Sunday, November 25, 2012

Skumtomtefudge

Igår var det en månad kvar till julafton, nu börjar nedräkning känns det som. Nästa helg är det första advent och sedan rullar det på i rasande takt. Har hört så mycket gott om skumtomtefudge så jag har helt klart varit sugen på att göra fudgen sedan förra julen.

Detta recept kommer från Monika Ahlberg och hon beskriver skumtomtefudgen som en rolig variant på fudge. Fudgen blir sådär len och bara smälter i munnen... och visst är den söt i smaken, sweet things to sweet people säger jag... :)


Skumtomtefudge
10 bitar skumgodis (t ex skumtomtar, sockerbitar, bananer)
2 dl socker
1 dl grädde
50 g smör
2-3 droppar röd karamellfärg
100 g vit choklad

Klipp skumgodiset i bitar. Koka upp allt utom chokladen tills det har smält. Blanda i chokladen och rör tills det blir en blank tjock smet. Häll upp i smord form.

Låt svalna och skär upp i bitar.

Njut av den goda fudgen!

22 comments:

  1. Skumtomtefudge är så gott! Kram vännen!

    ReplyDelete
  2. Jag är nog den enda människa som inte äter skumtomtar. Alla verkar vara tokiga i dem. Har därför inte testat skumtomtefudge, men alla som gjort det säger att den är god.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skumtomtar gillas men inte sådär att de äts i stora mängder... kommer du att testa skumtomtefudge i framtiden tror du?

      Delete
  3. åh, måste testa denna:)/sara

    ReplyDelete
  4. Så gott, så gott med skumtomtar så detta måste testas! :)

    ReplyDelete
  5. ja har aldrig ätit skumtomte fudge,men gillar tomtarna,hört att de är jättesöta så man får ont i tänderna så har inte vågat gå på och göra dessa,men när man ser dina så vill man ju hugga direkt i dem..smarriga ser dom ut i alla fall

    ReplyDelete
  6. Vilket förvandlingsnummer de genomgår de där tomtarna :-) Låter verkligen jättegott. Mycket bakning och godistillverkning i bloggvärlden nu!

    Ha en fin söndagskväll!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  7. Emmy, du är i fint sällskap kan vi säga. Inte en endaste skumtomte har passerat våra dörrar och därmed har heller ingen skumtomtefudge heller blivit provad. Men så mycket som det skrivs om dom så kanske, man vet aldrig...

    Den får ju en riktigt härlig färg, ser nästan lite farlig ut:)

    Kram till dej Amy!

    ReplyDelete
  8. Vilken tjusig färg dessa skumma tomtar fick när de genomgick sin förvandling. Här äts heller inte skumtomtar men det lät lite spännande med denna fudge.

    ReplyDelete
  9. Jag älskar skumtomtar. Älskade att köpa dom stora skumtomtarna förr i affären då dom var "oplastade" då dom var så härligt "mjöliga" på utsidan.....av typ florsocker.
    Spännande med fudge!!

    ReplyDelete
  10. Stort grattis Amy på din födelsedag snygging! kram och tack för receptet! kram Sofia

    ReplyDelete
  11. Åhh vad gott det där lät! Det kommer jag absolut testa till årets julgodis. Jag tror att jag får gömma dem väl i skåpet annars lär det nog inte finnas en enda kvar till julafton:)

    Tack! Visst är det underbar vacker färg på rödbetssoppan. Jag tror att du kommer gilla soppan:)

    November månad är en tung månad och jag känner mig så trött hela tiden. Jag lyckas somna så fort jag sätter mig och kopplar av...på bussen, på bion. i soffan osv.

    Kram på dig!

    ReplyDelete
  12. Jag gjorde den förra året men blev alldeles för söt för min smak tyvärr, men den ser ju så smarrig ut :D

    ÅH hoppas din son mår bättre nu! Inte kul med feber ju :( Ja hon är så duktig så, tänkte koka lite morötter någon dag nu och göra puré på! Kramar!

    ReplyDelete
  13. Skumtomtar! Har lyckats hålla mig borta fram tills igår på julskyltningen... Sååå gott! Kan äta ett kilo själv tror jag ;) Har sett fudgen lite här och var innan, ser fantastiskt snygg ut i den härliga rosa färgen och är säkert farligt goda ;)

    ReplyDelete
  14. Mohaha, nu vet jag ätnligen varför jag inte gillar fudge, jag är inte söt nog! :-D

    ReplyDelete
  15. Det har jag gjort några gånger. Otroligt smaskigt!!

    ReplyDelete
  16. Amy, min fudge blev förstås sockrig och äcklig! vad gjorde jag för fel nu då :) Kram Berit (vås)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det enda jag kan komma på är att sockret inte smälte ordentligt innan du la i chokladen... attans också!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...