Thursday, November 29, 2012

Broccoligratäng

Hur har ni det de sista skälvande dagarna i november? Har mörkret hunnit ikapp er eller motar ni bort det med ljusstunder och mys? Till helgen är det redan första advent och vi har ännu inte börjat pynta i hemmet. Fredag eller lördag har vi sagt att vi ska ta fram adventsljusstakar, tomtar och annat fint. Det skadar inte att lysa upp den mörka årstiden en aning!

Denna broccoligratäng återkommer med jämna mellanrum i vårt kök och det är en enkel och god vardagsrätt att laga. Barnen uppskattar den inte lika mycket som vi gör men man kan ju inte gilla allt, eller hur? Dock brukar majsen slinka ner i de små munnarna. :)


Broccoligratäng (4 port)
1 paket djupfryst broccoli, ca 250 g eller färsk som kokats någon minut i lättsaltat vatten
1 burk majs, ca 350 g + majsspad
1 gul lök, skalad och skuren i tunna skivor
2 dl grädde
3 ägg
1 tsk salt
1 krm vit- och svartpeppar
ev 1 krm cayennepeppar
2 dl lagrad ost, riven

Färggrant blir det.

Sätt ugnen på 200 grader.

Låt broccolin tina något. Låt majsen rinna av och ta vara på spadet.

Lägg broccoli, majs och lök i en smord ugnssäker form. Vispa ihop majsspad, grädde och ägg. Tillsätt salt och peppar (ev cayennepeppar). Häll blandningen över grönsakerna. Strö över osten och grädda i ugnen i ca 30-40 minuter.

Servera broccoligratängen med kokt potatis.

Smaklig måltid!

Fotona är tagna med min gamla kamera... vilket märks för de blir inte lika fina som de senaste jag tagit.

11 comments:

  1. Ohh min mamma brukar göra broccoligratäng till mig när jag är på besök, som din men utan majs och med skinka. Mums Mums!!

    ReplyDelete
  2. a nu har resfebern verkligen börjat.... får svindel av att tänka på det. Spännande! Längtar! Men man har ju en tanke på hur det kommer bli, vad man kommer känna och tycka... men så blir det ju aldrig. Så det ska bli.... intressant och kul. Jag har provpackat en gång, men behöver ändra strategi eftersom att väskan blev proppfull. Jag vill ju ha lite utrymme till allt jag kommer köpa på mig. ;-)

    ReplyDelete
  3. åh aldrig ätit broccoligratäng men så äter ja inte heller så ofta svensk mat,van och äta turkisk,syrianskt,libanesisk mat.
    ser jättegott.måste fråga,den kameran du tar kort med och då menar ja t.ex då du tog på saffransmjölken.
    blir så intensiva bilder och superfina

    ReplyDelete
  4. Jag "får" så sällan göra broccoligratäng, knäppa Mannen "tycker inte om" broccoli... Men jag gör gärna när jag äter själv, fast då med lite salt bacon också. Med kokt potatis till blir det supergott. Har inte provat med majs i också, det låter gott!

    Trevlig helg - den börjar ju i morgon. Och kram!

    ReplyDelete
  5. Vad gott det ser ut! Osten på toppen är som pricken på i:et :) Kram vännen!

    ReplyDelete
  6. Broccoligratäng med en massa ost är grymt gott. Har nog aldrig testa ihop med majs. Men varför inte.
    Ha en skön helg vännen!

    ReplyDelete
  7. ÅH så gott, jag älskar massa broccoli och majs! Måste göra denna gratängen nästa vecka :D

    sv: Egentligen får man ju inte det men det har varit så dåligt deltagande senaste månaderna så jag tog med det iaf. Du får absolut ställa upp med ett recept från en folder om du inte hittar något annat. Det ska ju vara lika för alla, så har jag tillåtit det så får jag göra det för andra med :) Vill ju så gärna ha med dig också!
    Kramar

    ReplyDelete
  8. Mmm låter riktigt gott, tror jag börjar bli hungrig:)
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  9. Åhhh vad det ser gott ut : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  10. Ser riktigt gott ut:)
    Ha en riktigt skön helg

    ReplyDelete
  11. Vilken härlig vegetarisk rätt! Jag tycker mycket om broccoli och ost!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...