Wednesday, May 8, 2013

Nyttiga proteinpannkakor

Snälla sucka inte nu, jag vet... men jag var helt enkelt tvungen att testa dessa "über nyttiga" pannkakor när jag snubblade på dom. Om de är godare än vanliga pannkakor? Nej, det kan jag inte påstå men de är mer "lättare" i dubbel bemärkelse dvs både innehållsmässigt men även när man ätit dom. De känns liksom inte tunga i magen alls om man jämför med de vanliga. Dessutom är de perfekta om du efter träningen vill äta något proteinrikt, nyttigt och gott. Jag serverade mina nyttiga proteinpannkakor med fluffigt kvarg blandat med lite vaniljpulver och skivade bananer till.

Hemma hos oss nalkas annars långhelg och ska bli riktigt skönt att vara ledig i några dagar. Vi har inte så mycket inplanerat utan vi tar dagarna lite som de kommer... en utflykt eller två blir det och ni som följer mig på Facebook och Instagram hänger som vanligt med på äventyren, både i och utanför köket.

Önskar er en skön och avkopplande helg, oavsett om ni har fler eller färre lediga dagar.

Nej, inte lika goda som de vanliga pannkakor jag brukar äta... men ibland vill man äta lite nyttigt efter träningen och då passar de här "lätta" pankisarna perfekt.
Nyttiga proteinpannkakor (ca 8-10 st)
250 g kvarg (en burk)
30 g proteinpulver (Denna gången använde jag choklad men nästa gång tar jag banan. Inbillar mig att det smakar ännu godare.)
1 msk fiberhusk (finns på glutenfria hyllan i mataffären)
5 hela ägg
10 äggvitor (Äggvita på 1 liter är jättebra att ha i kylskåpet, 1 dl = 3 äggvitor.)
olja till stekning

Blanda samman alla ingredienser och stek precis som vanliga pannkakor. Servera gärna med lätt kvarg (1 %) blandat med lite vaniljpulver och skivade bananskivor eller annan frukt eller bär som du föredrar.

Enkelt, gott och nyttigt.... kan det bli bättre? ;)

18 comments:

  1. De ser ju otroligt goda ut! Vi körde dock på klassiska onyttiga idag och det är ju minst lika gott ;)
    Det behöver du inte ha dåligt samvete för, allt har ju sin tid och visst är det tråkigt att kokboksutmaningen runnit ut i sanden men allt har ju sin tid :)
    Hoppas du får njuta av en riktigt solig och härlig långhelg nu! Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. De klassiska onyttiga är ju outstanding godast, så är det bara! Men ändå kul att testa något annat och att det är nyttigt känns ju lite extra roligt för mig :)

      Tack fina du, önskar dig också en härlig långhelg kram!

      Delete
  2. Låter ju riktigt gott! Borde nog jag testa som äter pannkakor flera gånger i veckan. jag har fått hem proteinpulver också!

    ReplyDelete
  3. Nej, jag suckar inte :) Jag gillar sådana här recept och det ser jättegott ut. Kram vännen och ha en skön långhelg!

    ReplyDelete
  4. Riktigt skönt med helg även om jag skippar pannkakorna. Fast de ser goda ut minsann.

    Jag ska också på utflykt. Träffa fina Malin bland annat! Kram!

    ReplyDelete
  5. Mmm...låter gott! Brukar göra något liknande fast utan proteinpulver!
    Härligt med lång helg! Det har jag också! :)
    Ha en toppen dag!
    kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  6. Perfekt för oss som tränar mycket:) Du är ett geni! Tack för tipset:)

    ReplyDelete
  7. Jag har äntligen hittat fiberhusk efter att ha letat ett tag. Många recept jag velat testa ska det vara fiberhusk i. Som plättar/pannkakor tex. Såg även recept på pannkakor med sötpotatis i som jag var sugen på.
    Hoppas solen skiner på er idag vännen. Kramar.

    ReplyDelete
  8. Jag har också gott loss på plättar den senaste tiden, fast mina kvalar nog inte in som nyttiga- fast de var goda! :-) Trevlig lång-helg på dig!

    ReplyDelete
  9. Spännande recept, men alldeles för nyttiga för mig. Bygger ju fett inför bikinisäsongen... ;-)

    Kram kram

    ReplyDelete
  10. Mmm gott, jag brukar också använda fiberhusk till pannkakor ibland:)
    Ha en fantastisk kväll!
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  11. Hoppas du har en härlig ledig helg!

    ReplyDelete
  12. Äsch, klart man behöver lite nyttigheter också, man kan ju inte bara äta socker och smör (även om man vill). Ser goda ut, speciellt med banan till.

    ReplyDelete
  13. Även jag har varit inne i en nyttighetsperiod för ett tag sen, men jag väljer nog dom riktiga klassiska pannkakorna med socker på som får smälta in lite....
    Kram på dig!!

    ReplyDelete
  14. Kvargen i pannkakan är den feta eller magra varianten?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Kristina, jag har testat båda varianterna så ta den kvarg du tycker om och brukar använda.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...