Sunday, October 6, 2013

Malai Kofta

När en av mina läsare hörde av sig och ville ha ett recept till malai kofta var jag inte sen att tillaga detta. Många läsare längtar tydligen efter mina indiska recept och visst äter vi indiskt ofta hemma men ni vet hur det är... skomakarens barn går oftast med trasiga skor! Jag ska försöka skärpa mig och ge er något indiskt recept lite då och då. För er som inte vet så är malai kofta vegetariska/veganska potatisbollar som blandas med den indiska osten paneer (eller halloumi/tofu/tempeh om man föredrar det) och en hel del exotiska kryddor serverad i en tjock smakrik currysås. Visst det är många ingredienser i rätten men våga testa, jag lovar att ni inte lär bli besvikna! :)

When one of my readers got in touch with me and wanted a recipe for Malai Kofta I just had to make it. Many readers apparently long for more Indian dishes and sure, we often eat Indian food at home... but somehow they don't always end up here on the blog. I will try to deliver more Indian food I promise. For those of you who desn't know Malai Kofta is veggie balls made of potatoes and the Indian cheese paneer (or halloumi/tofu/tempeh if you prefer that) mixed with Indian spices and served in a tasty  thick curry sauce. There is alot of ingredients in this dish but dare to try it, I promise you will not regret it! :)

Malai kofta (ca 7-10 st, ca 3 portioner)
100g paneer/halloumi/tofu/tempeh, riven
2 st normalstora potatisar, skalade, kokta och rivna
¼ tsk röd chilipulver
1-1,5 msk majsmjöl
¼ tsk garam masala
¾-1 msk mandelmjöl
salt, smaka av med
olja till att fritera kofta i

Blanda ihop samtliga ingredienser i en skål förutom oljan. Forma till bollar, hetta upp olja i en djup panna och fritera kofta på medelvärme tills de är gyllene. Lägg på hushållspapper och låt oljan rinna av.

Currysås
1 liten lök, mixad till en slät massa
1- 2 cm ingefära och 2-3 vitlöksklyftor, mixad till en pasta
¼ tsk garam masala eller mer om du önskar lite hetare rätt
1,5-2 dl tomatpuré
0,5 tsk gurkmeja
¾ tsk röd chilipulver
¼ tsk kanel (pulver)
¼ tsk kardemumma (pulver)
en nypa med muskotnöt
(1 tsk kasuri methi/bockhornsklöver/torkad methi, valfritt om du har. Går bra utan också.)
0,5 dl mixade cashewnötter
4-4,5 dl vatten
salt, smaka av med
(ev en nypa råsocker om du önskar lite söt smak på currysåsen)

Ta 1-1.5 msk från oljan som du friterade koftan i. Värm upp i en djup panna, tillsätt lökmassan och stek den tills den är gyllene. Lägg därefter i ingefära/vitlökspastan, garam masala och stek lätt i någon minut tills den "råa" smaken försvinner.

Tillsätt tomatpuré och sautera i 2-3 minuter. Lägg i gurkmeja, röd chilipulver, kanel, kardemumma, muskotnöt (ev methi) och de mixade cashewnötterna. Låt det stekas tills oljan separerar från kryddorna. Tillsätt därefter vatten och rör om. Låt alltihop småputtra i 10-12 minuter på låg värme.

Reglera tjockleken på såsen genom att tillsätta mer vatten om det behövs. Smaka i slutet av med salt (och en nypa råsocker) och låt puttra i 1-2 minuter till. Tillsätts kofta i currysåsen och servera omedelbart. Malai kofta äts med rotis/chapati, naan eller basmatiris. Njut av den ljuvliga rätten!

English
Malai Kofta (approx. 7-10 Kofta, about 3 servings)
100g paneer/halloumi cheese/tofu/tempeh, grated
2 medium size potatoes, boiled, peeled and grated
¼ tsp red chili powder
1-1,5 tbsp cornflour
¼ tsp garam masala
¾-1 tbsp almond flour
salt as required
oil for shallow or deep frying the koftas

Mix all the ingredients except oil in a bowl. Make medium sized balls and fry the koftas in medium hot oil till golden. Keep aside.

Gravy/curry
1 dl (½ american cup) onion paste
1-2 cm (1 inch) ginger – 2-3 garlic cloves – made in paste
¼ tsp garam masala or more if you like it hot
1,5-2 dl (1/2-1 american cup) tomato paste/puree
0,5 tsp turmeric
¾ tsp red chili powder
¼ tsp cinnamon powder
¼ tsp cardamom powder
a pinch of nutmeg powder
(1 tsp kasuri methi/dry fenugreek leaves, optional if you want. Otherwise just leave it out.)
0,5 dl (¼ american cup) cashew paste
4-4,5 dl (1,5-2 american cups) water
salt, to taste with
a pinch of brown sugar (optional)

Remove extra oil from the same pan you fried the koftas in and keep about 1 or 1.5 tbsp oil.
First add the onion paste and brown it. Then add the ginger-garlic paste, garam masala and fry for some seconds till the raw aroma of the paste goes away.

