Thursday, October 17, 2013

Rostad paprikasoppa - Roasted Red Pepper Soup

Soppa hör verkligen hösten till och nu när både mörkret och rusket har lite smått börjat komma så känns den här rostade paprikasoppan som ett bra alternativ. Jag hade även i lite chipotle krydda/smoked paprika vilket gifte sig bra med de övriga ingredienserna. Varför i all sin dar har jag inte tidigare gjort rostad paprikasoppa här hemma?

Soup is really nice to eat in the autumn and yes, it has started to get darker in the evening and also a bit chilliy in the air. This Roasted Red Pepper Soup is great to eat times like this. I had some chipotle chili/smoked pepper spice which tasted great. Why on earth have I not done Roasted Red Pepper Soup before in our home?

Lyxigt att ha i egenodlade tomater i soppan.
It's a luxury to have homegrown tomatoes in the soup.
Rostad paprikasoppa (4 port)
4 röda paprikor
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
4 tomater
1 msk olivolja
5 dl vatten
1 msk grönsaks lantbuljong pulver eller 1 buljongtärning
salt och svartpeppar, smaka av med
1 krm chipotle chili/smoked paprika krydda - våga testa, blir så gott!

Sätt ugnen på 250 grader.

Dela och kärna ur paprikorna. Lägg paprikorna med snittytorna ned mot plåten och ugnsrosta dom tills de är mjuka och skalet har fått färg. Låt svalna lite och dra av skalen.

Skala och hacka lök och vitlök. Grovhacka tomaterna och de rostade paprikorna. Hetta upp olja i en panna och bryn lök och vitlök. Tillsätt tomaterna och paprikorna och låt steka i några minuter.

Häll på vatten och buljong. Låt koka i ca 5 min.
Mixa soppan och smaka av med salt och svartpeppar (ev chipotle/smoked paprika). Häll upp i soppskålar och njut!

English
Roasted Red Pepper Soup (4 servings)
4 red peppers
1 clove of garlic
1 onion
4 tomatoes
1 tbsp olive oil
5 dl (a little more than 2 american cups) water
1 tbsp vegetable broth (powder) or 1 cube
salt and black pepper, season with
a pinch of chipotle chili/smoked pepper spice - try it, it's a delish!

Preheat the oven to 250 degrees Celsius (482 Fahrenheit).

Divide and seed the peppers. Add the peppers with cut surfaces down to the plate and roast them until they are soft and the skin is browned. Let cool slightly and peel off the shells.

Peel and chop the onion and garlic. Coarsely chop the tomatoes and roasted peppers. Heat oil in a pan and fry the onion and garlic. Add the tomatoes and peppers and cook for a few minutes.

Pour in water and broth. Boil for about 5 minutes.
Mix the soup and season with salt and black pepper (chipotle/smoked pepper). Pour into soup bowls and enjoy lots!

11 comments:

  1. Mums Amy vad gott! kram från Hjo : ) Sofia

    ReplyDelete
  2. Paprikasoppa är verkligen gott. Jag brukar göra något liknande men jag fuskar och köper färdiggrillade paprikor ;)

    ReplyDelete
  3. Ja, rostad paprika är så gott och soppan ser inbjudande ut. Bättre sent än aldrig :) Kram vännen!

    ReplyDelete
  4. Rostad paprika ger så himla god smak. Jag har gjort rostad paprika soppa innan jag startade bloggen, det är så gott. Då är hög tid att göra den igen. Tack för tipset!!
    Kram

    ReplyDelete
  5. Att rosta grönsakerna innan de åker ner i soppan blir så gott! Testa gärna att rosta flera olika grönsaker till soppa förutom paprika; aubergine, squash och lök till exempel. Bilden ser otroligt lockande ut och det syns att det är nyttigt!

    Ha en riktigt fin helg!

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Håller med en otroligt god soppa som dock bara jag gillar i familjen. Vilket iofs bara ger mer soppa till mig :)
    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  7. Mmm...smaskens! Måste spana in denna krydda i min affär! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  8. Oj så gott. Rostad paprika blir ju mums!
    En bra grej med hösten är ju alla soppor och grytor som helt plötsligt passar så bra.

    ReplyDelete
  9. Jag hade rostad paprika, rostad tomat och en skvätt tomatsås kvar från veckans pizza-macka-bak, det mixade till en fin tomat- och paprikasås som jag slängde ner lite hemgjorda kötbullar i, som jag hade i frysen och sedan toppade med riven parmesan- sonen stönade högt av lycka, och jag över att jag lyckades sätta mat på bordet på mindre än 10 minuter!

    ReplyDelete
  10. Låter hur gott som helst! Just rostad paprika är en favorit! Blir verkligen något helt annat:)

    ReplyDelete
  11. Jag vet inte om jag har gjort soppa på enbart rostad paprika, men ihop med rostad tomat och vid något tillfälle tillsammans med pumpa. Det blir så mycket mer smak i grönsakerna när de rostas. Ser fantastiskt gott ut!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...