Showing posts with label Mandelmassa. Show all posts
Showing posts with label Mandelmassa. Show all posts

Sunday, December 9, 2012

Lussemuffins med saffran och mandelmassa

"När andra ljuset brinner är snart Lucia här
hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär"


2:a advent och vi känner oss praktiskt taget insnöade i vårt hus. Så illa är det inte riktigt men känslan finns där när jag skådar ut över trädgården med minst 20 cm snö som kommit de senaste dagarna. Härom morgonen hade vi -20 grader, brrrr! Jag är varken en viking eller isbjörn så jag frös så in i vassen... som tur är har det blivit lite bättre och nu har vi bara -8 idag.... varmt med andra ord. :) Hur har ni det därute och vad hittar ni på idag, 2:a advent?

Vi har haft full rulle hela helgen med besök så idag tar vi det lugnt och myser med familjen. Glöggfika med pepparkakor och lussemuffins står definitivt på schemat. Dessa lussemuffins, eller som jag kallar dom saffransmuffins, kan jag varmt rekommendera. Med mandelmassa och saffran i kan det helt enkelt inte gå fel. Se även tipset för knäckigare muffins nedan...

Saftiga lussemuffins blir det med kvarg (Kesella) i degen. I bakgrunden skådas den fina ljusstake äldste sonen gjort på dagis. En bit av en trädstam (stubbe) med kottar och smått från naturen på och ett rött band runtom.

Lussemuffins med saffran och mandelmassa (24 st)
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella kvarg (1 burk)
2 påsar saffran, ca 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl (Mjöl är väderberoende, ibland behövs mindre och ibland mer.)
4 msk rumsvarmt smör
100 g riven mandelmassa
1 ägg (Istället för ägg, rör ut lite socker i vatten och pensla sockervattnet. Fungerar lika bra!)
4 msk flagad mandel


Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, tillsätt saffran och mjölk. Värm till fingervärme, ca 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen till den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl och låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Arbeta degen på mjölat bakbord. Forma den till 24 släta bullar. Lägg dem i smorda muffinsformar. Blanda smöret med mandelmassan. Gör ett djupt hål i varje bulle och lägg i fyllningen. Låt jäsa 20-30 min.

Sätt ugnen på 250°. Pensla med uppvispat ägg/sockervatten och strö över flagad mandel. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min. Låt kallna på galler.

Tips! För knäckigare saffransmuffins blanda i 2-3 tsk råsocker i fyllningen (med smöret och mandelmassan).

Ursprungsreceptet kommer från receptfoldern Arla köket nr 4, 1999 men här har jag modifierat det en aning.

Saturday, August 18, 2012

Frusen mandel- och jordgubbsdröm

Denna efterrätt gjorde jag för tre helger sedan när mina föräldrar och syskon var på besök hos oss. Jodå, mycket gott förväntar sig familj och släkt nuförtiden när de kommer och hälsar på, som sig bör eftersom jag tycker det är så kul att serva familjen med diverse olika smarrigheter. Jag hoppas att deras krav uppfylls med råge när de besöker oss...

Det var en ljuvligt solig sommardag och denna härliga dessert förbereddes kvällen innan. Det var riktigt smidigt att ta fram den ca 15 minuter innan serveringen och garnera med det som säsongen har att erbjuda. För de av er som följer mig troget vet att garneringen är samma som den jag gjorde på min senaste marängtårta de luxe. Jag kunde inte låta bli att göra en favorit i repris. Den marängtårtan blev så god med just den här frukt- och bärkombinationen så jag tänkte att varför ändra på ett vinnande koncept?

Min vän som följer LCHF-dieten säger att denna tårta är godkänd för detta ändamål också, så frossa på och njut! ;)
Svalkande och förföriskt läcker sommardröm...

Frusen mandel- och jordgubbsdröm (ca 10-12 bitar)

Mandelbotten
250 g mandelmassa
125 g smör, rumsvarmt
3 ägg

Fyllning
1 paket vaniljvisp
2 dl vispgrädde
50 g mörk choklad, hackad
0,75 dl jordgubbspuré (mixa ca 1,5-2 dl jordgubbar till puré)

Garnering
Säsongens frukt och bär; jag använde jordgubbar, röda vinbär och hallon

Lite tuggmotstånd blir det med de härliga chokladbitarna i!