Add the tomato paste/puree and saute for 2-3 minutes. Add the turmeric powder, red chili powder, cinnamon, cardamom, the nutmeg powder, (fenugreek) and the cashew paste. Stir and saute till the oil starts to leave the sides of the masala paste. Add water and stir. Simmer till the gravy begins to thicken. It takes approx 11-12 minutes on a low flame.

Add more water if the gravy is too thick. Towards the end  add salt to taste (and brown sugar if you want a light sweet taste in the curry). Simmer for 1-2 minutes more. Add the koftas in the curry if serving immediately or you can also add the curry first in the serving plate or bowl and then place the koftas. Serve malai kofta hot with rotis/chapati, naan or steamed basmati rice.

Enjoy the lovely dish!

18 comments:

  1. Jag tror att jag aldrig smakat på malai kofta, men de ser och låter jättegoda. Kram vännen!

    ReplyDelete
  2. Wow, vilket spännande recept! :)
    Ha en toppen kväll!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  3. Jag är inte särskilt duktig på indisk matlagning, men det här låter så vansinnigt gott så jag tror att jag måste testa! Jag gillar att gå på indisk resturang, men har nog aldrig ätit den här rätten. Jätteroligt om du fortsätter dela med dig av ditt hemlands specialiteter. Ha det gott!

    ReplyDelete
  4. Jag är inte särskilt duktig på indisk matlagning, men det här låter så fantastiskt gott så jag tror jag måste testa!

    ReplyDelete
  5. Ah, så gott! är mycket, mycket förtjust i indisk vegetarisk mat!

    ReplyDelete
  6. Mums vad gott! Detta måste jag göra - kanske när min vegetariska dotter kommer hem nästa helg!? Vi älskar ju alla indisk mat och gärna vegetarisk.

    Hoppas att din förkylning gett med sig lite nu. Jag hostar än men det går åt rätt håll ändå. Stor kram till dig.

    ReplyDelete
  7. Men hur gott lät inte detta?! Jag tycker det är kul med dina indiska recept och historierna kring dessa. Sedan borde jag skärpa till mig när det gäller att testat dem. Våra barn älskar kryddig mat så det finns inga ursäkter.
    Kram på dig!

    ReplyDelete
  8. Det här låter ju hur gott som helst! Roligt med de indiska recepten, tycker jag. Sådant är ju så svårt att hitta recept på annars :)

    ReplyDelete
  9. Ja vad vi tycker är väl kanske ingen överraskning, med du får väldigt gärna ha mer indiska recept igen, det kan vi verkligen sakna ibland. Även om vi ofta kikar in i ditt receptarkiv ganska ofta (senast igår för recept på kryddblandning till dagens middag!) för inspiration så är det alltid välkommet med nya smarriga rätter.
    Sen är det perfekt med dina indiska tips också eftersom det är vegetariskt och det försöker vi få in i vårt kök mer och mer.
    Så du kan ju gissa vad vi gör med detta receptet... bokmärker så klart!

    Kramar till dej, bästa Amy

    ReplyDelete
  10. Det här är inget jag ens varit i närheten av att ha ätit. Men det både ser vrålgott ut och låter som om jag skulle gilla det. Härlig bild!
    KRAM

    ReplyDelete
  11. Ser fasligt gott ut! Oj, vad jag vill ha detta! Du är grym Amy!

    Kram vännen!

    ReplyDelete
  12. Halleda, det ser ju supergott ut! Sen är jag ju svag för det mesta i grönsaks-boll-väg. Bokmärker direkt!

    ReplyDelete
  13. Härligt recept. Tycker att dina Indiska recept är fantastiska :)

    ReplyDelete
  14. Allt med potatis, ja tack - indiskt eller icke :-) Jättekul att få varianter med potatis som inte är det gamla vanliga svenska.

    Kram till dig!

    ReplyDelete
  15. En favorit-kofta att värma sig med när höstkylan kommer!

    ReplyDelete
  16. Hej Amy,
    kollar i din blogg ofta før matinspiration! :)
    Jag åt på indian taj restaurant i københavn igår och fick en vældigt god paneersallad till førrætt, Paneer Chat hette det, har du ett recept på det som du kan dela med dig av? :)

    kramar Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Linda, just Paneer Chat har jag inte recept på bloggen men det kanske kommer framöver :) För att kika in på mina andra paneer recept se här: http://amyspieceofcake.blogspot.se/search/label/Paneer
      Kram!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...