Showing posts with label Kola. Show all posts
Showing posts with label Kola. Show all posts

Sunday, March 31, 2013

Glassig koladröm

Kan en dessert bli bättre än så här? Kola- eller dulce de leche och nutella i en ljuvlig ljuvlig kombination... detta är verkligen matporr på hög nivå och jag rekommenderar varmt er att göra den här goda lena glasstårtan. Nu gjorde jag den till påskbuffén men det går bra att göra den vilken årstid som. Bara att anpassa garneringen efter säsong. (Jag vet, det är inte säsong för jordgubbar nu men jag fann spanska i butiken och kunde inte låta bli att köpa dom.)

Njuter ni av påskledigheten? Det gör vi till fullo... så mycket så vi har nästintill inte varit nåbara på några medier what so ever. Skönt att ibland avskärma sig helt från omvärlden och bara vara med familjen. Önskar er en fortsatt fin påskhelg!

Mörk och vanlig Noblesse garneras runtom kanten på glasstårtan... en dröm för alla glass- och kola/nutellaälskare mmm!
Glassig koladröm (ca 10 bitar)
75 g smör
240 g dumlekolor (31 st)
3 dl rice krispies
1 dl cornflakes
1 burk kondenserad mjölk eller en burk karamelliserad mjölk
1 burk nutella (400 g)
5 dl grädde

Koka en burk kondenserad mjölk livligt i en timme. Låt kallna helt. (Tips! Köp en färdig burk karamelliserad mjölk så slipper du att koka).

Smält ihop smör och dumlekolor på svag värme. Tag av kastrullen ifrån plattan och rör i rice krispies och krossad cornflakes. Tryck ut massan i botten på en form på 24 cm täckt med bakplåtspapper.

Vispa upp grädden lätt. Häll/klicka i 2/3 av kolan och halva nutellaburken i grädden. Vispa med elvisp tills det tjocknat. Häll halva smeten över dumlebottnen.

Klicka i små nutellabitar och kolabitar med hjälp av två teskedar. Fyll på med resterande smet och toppa med resterande nutella och kola.

Frys ner glasstårtan i minst 5 timmar. Tag fram 15 minuter innan servering och dekorera kanten med Noblesse. Jag tog varannan mörk crisp och varannan original crisp. Använd en vass kniv för att skära en bit då botten kan vara hård och "trilskas lite".

Mmmm enjoy lots!

Receptet har jag hittat inne hos bakverk och fikastunder.

Thursday, December 6, 2012

Saffranskola med choklad och en vinnare

Schhh, var god stör ej... njutning av saffranskola sker. Häromkvällen satt vi och myste med vänner och jag bjöd på dessa chokladsaffranskolor tillsammans med annat smått och gott. Testa dessa godingar omedelbart bums! Det är en order för goda är de och de smälter sådär ljuvligt i munnen, en sann glädje för gommen helt enkelt.

Chokladskalet gömmer en krämig och saffransdoftande kola som kommer att göra succé på vartenda glöggmingel... och hjärtformade formar blir pricken över i:et.

Chokladpraliner fyllda med saffranskola (ca 25 st)
0,5 g saffran
0,5 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl sirap, ljus
150 g choklad, mörk

Stöt saffranet med lite av sockret så att det finfördelas. Blanda med resten av sockret, grädde och sirap i en vid kastrull. Låt koka upp och sedan sjuda på medelvärme till 120°, kontrollera med termometer eller gör kulprovet. Häll lite smet i ett glas med kallt vatten. Om du kan rulla en liten kula är kolan färdig. Rör om då och då. Dra kastrullen från plattan och låt kolan svalna.

Förbered under tiden chokladformarna. Bryt chokladen i mindre bitar. Smält hälften i en bunke i mikron eller över vattenbad. Pensla 25 små ischokladformar av metall invändigt med ett ganska tjockt lager choklad med hjälp av en liten målarpensel. Ställ kallt att stelna ca 10 min. Blir det första lagret tunt så gör ett andra lager när det första har torkat.

Fyll varje chokladform till drygt hälften med kola med hjälp av en liten sked. Smält resten av chokladen och fyll formarna med ex en liten sked. Det går även att pensla på ett lock med en liten målarpensel. Låt stelna och förvara sedan kallt, men ta gärna fram pralinerna i rumstemperatur en stund före servering.

Så var det dags att utse vinnaren till tävlingen.... den här motiveringen föll jag lite extra för:

Ingenstans har jag sett ett så fint kakfat på höjd,
även Birgitta i Hela Sverige bakar skulle bli nöjd.
Om hon fick macarons och cup cakes på detta fat se
kanske till och med hon skulle försöka sig på att le?
Jag skulle i alla fall bli otroligt glad om jag vann,
alla julklappsbekymmer till dottern då försvann.


Stort grattis Erika, maila mig din hemadress så kommer paketet inom kort till dig.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...