| Kan en dessert bli bättre än så här? Kola- eller dulce de leche och nutella i en ljuvlig ljuvlig kombination... detta är verkligen matporr på hög nivå och jag rekommenderar varmt er att göra den här goda lena glasstårtan. Nu gjorde jag den till påskbuffén men det går bra att göra den vilken årstid som. Bara att anpassa garneringen efter säsong. (Jag vet, det är inte säsong för jordgubbar nu men jag fann spanska i butiken och kunde inte låta bli att köpa dom.) Njuter ni av påskledigheten? Det gör vi till fullo... så mycket så vi har nästintill inte varit nåbara på några medier what so ever. Skönt att ibland avskärma sig helt från omvärlden och bara vara med familjen. Önskar er en fortsatt fin påskhelg! |
||
|
||
| Glassig koladröm (ca 10 bitar) 75 g smör 240 g dumlekolor (31 st) 3 dl rice krispies 1 dl cornflakes 1 burk kondenserad mjölk eller en burk karamelliserad mjölk 1 burk nutella (400 g) 5 dl grädde Koka en burk kondenserad mjölk livligt i en timme. Låt kallna helt. (Tips! Köp en färdig burk karamelliserad mjölk så slipper du att koka). Smält ihop smör och dumlekolor på svag värme. Tag av kastrullen ifrån plattan och rör i rice krispies och krossad cornflakes. Tryck ut massan i botten på en form på 24 cm täckt med bakplåtspapper. Vispa upp grädden lätt. Häll/klicka i 2/3 av kolan och halva nutellaburken i grädden. Vispa med elvisp tills det tjocknat. Häll halva smeten över dumlebottnen. Klicka i små nutellabitar och kolabitar med hjälp av två teskedar. Fyll på med resterande smet och toppa med resterande nutella och kola. Frys ner glasstårtan i minst 5 timmar. Tag fram 15 minuter innan servering och dekorera kanten med Noblesse. Jag tog varannan mörk crisp och varannan original crisp. Använd en vass kniv för att skära en bit då botten kan vara hård och "trilskas lite". Mmmm enjoy lots! Receptet har jag hittat inne hos bakverk och fikastunder. |
Showing posts with label Kola. Show all posts
Showing posts with label Kola. Show all posts
Sunday, March 31, 2013
Glassig koladröm
Thursday, December 6, 2012
Saffranskola med choklad och en vinnare
Subscribe to:
Posts (Atom)


