Sunday, January 6, 2013

Gräddig soppa

Långledigheten är snart över och imorgon hägrar jobbet igen. Ledighet är alltid trevligt... vissa, även jag till en viss del, tycker om när man inte behöver passa tider eller följa ett schema strikt utan ta dagen som den kommer och bara vara. Vänner och familj har vi hunnit umgås med en del och en och annan bok har jag också hunnit läsa ut. Vidare har promenader i naturen varit ett trevligt inslag under alla dessa lediga dagar. Hur skönt det än är att vara ledig så tycker jag å andra sidan om tanken på att börja jobba igen och få struktur på tillvaron med alla rutiner som hör vardagen till.

Denna gräddiga soppa passar perfekt som vardagsmat så här i vintertider (även om all snö har försvunnit). Ett stort plus är att soppan blir klar snabbt, sådant gillas alltid av alla som stökar i köket! :)


Gräddig soppa (ca 4 port)
1 stor gul lök, skalad och hackad
4 mjöliga potatisar, skalade och skurna i mindre bitar
2 morötter, skalade och skurna i slantar
400 g rotselleri, skalad och skuren i mindre bitar
smör/olja till stekning
ca 1 liter vatten (mer för lösare konsistens)
2 tärningar med grönsaksbuljong
1 burk crème fraiche eller 2-3 dl grädde
salt och peppar, smaka av med
ev riven ost
gräslök/persilja för garnering

Fräs lök i smör/olja i en kastrull. Tillsätt potatis-, morot- och rotselleribitarna och låt fräsa med en stund.

Häll sedan i vatten och grönsaksbuljonger. Låt koka i 15-20 minuter och mixa därefter soppan slät. Tillsätt crème fraiche/grädde och smaksätt med salt och peppar.

Strö gärna över lite riven ost och hackad gräslök eller persilja. Servera soppan med ett gott bröd till, njut!

23 comments:

  1. Håller med, skönt med struktur igen! :) Låter som en god soppa. Ha en bra vecka! Kram!

    ReplyDelete
  2. Den här soppan ser väldigt aptitlig ut!
    Och visst är det skönt att komma in i vardagsrutiner igen. Själv har jag mer eller mindre nästan vänt på dygnet. Sitter uppe alldeles för länge på kvällarna. Så det kommer nog bli tufft när klocken ringer i morgonbitti;)

    ReplyDelete
  3. Jag gillar också vardagsrutinerna, men att ibland bara vara och inte behöva passa tider är så skönt! Soppan ser så god ut! Kram och ha en fin arbetsvecka!

    ReplyDelete
  4. Oj, vilken god soppa. Helt i min smak! Och så med gott bröd, gärna med stark ost.

    Tycker som du att det ska bli skönt att komma in i vanliga rutiner igen. Tror att de flesta av oss funkar bäst då och så blir det ju så mycket trevligare när det blir helg igen :-)

    Ha en skön söndagskväll!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  5. Visst är det skönt med rutiner igen, hur skönt det än är att vara ledig. Men man vänder ju helt upp och ner på dagarna när man är ledig för länge...

    Ska göra en liknande soppa i veckan, med rotfrukter och grädde. Billig vardagsmat :)

    Ha en fin vecka!

    ReplyDelete
  6. Hm, längta till jobbet... Hur är du skapt kvinna ;o) Nej, det blir ju bra när jag väl kommer dit, men jag tycker det är skönt att gå hemma. Sedan har jag ju att göra i min butik, det är ju också ett jobb.

