Thursday, October 31, 2013

Bananbollar - Banana balls

Orken att blogga finns inte riktigt hos mig nu när det ständigt är mörkt tycker jag. Visst någon liten ljusstrimma letar sig modigt fram någon timma eller två mitt på dagen....
Då behöver energidepåerna fyllas på och dessa bananbollar är perfekta att äta som mellanmål eller varför inte någon timma innan ett styrketräningspass? De går också snabbt att slänga ihop vilket gillas mycket!

The strength to blog is not really there right now.... especially since it's constantly dark outside. Sure, a bold ray of light seeks it way through an hour or two at noon...
The energy levels has to be filled up and these banana balls are perfect to eat as a snack or why not as a pre and post-workout snack? They are also very quick to make which is great!

Perfekta att äta som mellanmål eller inför/efter ett träningspass.
Perfect to serve as a snack between meals or as a pre and post-workout snack.
Bananbollar (ca 8-10 st)
3 dl havregryn
3-4 dadlar, kärna ur och slkär i små bitar
1 banan, grovt mosad
2 msk kokosflingor
10-20 g mörk choklad, hackad
1 tsk agavesirap
0,5 tsk kanel

Blanda ihop allt i en skål och forma till bollar. Njut direkt eller låt de stå i kylskåpet i en halvtimma innan servering. Tips! Ha i 2-3 msk pumpakärnor... blir supersmarrigt!

English
Banana balls / power balls (approx. 8-10 pieces)
3 dl rolled oats (1 american cup is about 2,4 dl)
3-4 dates, pitted and cut into small chunks
1 banana, roughly mashed
2 tbsp coconut flakes/shredded coconut
10-20 g dark chocolate, chopped
1 tsp agave nectar
0,5 tsp cinnamon

Blend everything together in a bowl and shape into balls. Enjoy them directly or you can let them be in the fridge for half an hour before serving. Tip! Put 2-3 tbsp of pepitas/pumpkin seeds... it tastes great!

15 comments:

  1. Den här måste provas! Nu är jag inne i perioden då jag tränar jättemycket. Det enda meningsfulla man kan göra när ljuset timmar blir få.

    ReplyDelete
  2. Håller med ang mörkret fy sjutton : ( Kram på dig fina fina Amy /Sofia

    ReplyDelete
  3. Åh, jag har inte gjort bollar på jättelänge. Gjorde mycket och ofta för ett par år sedan, men kom visst aldrig på idén att ha i banan, måste bli hur gott som helst ju!

    ReplyDelete
  4. Fy fan för mörkret som infann sig tillsammans med vintertiden, säger jag bara... Nu behöver vi tanka med ljus, god mat och annat som gör oss glada. Vi har bokat spa en stund imorgon kväll, det ska bli underbart att stopa ner sig själv i ett varmt bad...

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Så goda. Jag har också gjort med banan och det blir en god smak på bollarna. Sänder dig en energikram :)

    ReplyDelete
  6. Jag är kass på att både göra och att äta mellis - något jag måste råda bot på. Dessa bollar kan ju vara bra att ha med när jag börjar jobba igen. Jag måste ju äta ofta och lite nu. Kram!!! (Hoppas att lille A är bättre nu!?)

    ReplyDelete
  7. Låter som riktiga energibollar.
    kram
    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  8. man lir lite trött av mörkret, och då är bra mellanmål viktigt ;) typ dessa bollar!

    ReplyDelete
  9. Ja fyyyy för mörkret...
    Och bara banan som mellanmål har jag ju tröttnat på för länge sen, perfekt med något nytt.

    ReplyDelete
  10. Låter riktigt smarriga dessa. usch ja mörkret nu är inget roligt. Kram

    ReplyDelete
  11. Goda energibollar! Kan tänka mig att det blir gott med banansmaken. Visst har det blivit mycket mörkare, men än finns lite blommor och blad kvar att njuta av. När de försvinner blir det trist, tycker jag...

    ReplyDelete
  12. Vet precis vad du menar, vi är helt kassa på att "visa oss" hos våra vänner i bloggsfären, orkar precis knappa in våra egna inlägg och det inte ens i närheten av hur ofta vi gjorde det tidigare. Men av någon anledning så är vi helt uttömda på energi båda två, kanske skulle behövas ett lass energibollar för att få fart på oss:)

    Så nej Amy, vi har inte glömt bort er, även om det kanske verkar så, vi försöker bara att komma ihåg att ta det lugnt lite grann:)
    Kramar på dej, du härliga människa!

    ReplyDelete
  13. OMG! I prepared them yesterday and took 3 to work today, just finished eating: PARADISE in my mouth! I hope they'll boost my energy before the workout :) Thanks for the recipe:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...