Sunday, August 12, 2012

Lavendel- och blåbärspannacotta

Pannacotta är en norditaliensk puddingdessert som jag bara har smakat några fåtal gånger. När vi i veckan skulle få gäster kändes det extra kul att göra just en pannacotta. Många recept innehåller enbart grädde som bas men jag har här blandat i turkisk yoghurt. En vild chansning som gick hem. Smaken blev sådär len och riktigt gräddig samtidigt som det kändes friskt och gott.

Lavendeln har precis blivit klar i trädgården och vi torkade lite i början av veckan så det passade perfekt att ha i. Smaken av vit choklad i kombination med lavendel, vanilj och blåbär blev en succé.

Vad gästerna tyckte? Jodå, de var riktigt nöjda med efterrätten... man kunde riktigt höra hur de njöt :)


Vaniljpannacotta med vit choklad, lavendel och blåbärskräm (4 pers)
2 gelatinblad
2 dl vispgrädde
0,5 dl strösocker
1 krm vaniljpulver (kan uteslutas men ta lite mer vaniljsocker istället)
1 tsk vaniljsocker
1-1,5 tsk torkade lavendelblommor
20 g vit choklad
2 dl turkisk yoghurt

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Koka upp grädde, strösocker, vaniljpulver, vaniljsocker och lavendel. Krama ur gelatinet och rör ut det i den kokande grädden. Ta av kastrullen från plattan och lägg i vit choklad. Rör om tills chokladen är smält.

Sila gräddkrämen och låt svalna. Tillsätt den turkiska yoghurten.

Ta fram fyra glas och häll i gräddkrämen. Ställ kallt i kylskåpet i minst 3 timmar.


Blåbärskräm
1 gelatinblad
1,5 dl vispgrädde
0,75 tsk strösocker
1 msk blåbär

Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Koka upp grädde, strösocker och blåbär. Mixa med en mixerstav. Krama ur gelatinbladet och lös upp det i blåbärskrämen. Sila krämen. Låt svalna och fördela den över vanilj- och lavendelkrämen i glasen.

Ställ kallt i ytterligare 1 timma tills blåbärskrämen har stelnat.

Njut av den krämiga pannacottan!
Lutande glas gör att efterrätten blir lite festligare...

51 comments:

  1. Kan tänka mig att den här desserten var jättegod. Vad fint du pyntat dem!!

    Jo här rullar det också på efter semestern. Är faktiskt lite gott att komma in i vardagsrutinerna också.

    Sitter just nu på jobbet faktiskt men här är det väldigt lugnt...
    Ha det gott kram /Emma

    ReplyDelete
  2. Fina bilder och det låter ljuvligt :)

    ReplyDelete
  3. Vad fina dom blev och jag som älskar pannacotta!!

    ReplyDelete
  4. Den pannacottan måste ha varit jättegod! Och bilderna är väldigt, väldigt vackra!

    ReplyDelete
  5. Så fina bilder, är det maken som har varit i farten med kameran? Pannacottan ser också så fin ut, den lilla lila biten och dekorationen gör verkligen så mycket.
    Vi har aldrig provat med yoghurt i, det låter lite med vänligt för kroppen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Japp, här har vi båda varit framme faktiskt! Så vi delar på äran :) Ja, dekorationen gör mycket och yoghurten gjorde att smaken blev så god!

      Delete
  6. Jag avskyr pannacotta, men det ser väldigt gott ut... ;-)
    Fantastiska färger ihop och vilka bilder!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag var inte heller förtjust i pannacotta förr... men nu är jag omvänd minsann. Testa denna kajomida... du lär inte bli besviken!

      Delete
  7. Men så gott det ser och låter!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  8. åh de här ser ju helt underbart ut,lööööve pannacotta så skulle nog oxå få ett o annat ljud när denna avnjuts.
    och bilderna blir ju bara finare för varje gång,superduktigt gjort

    ReplyDelete
  9. Oj vad fina de ser ut och vad fantastiskt gott. Måste jag komma i håg nästa gång jag går blåbär!

    // Lena

    ReplyDelete
  10. Mm, saker med smak av lavendel är ju så gott!

    ReplyDelete
  11. Mums Amy : ) finisar hur har ni det? kramar Sofia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, det är fint här. Hoppas allt är bra med er också, kram!

      Delete
  12. Vilka underbara bilder och vad gott det lät. Har funderat på att testa med yoghurt för att få panacottan att kännas lite fräschare och då vet jag ju att det blir gott. Ser verkligen läcckert ut med blåbärskrämen på toppen, mums.

    ReplyDelete
  13. Vilka fina bilder och vacker presentation av pannacottan! Jag har gjort vitchoklads panna cotta förut och vet hur gott det är. Du har lyckats fresta mig med dina härliga bilder på panna cottan. Måste prova med lavendel någon gång (något som jag har varit nyfiken på länge men som jag ännu inte provat i matväg).

