt så vet man precis vad som finns i mjölken. Inga tillsatser eller konstgjorda ämnen. På liknande vis har jag gjort mjölk på cashewnötter, hasselnötter och sesamfrön också. Att sedan ha lite vaniljstång eller ekologiskt vaniljpulver i gör mjölken än mer smakrik och god! Har ni testat att dricka mandel- eller annan nötmjölk?

To make your own Almond Milk is not a big deal. When I first heard of it I thought this can't be made at home but oh boy so wrong I was. It's very simple, tasty and also cheap but foremost you know what's in the milk. No additives or artifical substances. I have also made similar milk out of Cashews, Hazelnuts and Sesame Seeds. To add a piece of a vanilla bean (or rather the vanilla seeds inside) or a few drops of ecological vanilla extract to it makes the milk even more tasty and yummy! Have you tried Almond or another Nut Milk?

Mandelmjölk/Nötmjölk
2 dl sötmandel (eller andra nötter/frön) + vatten att blötlägga mandeln i
1 liter vatten
en bit av en vaniljstång, urskrapad (eller ekologiskt vaniljpulver) för smaksättning

Blötlägg mandeln i minst 5 timmar (gärna över natten). Ta gärna bort skalet för vitare mjölk (men det gör inte jag alltid).

Mixa mandlarna med 1 liter nytt vatten (genom att sila bort blötläggningsvattnet tar man bort svårsmälta enzymer och den skarpa mandelsmaken så att den söta smaken kommer fram).

Låt mixern gå en stund. Sila mjölken genom en silduk, saftduk, kaffefilter, nötmjölkpåse eller liknande. Spara nötpulpan som blir över. Den är perfekt att blanda i biffar, pajdeg, torka och ha i müsli etc.

Smaksätt med vaniljstång/vaniljpulver om du vill för godare mandelmjölk.

English
Almond Milk/Nut Milk
2 dl (a little less than 1 american cup) almonds or other nuts/seeds + water to soak the almonds in
1 liter of water
a piece of a vanilla bean, the vanilla seeds inside (or organic vanilla extract) for seasoning

Soak the almonds for at least 5 hours (preferably overnight). Take away the skin for whiter milk (I don't always do this).

Mix the almonds with 1 liter fresh water (by straining off soaking water you remove indigestible enzymes and the sharp almond flavor so the sweet taste comes forth).

Let the mixer run for a while. Strain milk through scrim, coffee filters, nut milk bag or the like. Save the pulp. It's perfect to mix into patties, pie dough, dry and have it in granola etc.

Flavor with vanilla bean/vanilla extract if you want the almond milk to be even more tastier.

14 comments:

  1. Visst är det gott med nötmjölk! Brukar göra på mandlar och hasselnötter! Funderar på att gör sesammjölk nån gång! Mums!
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är så gott så. Sesam är ok men min favorit är ändå cashew, hasselnöt och mandel... hasselnötsmjölk och banan med lite mörk choklad mmm!

      Delete
  2. Åhhh jag älskar nötter, men har aldrig testat mandelmjölk! Eller annan nötmjölk! kram på dig finis! Sofia

    ReplyDelete
  3. Har du provat om man kan göra samma med kokosflisor? =) Mandelmjölk gör jag ofta, så himla gott. Kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har sett folk göra med kokosnöt som du köper i affären... tror jag testar det hellre än med kokosflingor, även om flingor också borde gå, kram!

      Delete
  4. Mandelmjölk är så gott. Annan nötmjölk har jag inte testat. Kram

    ReplyDelete
  5. Kan ju bara tänka mig hur goda banan- och chokladsmoothies det blir på nötmjölk... Hm :)

    ReplyDelete
  6. Jodå, det har vi faktiskt, fast det är länge sedan. Det var Ankis syrra som tipsade oss eftersom hon gör det. Vi tyckte det smakade väldigt gott även om det inte alls smakar mjölk (och mjölk ska smaka mjölk tycker vi:) ). Men hur är det med kalcium i mjölk som denna egentligen?

    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mandel innehåller faktiskt en hel del kalcium, 100g har 456 mg men vill man så kan man ju även slänga i en msk eller två med chiafrön. Då är det garanterat boostat med kalcium! :)

      Delete
    2. 265 mg ska det stå och inget annat.... jag är för flink i fingrarna! ;)

      Delete
  7. Jag avskyr mjölksmak och den syrliga doften av komjölk, så jag föredrar absolut mandelmjölk. Men jag dricker den inte som den är. Mjölk har aldrig lockat mig. Som barn åt jag mina Corn flakes torra.

    Imorgon är det fredag och snart har jag varit förkyld i tre veckor. Inte konstigt att jag är trött kanske. Kram och godnatt finaste!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...