    Kram kram

    ReplyDelete
  7. Åh, vi är så glada för dagar som de som varit, gillar verkligen båda två att bara ta det som det kommer och göra det som faller oss in. Det hade vi säkert kunnat få in en bra rutin på det med:)

    Soppa är ju hur gott som helst, extra gott när den är så där krämig och gräddig. Perfekt efter en promenix i kylan en ledig dag:)

    Ha nu en riktigt bra vecka, Amy,
    kramar

    ReplyDelete
  8. fler som är inne på soppor så här i början av året.
    Känns helt rätt i rusket att värma sig med en varm soppa'

    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  9. Mmm vad gott jag sitter precis och är jättesugen på en god soppa:)
    Ha en mysig kväll och lycka till med jobbstarten im.
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  10. Liiite skönt är det allt med lite ordning och reda och rutiner!
    Då uppskattar man ju helgerna väldigt mycket också.

    Soppor är bäst - ingen protest!

    ReplyDelete
  11. Det var nog första gången det hänt mig att det inte gjorde någonting att börja jobba igen. Jag behövde verkligen komma igång och tillbaka till rutiner. Sen kom ångesten väl på jobbet. Men men, snart är vi ledig lite igen.
    Soppor har snöat in på totalt just nu känns det som. Alla grönsaker som är i säsong nu passar dessutom så bra i soppor. Och visst behöver vi lite comfort food i form av soppor ett tag till.
    Ha en bra start på veckan! Kram.

    ReplyDelete
  12. Ja...rutiner alltid bra! Så kändes för mig med... skönt att var ledig men samtidogt är det också skönt att komma in i vardagen igen! :)
    Soppan låter fantastiskt gott! Mums!
    Ha en toppen måndag!
    kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  13. Soppor är så goda och värmer frusna fötter under årets kallare månader. Den här lät väldigt gräddig och god. Ikväll blir det timjansdoftande löksoppa som är västerbottensostgratinerad till middag hemma hos oss, mums!

    Alltför sällan äter vi soppor eftersom vi inte tycker att de är det enklaste att ta med i lunchlådan till jobbet...

    Ha en fin första jobbvecka efter långledigheten!

    ReplyDelete
  14. Yummie! Det blir soppa här med idag. Så gott på vintern. Gott nytt bloggår!

    ReplyDelete
  15. Soppa verkar vara ett populärt bloggtema nu. Den här soppan var en godare och lite lyxigare variant på potatissoppan som jag bloggade om. Visst är det skönt att mat går att variera så att man inte tröttnar!?

    Jag har varit igång och jobbat en vecka nu, så för mig är det full fart. I dag somnade jag i soffan efter maten, så trött var jag. Men det beror nog på föregående natts dåliga sömn. Tre timmar räcker inte långt när man undervisar sex timmar nästa dag... Ikväll blir det sängen tidigt. Kram!

    ReplyDelete
  16. Soppa är väldigt gott så här års och jag gillar slätmixade soppor som är runda i smaken. Ett nybakt gott bröd till det är som grädden på moset till det här:)

    Den här julledigheten gick så otroligt fort. Gott det ät med sköna dagar där inga tider styr dagsrytmen. Nu är den första dagen gjord:)

    Sv; Tack! Vad roligt att du tycker om mina årsbilder.
    Önskar dig en bra vecka in i vardagsrutinerna igen. Kram

    ReplyDelete
  17. Ser väldigt intressant ut. Vi släppte med en intressant slät soppa idag.

    ReplyDelete
  18. Låter riktigt gott! Och rotfrukterna som är som bäst nu också. Kanske blir soppmiddag ikväll...

    ReplyDelete
  19. Vilken god soppa! Här uppe i Stockholm har i alla fall snön kommit tillbaka igen. Idag började jag också att jobba igen. Jag mjukstartar dock med att sitta hemma och arbeta. Ha en fortsatt bra vecka.

    ReplyDelete
  20. snabba soppor tackar vi inte nej till :)

    även om jag får fortsätta vara ledig så är det skönt med lite mer rutiner tycker även jag, man uppskattar ju helgen lite mer när det varit en vardag emellan :)

    ReplyDelete
  21. mums va gott,soppa är perfekt och äta när de är så kallt och gott är det kan ja lova.din bild gör så att ja vill hoppa igenom bilden och äta den soppan...mmmmm

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...