Showing posts with label Saffransmuffins. Show all posts
Showing posts with label Saffransmuffins. Show all posts

Sunday, December 9, 2012

Lussemuffins med saffran och mandelmassa

"När andra ljuset brinner är snart Lucia här
hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär"


2:a advent och vi känner oss praktiskt taget insnöade i vårt hus. Så illa är det inte riktigt men känslan finns där när jag skådar ut över trädgården med minst 20 cm snö som kommit de senaste dagarna. Härom morgonen hade vi -20 grader, brrrr! Jag är varken en viking eller isbjörn så jag frös så in i vassen... som tur är har det blivit lite bättre och nu har vi bara -8 idag.... varmt med andra ord. :) Hur har ni det därute och vad hittar ni på idag, 2:a advent?

Vi har haft full rulle hela helgen med besök så idag tar vi det lugnt och myser med familjen. Glöggfika med pepparkakor och lussemuffins står definitivt på schemat. Dessa lussemuffins, eller som jag kallar dom saffransmuffins, kan jag varmt rekommendera. Med mandelmassa och saffran i kan det helt enkelt inte gå fel. Se även tipset för knäckigare muffins nedan...

Saftiga lussemuffins blir det med kvarg (Kesella) i degen. I bakgrunden skådas den fina ljusstake äldste sonen gjort på dagis. En bit av en trädstam (stubbe) med kottar och smått från naturen på och ett rött band runtom.

Lussemuffins med saffran och mandelmassa (24 st)
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella kvarg (1 burk)
2 påsar saffran, ca 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl (Mjöl är väderberoende, ibland behövs mindre och ibland mer.)
4 msk rumsvarmt smör
100 g riven mandelmassa
1 ägg (Istället för ägg, rör ut lite socker i vatten och pensla sockervattnet. Fungerar lika bra!)
4 msk flagad mandel


Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, tillsätt saffran och mjölk. Värm till fingervärme, ca 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen till den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl och låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Arbeta degen på mjölat bakbord. Forma den till 24 släta bullar. Lägg dem i smorda muffinsformar. Blanda smöret med mandelmassan. Gör ett djupt hål i varje bulle och lägg i fyllningen. Låt jäsa 20-30 min.

Sätt ugnen på 250°. Pensla med uppvispat ägg/sockervatten och strö över flagad mandel. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min. Låt kallna på galler.

Tips! För knäckigare saffransmuffins blanda i 2-3 tsk råsocker i fyllningen (med smöret och mandelmassan).

Ursprungsreceptet kommer från receptfoldern Arla köket nr 4, 1999 men här har jag modifierat det en aning.

Sunday, December 2, 2012

Saffransmuffins

"När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
och alla människor glädjas att fira få advent"

Första advent och vi har bakat en hel del gott med barnen idag. Julskyltning och tomtetåg i staden står även på schemat. Dagen till ära bjuds det på saffransmuffins och denna gången testade jag veganvarianten. Receptet nedan finns båda alternativen med för de som vill testa de olika varianterna.

För en tid sedan fick jag frågan från Grön gåva om jag ville testa att baka med äggersättningsprodukten No egg. Det lät mycket spännande så självklart testade jag att baka dessa saffransmuffins med No egg pulvret. Saftigt och gott blev det... och de var mäktiga så att äta en räcker gott. :)

Jodå, tom en erfaren bakare kan glömma att värma saffranet i smör/olja... stod inte i originalreceptet (som jag fann i en tidning) men jag brukar alltid göra det annars. Just för att färgen blir intensivare och likaså smaken/doften på muffinsen.

Saffransmuffins (12 st stora)
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g smör eller 1,2 dl olja (rapsolja tog jag)
1 dl strösocker
2 ägg (eller 2 rågade tsk No eggpulver blandas ut med 4 msk vatten)
1 påse saffran
175-200 g grovt riven mandelmassa

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda vetemjöl och bakpulver i en stor bunke och ställ den åt sidan.

Värm smör/olja och lägg i saffranet. När saffranet värms utvecklas dess smak än mer. Låt blandningen svalna till minst rumstemperatur.

Vispa smör/olja/saffran och socker pösigt med en elvisp, tillsätt den rivna mandelmassan och äggen/no-egg blandningen.

Rör ner blandningen i de torra ingredienserna och rör om tills smeten är ordentligt blandad.

Fördela smeten i stora/små muffinsformar nästan upp till formkanten.

Grädda i 15-20 minuter för stora muffins och en något kortare stund om du gör mindre muffins.

Så här ser No egg-förpackningen ut och den kan användas till att göra maräng, majonnäs, pannkakor, våfflor, tårtor mm med. Produkten är glutenfri, fri från mejeriprodukter och passar således utmärkt om man är vegan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...