Showing posts with label Granatäppelkärnor. Show all posts
Showing posts with label Granatäppelkärnor. Show all posts

Tuesday, December 24, 2013

God Jul! - Merry Christmas!

God Jul önskar jag er allihopa! Nu väntas några dagars skön avkoppling med familj & vänner!

Happy Holidays and a very Merry Christmas to you all!

Ätbart träd som barnen gjort med avokado, granatäppelkärnor och sharonfrukt överst som stjärna.
Edible tree made by the kids; avocado, pomegranate seeds and sharon/persimmon fruit.

Tuesday, December 4, 2012

Chaat eller indisk potatissallad med granatäpple och kikärtor

Häromdagen pratade jag med en väninna och vi sa hur fint det blir när snön ligger vit ute och julkänslan infinner sig, för att inte tala om att det blir ljusare också. Man ska verkligen vara försiktig med vad man önskar sig för helt plötsligt är hela världen ett vitt snöigt vinterlandskap som taget ur ett julvykort! Fint är det men inte så praktiskt när man på morgonen får skrapa bilrutorna och dessutom tar det en hel evighet innan bilen blir varm. Kan säga att färdas på E4:an idag tog sin lilla tid då trafiken flöt på i sakta gemak.

För ett tag sedan när vi var hemma hos mamma och firade Diwali bjöds vi på chaat eller som jag brukar kalla rätten indisk potatissallad. Chat kommer ursprungligen från delstaten Uttar Pradesh och brukar ätas som mellanmål eller lättare lunch.

Ingen traditionell julmat men jag kan lova att det blir ett härligt tillbehör på julbordet, vågar du testa?

Chaat - indisk potatissallad (ca 3-4 portioner eller 7-8 till buffén)
6 potatisar, skalade, kokta och skurna i bitar
1 granatäpple, urkärnat (se här hur du kärnar ur ett granatäpple utan stänk)
1 burk kikärtor, avrunna
1 burk kidneybönor, sköljda och avrunna
1 syrligt grönt äpple, skalat och skuret i bitar
2-3 dl filmjölk
1-2 dl yoghurt naturell
0,5-1 tsk malen spiskummin
1-2 tsk chaat masala (kryddan kan ex köpas här och den innehåller bl a torkad mango, salt, svartpeppar, torkade granatäppelkärnor, cayennepeppar, kryddnejlika, asafoetida/hing etc.)
salt, smaka av med
1 röd lök, finhackad
färsk koriander för garnering

Blanda ihop samtliga ingredienser utom lök och spara en handfull granatäppelkärnor till garneringen. Låt stå och dra i minst 2-3 timmar i kylskåpet. Tillsätt hackad röd lök precis innan serveringen, blanda och garnera med hackad färsk koriander och de sparade granatäppelkärnorna.

Enjoy!
Det blir fina kontraster med granatäppelkärnor och färsk koriander i potatissalladen.

Thursday, November 8, 2012

En matbloggares vardag... ibland!

Jag får ofta frågan hur jag hinner med att blogga när jag arbetar heltid, har familj med små barn, umgås med vänner, träning, läsa böcker, spela Wordfeud... jo, lite tv-tittande blir det också emellanåt... :) Svaret är att jag vet faktiskt inte. Jag tycker om allt det jag gör och det är nog svaret på frågan. Tycker man om alla sina sysselsättningar så ser man inga hinder, snarare ses sysselsättningarna som möjligheter där jag vill göra mer av allt. Konstigt det där egentligen. :)

Jag har även fått frågan om jag som matbloggare inte äter snabbmat eller halvfabrikat. Jodå, det gör jag och familjen. Visst det händer inte så ofta att vi gör det förstnämnda. Snabbmat är ingen favorit hemma hos oss. Däremot halvfabrikat funkar finfint en kväll när jag vill få ihop en snabb middag. Igår var det kladdkakans dag och för ett tag sedan, 26 oktober, firades potatisens dag i all sin enkelhet hemma hos oss...

Toscanska färdigköpta biffar (ovo-vegetariska) från Hälsans Kök och en enkel men ack så ljuvligt god fetaostsallad. Biffarna har en italiensk prägel med solmogna körsbärstomater, krämig mozzarella och färsk basilika. Smakrika!

Amy's enkla fetaostsallad
150 g fetaost, tärnad
1 granatäpple, urkärnat (Tips på hur du kärnar ur ett granatäpple utan att få stänk.)
1-2 tsk olivolja
ev svartpeppar

Blanda ihop samtliga ingredienser, njut!
Jodå, potatisgratängen var också färdigköpt. Alströmer potatisgratäng som gratinerades en stund i ugnen. Första gången jag testar den och jag blev förvånad över att den var så krämig och smakrik. Ofta smakar dessa färdigköpta gratänger inte så värst gott annars.

