Wednesday, October 23, 2013

Zucchiniplättar - Zucchini Fritters

Det går mot mörkare tider och det känns verkligen i kroppen. Jag är en sådan person som är så beroende av solen och dess ljus... det är mörkt när jag åker till jobbet och det är mörkt när jag går därifrån... jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; kan man få sova i några månader som björnarna gör när de går i ide? Hade varit toppen! Zucchini får mig att må bra och dessa plättar är enkla att slänga ihop så testa dom gärna och ja, för de av er som inte gillar koriander kan ni ersätta det med ex basilika eller annan färsk krydda som ni tycker om.

We are heading towards darker times and I can really feel it in the body. I am a person that are very dependent on the sun and it's light... it's dark when I leave for work and it's dark when I go from work... I have said it earlier and I say it again; can I get to sleep some months just like the Bears do when they hibernate? It would have been great! Zucchini makes me feel good and these fritters are easy to make so try them. For those of you who don't like cilantro/coriander can substitute with basil or another fresh herb/spice that you like.

Jag använde såklart koriander, indiska som jag är, men det går lika bra med basilika om man inte tycker om koriander.
I used cilantro/coriander (yes Indians tend to do so) but it works great with basil if you don't like cilantro/coriander.
Äggfria zucchiniplättar (4 st)
4 dl färdigriven zucchini/squash (ca 1 stor, försök se till att krama ur vattnet från den rivna zucchinin så gott det går.)
1 liten gul lök, grovriven
2 vitlöksklyftor, finrivna
1/2 grön chili, finhackad (mer eller mindre efter tycke och smak)
2-3 msk majsmjöl
2 msk potatismjöl
1 msk färsk basilikablad eller koriander, finklippta
1 tsk finrivet citronskal
salt och svartpeppar, smaka av med

2 msk olivolja att steka plättarna i

Blanda ihop samtliga ingredienser i en skål och forma till plättar. Ibland behövs det mer eller mindre mjöl beroende på hur vattnig zucchinin är.

Hetta upp olja i teflonstekpanna och stek zucchiniplättarna tills de är gyllene på båda sidorna. Servera i salladsblad, hamburgerbröd eller ät de som de är. Njut!

English
Eggless Zucchini Fritters (4 fritters)
4 dl (2 american cups) grated zucchini/squash (about 1 large, try to squeeze the water out of the grated zucchini as much as possible.)
1 small onion, grated
2 garlic cloves, shredded
1/2 green chili, finely chopped (more or less according to how hot you want it)
2 to 3 tbsp corn flour
2 tbsp potato flour
1 tbsp fresh basil leaves or cilantro, finely cut
1 tsp lemon zest
salt and black pepper, to season with

2 tbsp olive oil to fry the fritters in

Mix together all ingredients in a bowl and shape into fritters. Add more or less flour depending on how watery the zucchinis are.

Add the oil in a non-stick frying pan over medium heat and fry the zucchini fritters until golden on both sides. Serve in lettuce, hamburger buns or eat them as they are. Enjoy lots!

20 comments:

  1. Jag har inte gjort zucchiniplättar än (äggfria eller ej) och nu är ju säsongen liksom.. Slut :) Får se om jag hittar någon bra i butiken ändå. Eller vänta till nästa sensommar. Men det känns lite avlägset ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Säsongen är väl aldrig slut? Bara och köpa i butik ja eller vänta helt enkelt till nästa sommar :)

      Delete
  2. Lika läckert som vanligt :-)

    Håller med dig...Ide vore en grej som regeringen borde införa!
    Ha nu en fin onsdagskväll! KRAM

    ReplyDelete
  3. De ser så goda ut och jag hade tagit basilika istället för koriander :) Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja det förstår jag vännen. Det blir gott det också kram :)

      Delete
  4. Det är så gott med zuchinni i plättar! Mums! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  5. Mums, det där både låter och ser såå gott ut. Måste provas!

    ReplyDelete
  6. Jag tycker att mörkret är ganska mysigt, fram till jul tycker jag att det är helt okej. Efter nyår vill jag ha vår direkt :0)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite tvetydigt... mysigt förvisso men jobbigt ändå när ljuset försvinner tycker jag :) Ja, vår och sommar vill vi ha året om!

      Delete
  7. Dom ser magiskt goda ut! Tror du man kan byta majsmjölet mot något annat, har aldrig haft det hemma och planerar inte att köpa det heller! =) Mandelmjöl kanske? Vad har man majsmjöl till förresten.... är det en ersättning till vetemjöl? Kram på dig

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker majsmjöl smakar så gott men du kan säkert använda annat mjöl, testa vetja! :) Kram!

      Delete
  8. Jag håller med dig. Fast hösten går an, värre är det med januari februari. Men vi ska nog klara oss igenom det det här året också?
    Zucchinibiffar är mums! Jag brukar ha mynta och fetaost i mina, men koriander låter väldigt gott också.
    Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker nu egentligen mest bara är ljuset som är lite jobbigt att det försvinner... men du har rätt Kim, i jan-feb är det snäppet värre hu! Kram!

      Delete
  9. Det där lät gott, kanske att jag kan lura sonen att det är kött?!

    ReplyDelete
  10. Jag har bara gjort zucchiniplättar med zucchini och halloumi. Dessa ser supergoda ut! Jag älskar koriander så de tilltalar mig fullt ut.

    ReplyDelete
  11. Håller med! Också trött och trött på mörkret. I morgon är jag ledig och då ska jag njuta av dagsljus och sovmorgon (kanske/förhoppningsvis).
    Plättarna låter trevliga. Har en Zucchini i kylen så ska se om jag kanske slänger ihop till lunch i morgon. Gott!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...