Tuesday, May 8, 2012

Sodabröd med grön vitlök

Visst låter detta bröd spännande? Sodabröd med grön vild vitlök eller wild garlic soda bread som Jamie Oliver kallar det. Receptet är nämligen hans och finns med i hans vårliga kokbok "Vårens friska & frestande recept" som du för närvarande kan vinna här på bloggen.

Jag har använt mig av färska gröna vitlöksblad (vilket mångt och mycket kan jämföras med bladen på den vilda vitlökens milda smak). Färsk vitlök är en härlig vårprimör som kanske många av er ännu ej har upptäckt? Den gror för tillfället i många trädgårdar och kolonilotter. Färska vitlöksblad passar utmärkt i bröd och dessutom blir brödet riktigt gott. Om ni inte har testat det tycker jag ni ska göra det.

Denna färska vitlök har min fina mamma bidragit med. Hon odlar så mycket smått och gott läs chili, squash, ärtor, koriander, bockhornsklöver (methi) och mycket mer i sin kolonilott må ni tro. Varje gång man kommer därifrån har man famnen full av godsaker och härligheter att ta med sig hem. Än så länge finns det inte mycket där (förutom denna vitlök och rabarber) men  snart så spirar hennes kolonilott härligt grön!
Det är de gröna bladen som används i det här brödet, resten används som vanlig vitlök görs.

Sodabröd med grön vitlök (8 st)
olivolja
1 liten näve vitlöksblad, sköljda (eller bladspenat med krossad vitlöksklyfta)
2 1/2 dl filmjölk
175g grahamsmjöl, plus lite att pudra över
175g vetemjöl special
1 tsk havssalt
3/4 tsk grovt krossad svartpeppar
1 tsk bikarbonat
25g smör, kallt och tärnat



Gör så här
Sätt ugnen på 180 grader.
Ställ en vid kastrull på medelvärme och häll i en generös skvätt olivolja. Tillsätt hackade vitlöksblad eller spenat, rör om och fräs i 3 minuter, tills den slaknat. Häll i filmjölken, ta av från värmen och kör med mixerstav till en grön mjölk.

Blanda de torra ingredienserna och smöret i en stor skål med fingrarna till en smulig konsistens. Gör en grop i mitten och häll i den gröna mjölken, en rejäl skvätt i taget. Blanda med en träslev tills du har en slät deg.

Pudra en arbetsbänk med mjöl, häll ut degen och rulla den till en stor korv. Dela den i åtta bitar. Olja en bakplåt lätt, lägg på degbitarna, strö över lite vetemjöl och ställ in plåten i ugnen.

Grädda 20 min, eller tills bröden är ljust gyllengula på ytan. Ta ut dem och knacka i bottnen. Om de låter ihåligt är de perfekta.

Låt bröden svalna på galler.

Smakar otroligt gott direkt från ugnen bredda med kallt smör... mums!
En härlig kokbok!

Dessa smarriga bröd är även mitt bidrag till Kokboksutmaningen hos Fika med Eleonore som denna månaden har temat vårens primörer.

20 comments:

  1. Nej, grön vitlök kände jag inte till från förut. Låter gott och så tycker jag brödet ser lite grönt ut i färgen, eller ser jag fel? :) Fint är det i alla fall!

    ReplyDelete
  2. Det här var nytt för mig, har inte hört talas om det tidigare. Spännande!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  3. farsan min odlar oxå dem och får massvis med dem varje år men aldrig tänkt att man kan baka bröd med de,brukar alltid kasta de gröna och spara själva vitlökshuvudet,hehehehhe

    ReplyDelete
  4. Ja detta lät helt klart intressant.

    Sv: jadu jag jobbar väl sisådär varannan vecka resterande är det vård av barn fortfarande. Just nu är det vattkoppor lagom till danmarksresan dessutom. Men men, Danmark blir det ändå så det ska bli riktigt roligt. Hur är det med dig då? /Emma

    ReplyDelete
  5. Kul med ett litet annorlunda bröd, låter gott

    ReplyDelete
  6. Hello, vad underbart! Bröd utan jäst :-) Detta vill jag testa! Kan man använda den milda blasten som växer upp från vanlig vitlök tro? Eller blir det helt fel?

    När man inte är lika lyckligt lottad med en mor som har en kolonilott med så mycket gott försöker jag komma på en annan lösning. Kan inte påminna mig att jag någonsin sett såna där vitlöksblad i affären...

    ReplyDelete
  7. Det verkar som bra övningsbröd för mig som inte är så bra på brödbak. Spenat i bröd har jag aldrig provat - bara som fyllning i piroger. Kram!

    ReplyDelete
  8. Kul med annorlunda bröd och jag gillar att man inte behöver jäsa det ;). Man borde kunna använda vanlig vitlök som får gro gröna skott (det händer ju allt ibland) och är väldigt gott.

    ReplyDelete
  9. Spännande och ett roligt, annorlunda recept! Gott! Kram

    ReplyDelete
  10. Kul med vitlök i soda bread, men wild garlic på engelska är faktiskt ramslök på svenska, men färsk vitlök är ju liksom ramslök mildare än vanlig vitlök, så jättestor skillnad är det nog inte. :)

    Sv: Jag har inte fått något mail. :( Skickade du till hmenilsson@yahoo.se ?

    ReplyDelete
  11. Det ser jättegott ut! :) Gillar din blogg starkt
    Må gott!

    ReplyDelete
  12. Spännande med soda i brödet:) Det måste provas!

    ReplyDelete
  13. Vilket spännande bröd, såg ju jättegott ut med! Otroligt bra bidrag till utmaningen också!

    Oj du det var inte dåligt! Haha det är verkligen att jobba in i det sista :D Jag som är lite av en arbetsnarkoman hade också gärna jobbat in i det sista men har dessvärre inget val :(
    Kram!

    ReplyDelete
  14. sv: Hej! Ledsen för sent svar, men tack så jättemycket! :) Kram

    ReplyDelete
  15. Har nog aldrig sett färsk vitlök tidigare, nu fick jag lära mig nåt nytt igen! :)

    Det här brödet borde ju passa utmärkt till buffé i dessa stundande högtidstider...

    ReplyDelete
  16. Vi slänger gärna ner lite av det gröna blasten i sallad, det blir så gott. Men att slänga den i bröd, vilken bra idé! Vet att det finns vitlöksstjälkar att köpa i affären, det borde ju kanske funka även med sådana?

    Så härligt att ha en liten kolonilott att odla på, lyx med stora famnen full:)

    ReplyDelete
  17. Vilket praktiskt recept att baka med bikarbonat. Tack för receptet!

    ReplyDelete
  18. Tack alla för fina kommentarer!

    Tove, visst var brödet lite grönt i nyansen.
    Lotta, den milda blasten fungerar säkerligen finfint skulle jag tippa!
    Agneta, ja buffé passar brödet nog bra till :)
    Jadå, Mårtenssons vitlöksstjälkarna funkar fint!

    ReplyDelete
  19. Mums, det ser gott ut. Hembakat bröd är ju något av det bästa. :)
    Kram

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...