Saturday, September 8, 2012

Blåbärssmoothie med kakao

För ett tag sedan var jag med i en tävling om Sveriges godaste smoothie i samarbete med Verum. "En ny spännande och nyskapande smoothie" var ledstjärna i tävlingen. För att vara med och tävla skulle en god och läskande smoothie skapas och den skulle innehålla Verums hälsofil eller hälsoyoghurt.

Tjohoo, jag kom på bronsplats! :) Vinsten blev en fin smoothiemugg samt produktcheckar från Verum. Det är inte så mycket vinsten i sig utan mest äran att få komma trea som gör mig så glad. :) Jag vet att jag säger det om mycket jag lagar och bakar, men ska ni testa en ny smoothie så testa denna snälla! Hela familjen njöt av den i stora drag när jag gjorde den tidigare idag och vi gör den ofta hemma hos oss.


Blåbärssmoothie med kakao (2 glas)
2 dl Verums hälsoyoghurt vanilj (man kan ta vanlig vaniljyoghurt också, dvs om man inte tävlar i Verums tävling som jag gjorde ;)
2 dl halvtinade blåbär
1 dl krossad ananas
1 dl ananasjuice
1 banan, skuren i bitar
1 tsk kakao

Mixa yoghurt, krossad ananas, ananasjuice, banan, kakao och de flesta blåbären i en blender eller med en stavmixer till en slät smoothie.

Häll upp i två glas och garnera med resterande blåbär och ev pudra lite kakao på toppen.

Njut, njut, njut av den goda smoothien!

21 comments:

  1. Smaskens! Grattis till vinsten, vad kul!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  2. Grattis, grattis! Vad du är duktig! Ser supergod ut! Kram Kate!

    ReplyDelete
  3. Vad kul att komma på en så fin placering, grattis! Härmed lovar jag officiellt att testa din smoothie! Ska bara tjacka lite ananas först. Rapporterar sen hur det gick. Stor kram kompis!

    ReplyDelete
  4. Grattis till den fina placeringen! Förstår att det gick bra i tävlingen för din smoothie låter supergod!
    Fin bild också. Kram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, den första bilden har maken tagit och jag har tagit den andra helfigursbilden. Blev jättenöjd med den, kram!

      Delete
  5. Fina du, grattis!! Och den låter mycket god! Kram

    ReplyDelete
  6. Tack snälla för era grattis, jag är jätteglad för en hedrande tredjeplats :)

    ReplyDelete
  7. Grattis! Såg inte alls läskande god ut! Vad rekommenderar du att man ersätter yoghurten med om man är vegan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dannielle, det ska finnas sojayoghurt som är för veganer. Testa gärna och berätta sen hur det blev.

      Delete
  8. Grattis,va kul att du kom så långt,den ser riktig god ut och perfekt när de finns så mycket blåbär i skogarna.

    ReplyDelete
  9. Grattis! Jag måste säga att jag skulle blivit förvånad om du inte varit med i toppen, så fantastisk mat som du lagar! Denna smoothie låter underbar och jag ska prova den så klart. Min höst har börjat bra då det gäller frukostar, för i stort sett varje dag gör jag en smoothie som jag dricker innan jag sticker till jobbet. Jag som har SÅ svårt för frukost fixar detta riktigt bra.

    Kram!

    ReplyDelete
  10. Hmmmmm, hmmmmm.... tur att du håller koll på oss Amy!!! GRATTIS!!!! Men så där lite i efterskott... men du vet, fint folk kommer sist!

    Kramar till dej.

    ReplyDelete
  11. Men så roligt att du lyckades så bra i tävlingen, grattis! Jag var inte sen att prova att göra med kakao sedan du lade en kommentar om det hos mig för ett tag sedan nu. Hade ju ingen aning om exakt hur det skulle blandas men blåbär hade jag med och så kakao. Smaken blev otroligt djup och god, en helt annan dimension på smoothien än mer traditionella smoothies.

    Och här får jag originalet som det ska vara, ska bli underbart att prova!

    Kram och grattis igen :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja och med ananasen i är saken helt avgjord, jag lovar!

      Delete
  12. PS
    Eftersom jag är ännu senare än Mårtenssons måste ju det betyda att jag är ännu finare folk, eller hur :-)

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Åh, ananas och blåbär låter som en god kombination. Får testa och återkomma.
    Och, grattis :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...