    Kram

    ReplyDelete
  14. Så underbart att se, man blir törstig och hungrig

    ReplyDelete
  15. Jag har gjort panna cotta så många gånger, men aldrig med turkisk yoghurt. Himla bra idé som jag ska pröva snart. Jag har nästan känt mig tjatig med alla mina olika panna cottor - ma n vill ju variera sig lite, men det går alltid hem hos gästerna. Ett lite fegis-kort som jag har i min rockärm, haha!

    Ha en fin måndag!!! Kram!

    ReplyDelete
  16. Pannacotta är helt klart en av mina favoritefterrätter, är superenkelt att göra och det är så gott! Brukar göra en gräddfilspannacotta efter recept av Marcus Aujulay, de är helt otroligt god!

    ReplyDelete
  17. Såå gott! Väldigt vackra bilder!!

    ReplyDelete
  18. Åh, jag förstår att dom njöt! Vilken härlig färg också! :)

    ReplyDelete
  19. Det ser ljuvligt ut. Somrigt med blåbär och fräscht med yoghurt i :)

    ReplyDelete
  20. Vilka fantastiskt fina bilder! Låter jättegott. Jag är dålig på att använda lavendel i desserter, men det är ju gott i lagom mängd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja lavendelsmaken är jättegod tycker jag. Den har även en lugnande effekt :)

      Delete
  21. Vilken god dessert! Pannacotta är väligt gott! Jag har aldrig provat att göra med turkisk yoghurt i. Jag förstår att gästerna var nöjda:)

    Visst var det en spännande match igår. Synd att de inte vann för de slet ju som djur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I början var jag inte så förtjust i pannacotta men jag tycker mer och mer om det nu.

      Delete
  22. ser kanongott ut! jag skulle göra blåbär- & lavendelmuffins häromveckan men det fanns ju ingen lavendel att få tag på i hela stan (eller ja, inte på de olika affärerna jag var i åtminstone och jag gav upp ganska snabbt) så det fick bli bara vanliga blåbärsmuffins istället.

    ReplyDelete
  23. Jättefestliga bilder! Och det lät mumsigt också.

    ReplyDelete
  24. Pannacotta har jag gjort många gånger men lavendel är jag lite feg att testa. Vet inte om jag gillar det. Men snyggt är det i allafall.

    ReplyDelete
  25. Men vilken rolig idé att använda lavendel i pannacotta! Låter jättegott! Jag tror också att yoghurten ger ett extra lyft till pannacotta. Åh det här receptet skulle jag vilja bokmärka. Men jag vet inte hur man gör...vet du det?eller någon annan som vet kanske?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lavendel blir jättegott i mat och bak. Du bokmärker genom att trycka på "Bokmärken" och sedan "Lägg till bokmärke". Hittar du?

      Delete
  26. Jättefina bilder och det låter jätte gott! Ska nog prova det någon gång

    ReplyDelete
  27. Jag har massa idéer. Du har en inbjudande blogg

    ReplyDelete
  28. Tack alla för era fina kommentarer. Får ni chansen så testa denna lena, krämiga och goda pannacotta!

    ReplyDelete
  29. Så gott och vackert! Du är så himla duktig!!!

    Kram!

    ReplyDelete
  30. Åh så gott det låter! Den där blåbärskrämen över låter ju helt fantastiskt och så fina bilder :)

    ReplyDelete
  31. Hihi nu är det dax att koppla på vardagen =)
    Hej på dig söta vän!! Nu är jag tillbaka för lite kommentarer! Ser att det har hänt mycket!
    Intressant läsning för lilla mig!
    MEGA STOR kärlek till dig!!
    <3 <3 <3

    ReplyDelete
  32. Amy! Så snyggt, och så gott det verkar!
    Du har verkligen blivit grymt duktig på fotograferandet, och fortsatt grym på kockandet också givetvis.
    Kram på dig!

    ReplyDelete
  33. Härliga bilder på en vacker dessert =)

    ReplyDelete
  34. Det där var nog den finaste pannacottan jag någonsin sett! Och säkert god med :)

    ReplyDelete
  35. Mums!!!!! Underbar dessert och underbara bilder!! Kram Mary

    ReplyDelete
  36. Måste bara berätta att jag gjorde denna dessert igår till ett par vänner, succé:). Det var verkligen supergott !!! Tack för ett bra recept, kul att testa nya saker:)

    ReplyDelete
  37. Riktigt fina bilder! :)
    Ska absolut följa bloggen.

    P.S
    En fråga angående glasen, hur kan de stå på snedden? eller är det något som gömmer sig under? :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevligt!
      Ang glasen så är de lutande från början. Det finns en liten kula mitt på därunder som gör att de nästan inte är stilla... dricksglas från början som jag använt som dessertglas här :)

      Delete
  38. Det där både såg och lät helt fantastiskt gott ut! :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...