Sätt ugnen på 180 grader. Täck bottnen av en springform, ca 24 cm i diameter, med bakplåtspapper.

Riv mandelmassa och rör den med smöret till en jämn smet. Tillsätt äggen ett i taget. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt svalna.

Vispa grädde och vaniljvisp i varsin bunke. Ansa jordgubbarna och mixa till en puré. Blanda ihop grädde, vaniljvisp och jordgubbspuré. Bred över mandelbottnen direkt i formen. Släta till ytan med en slickepott och stoppa i frysen i minst 5 timmar.

Vid serveringen garnera med säsongens frukt och bär. Jag tog halverade jordgubbar, röda vinbärsklasar och färska hallon.

Njut, njut, njuuut!

Thursday, July 12, 2012

En bra sysselsättning när det regnar...

Hallå där, hur har ni det? Ni regnar väl inte bort? Vi har varit rätt så förskonade här hos oss men nu har det varit lite mer regn här. Idag har det klarnat upp och nu skiner faktiskt solen igen, härligt och perfekt för idag ska vi iväg på utflykt i den småländska skogen. Landet och besök hos vänner väntar. Vi fortsätter att njuta av semestern och inom kort bär det av mot kusten och spännande äventyr där.

Dessa bullar bakade jag i veckan när det ömsom regnade och ömsom var soligt. Det kändes som om vädret helt enkelt inte kunde bestämma sig. Då passade det perfekt att baka dessa toscabullar till kommande utflykter. Bullarna innehåller mandelmassa och har toscatäcke över sig, mums!
Helt oemotståndliga bullar med toscatäcke, rekommenderas varmt för er som gillar vanliga kanelbullar!

Toscabullar (ca 32-36 st)
Vetedeg:
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl vit baksirap (eller strösocker)
0,5 tsk salt
ev 2 tsk kardemumma, mald
ca 850 g vetemjöl, (ca 14 dl) Tänk på att mjöl är väderkänsligt, vissa dagar behövs mer och vissa dagar mindre.

Fyllning:
200 g riven mandelmassa (Jag gjorde min egen, det är jätteenkelt. Se nedan för recept.)
100 g smör, rumstempererat
ev lite kardemumma och/eller kanel om så önskas (Jag tog båda.)

Toscaglasyr:
100 g smör
1 dl mandelspån (ca 40 g)
2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
0,5 msk vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt blandningen bli fingervarm, 37°. Finfördela jästen i en bunke eller i en hushållsassistent. Rör ut jästen i lite av degvätskan. Blanda ner resten av degvätskan, vit baksirap/socker, salt och ev kardemumma.
Blanda i det mesta av mjölet (spara 1/2 dl till utbakning) och arbeta eller kör till en smidig deg som släpper bunkens kanter. Täck och låt degen jäsa i 30 min.

Sätt ugnen på 250°. Blanda samtliga ingredienser till toscatäcket i en kastrull. Rör om och låt den sjuda ca 1 minut på svag värme. Ställ åt sidan.

Sätt pappersformar på en plåt med bakplåtspapper. Dela degen på mitten. Kavla degen i två omgångar, ca 35 x 50 cm. Bred ut fyllningen. Rulla ihop degen från långsidan och skär rullen i bitar, ca 3 cm breda. Lägg bullarna i formarna. Låt jäsa övertäckta 30–40 min.

Fördela toscasmeten över bullarna och grädda ca 7–8 min. (Jag gräddade på nedersta falsen, annars kan toscatäcket bli brunt medan bullarna ej är helt färdiggräddade.) Låt svalna på galler.

Njut med ett kallt glas mjölk, slurp!

Passa på att göra din egen mandelmassa. Superenkelt!
Hemgjord mandelmassa
100 g sötmandel
100 g strösocker

Gör så här
Skålla och skala mandeln.
Mixa mandlarna till ett fint pulver i hushållsmixern.
Tillsätt strösocker och mixa länge (5-7 minuter) tills det blir en slät och varm massa.

