Tuesday, August 23, 2011

Skogens guld?

Att vara ute i skogen är en rätt så trevlig sysselsättning. I synnerhet om man råkar stöta på vildhallon, blåbär eller rentav kantareller. Ja, det sistnämnda behöver jag inte alls oroa mig för eftersom kantarellerna har en inbyggd radar som säger: där Amy går, därifrån ska vi försvinna illa kvickt! ;)
Så jag får helt enkelt nöja mig med vänliga själar som skänker lite kantareller...

Vad tycker ni är skogens guld? Och vad brukar ni göra av dessa guldkorn? Kommentera gärna!

Själv bestämde jag mig för att göra en mumsig kantarellpaj just denna dag.

Kantarellpaj

Pajskal:

3 dl vetemjöl
75 g smör
2 dl Kesella kvarg lätt

Fyllning:

Kantareller 600 g (Behövs inte alls så här mycket, du kan blanda ut med annan svamp eller tex lök.)
Salt
Peppar
3 dl matlagningsgrädde
3 dl riven Kvibille Cheddar ost
4 ägg

Gör så här:

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa.
Tillsätt kvarg och arbeta snabbt ihop degen.
Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter.
Låt pajen vila i kylen i ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader. Fräs först svampen i smör i en stekpanna, ca 5 min. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop ägg och grädde sedan lägger du i osten i blandningen. Förgrädda pajskalet i ca 10 min.
Lägg i svamp och häll över äggstanningen i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-40 min.
Servera med en sallad.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...