Receptet på hemgjord mandelmassa kommer från tv-programmet Leila bakar.

Dessa toscabullar får bli mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat hemifrån.

Sunday, January 29, 2012

Semlor, både vanliga och blåbärsvarianten

Har ni ätit er första semla för säsongen ännu? Vi har hittills inte varit sugna på att smaka men idag så var det dags för premiären!

Receptet hittade jag i tidningen Hembakat som damp ner i veckan i brevlådan. Där intervjuar man bagaren Håkan som förra året åt 450 semlor på tre månader, jisses! Jag tycker det är mycket om jag en säsong äter 10 stycken! (Vilket jag gjorde när jag var gravid och väntade äldste sonen.)

Hur som helst, hans recept såg riktigt bra ut så idag har jag bakat med mina små hjälpredor i köket. De fick sin deg att göra sina egna semlor av vilket uppskattades.

Den yngste sonen (snart 2 år) fick även en bagarmössa i form utav en upp och nervänd blöja på huvudet haha! Ibland vet jag inte vart de små liven får allt ifrån... tror han hade sett reportage på TV4 nyhetsmorgon från kocklandslaget eller något liknande :)

"Dessa kalljästa semlor blir försvinnande goda. Bullarna kan bakas i förväg och förvaras i frysen. Godast blir semlorna så klart om de är nybakade och äts samma dag!"

semla

Jäst och redo för ugnen

Färdigräddad!

Jag halverade receptet nedan för så många semlor äter inte vi. Vill man ha ännu mindre antal kan man halvera en gång till så får man ca 9-10 st semlor.

Håkans semlor (35-40 st)
50 g jäst
5 dl mjölk
200 g smör, rumsvarmt
200 g strösocker
15 g havssalt
20 g kardemumma, helst nymortlad
1 ägg
ca 1,2 kg vetemjöl (Tillägg 2012-02-03 efter kommentar i inlägget: tillsätt lite mjöl i taget, vid behov lägg i mer mjölk.)

Fyllning:
400 g mandelmassa av god kvalité eller gör egen hemgjord mandelmassa
1-2 dl vatten
8-10 dl grädde

Garnering:
Florsocker

Gör så här:
Blanda alla ingredienserna i en köksassistents bunke. Kör på långsam hastighet i 20-25 min. Degen ska bli riktigt blank. Har du ingen assistent så får du knåda för hand - minst lika länge. Jag har ingen assistent (hör och häpna!) men jag har degkrokar på elvispen så jag körde där.

Väg upp bitar på 60 g. Forma dem till runda bullar. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Låt bullarna jäsa till dubbel storlek, ca 2 tim.

Sätt ugnen på 210 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen i 5-7 min. Låt dem svalna på plåten.

Blanda mandelmassan med lite vatten i taget - gärna i en assistent. (Det gjorde inte jag.) Den är färdigblandad när den har konsistensen ungefär som mannagrynsgröt.

Skär eller klipp av ett lock på bullarna. Gröp inte ur dem. Fyll en spritspåse med mandelmassa och spritsa rejält med masssan, ca 20 gram på varje bulle. (Jag tog med en sked och cirkelformade.)

Vispa grädden. Den ska inte vispas för hårt utan när du spritsar den så ska en stjärntyll ge mönster, utan att "spricka" i sin form.

Fyll en spritspåse, försedd med stjärntyll, med grädde. Spritsa rejält med grädde ovanpå mandelmassan. Lägg på locket och pudra florsocker över.


***

Spritsning är inte min starka sida men idag gick det helt ok tyckte jag. Blåbärsvarianten spritsade jag inte utan bara la på med en sked. Bären gjorde nog att grädden inte blev så fast och "spritsbar".

Blåbärssemlor (mosa och sila blåbären och blanda med den vispade grädden) har jag hört så mycket om. Intressant och gott för den som vill ha variation men den traditionella är ändå klart godast tycker vi!
blåbärssemla
Blåbärssemla, för den som vill ha variation!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...