Vad har ni för snabbmat eller halvfabrikatknep ni tar till när det kniper? Eller äter ni gourmetmat vareviga dag? ;) Berätta vetja!

Saturday, October 13, 2012

Läcker frukost och bloggkärlek

I somras när jag hade semester svängde jag en morgon ihop den här godingen till frukost. Självklart åt jag fler saker till men just blandningen av yoghurt, honung, mandel och granatäpple blev en riktigt god och lyckad kombo som jag tänkte dela med mig av. Rekommenderas varmt!


Yoghurt med honung, granatäpple och mandel (ca 2 glas)
3 dl turkisk yoghurt (10 %)
0,5-1 dl flytande honung
1-2 msk mandelspån (kan rostas men det gjorde inte jag)
granatäppelkärnor

Häll honungen i botten på små glas. Fördela yoghurten över honungen, toppa med mandelspån och granatäppelkärnor. Servera direkt.

Undrar ni över hur man kärnar ur ett granatäpple utan stänk?
Dela granatäpplet i mitten och sänk ner ena halvan i en skål med kallt vatten. Pilla loss kärnorna under vattnet eller om du hellre vill, vänd ut och in på granatäpplet så lossnar kärnorna. Kärnorna flyter upp till ytan och man slipper stänk från den röda saften.

Vinsten blev en slickepott, en kökssvamp från Syster Lycklig, ett anteckningsblock och en påse strössel. Dessutom fanns där en fin vaniljstång från Uganda. Bilden hämtad från Erikas blogg.

Nu till lite bloggkärlek. För ett tag sedan vann jag en tävling hos fina Erika med bloggen Erikas funderingar. Erikas blogg får mig alltid att tänka till eftersom hon har en hel del funderingar som hon skriver om. Det är allt mellan himmel och jord och I just love it! Kika gärna in hos henne. Tack härliga Erika för den fina vinsten! :)


Min blogg har även fått den fina utmärkelsen, Blogs I love-award. Goa Sabine med bloggen Välbefinnaren står bakom denna award. Sabine ska om några månader åka till Indien med sin vän och vi har haft både mailkonversation om resan men även följt varandras bloggar under en tid. Sabines blogg innehåller allt från detox till meditation och att andas rätt, spana in den! Tack för den fina awarden, Sabine. Det värmer i hjärtat :)

Utmärkelsen ska skickas vidare till fem bloggar. Känner att jag vill ge den till så många inom mat- och bakbloggsvärlden så jag ger den helt enkelt till er alla underbara därute som lagar mat/bakar, fotar och passionerat skriver om era eskapader i köket.

Tycker ni alla är så underbara som ger mig sådan härlig inspiration varje dag, tack för att ni finns!

Sunday, June 24, 2012

Melon- och granatäppelsallad med färsk kokos och limebladssirap

Ni kanske inte är några kokosnötsfantaster men är man indiska så är man i stort sett uppvuxen med kokosnötter i alla dess former, både färska och i torkad form. När hemlandet besöks blir det många kokosnötter som plockas direkt från palmerna. Kokosnötsvattnet dricks ur och sedan schvung med macheten för att komma åt det goda fruktköttet inuti, sk "malaj". De kokosnötter som når våra butiker i nordligare breddgrader är mer i "nedbantad torkad" form, dvs det yttre gröna skalet har tagits bort och det som finns kvar blir en brun torkad hård skorpa efter ett tag.

En kokosnöt kan vara en svår nöt att knäcka. När jag brukar göra detta här hemma får jag ofta kommentarer som: "Titta, mamma leker Robinson." (Av samtliga tre herrar i huset). Nu är det så att jag leker inte, det är på fullaste allvar man tar på sig uppdraget att knäcka en kokosnöt, så det så! :)

Och hur man gör? Antingen bankar jag kokosnöten direkt på asfalten.... ja eller så tar jag en hammare och svingar den som asaguden Tor, en fröjd för ögat att se... det bara förmodar jag ;)


Melon- och granatäpplesallad med "färsk" kokos och limebladssirap (6 port)
1 kokosnöt
1 granatäpple
1-1,5 kg vattenmelon
mynta för garnering

Knäck kokosnöten och gröp ur fruktköttet. Skär det i tunna skivor. Halvera granatäpplet och gröp ut kärnorna. Enklast görs det genom att lägga halvorna i kallt vatten och kränga skalet ut och in, så ramlar kärnorna ut och det skvätter mindre. Halvera melonen och gröp ut bitar av melonköttet med en sked. Ta bort eventuella kärnor.

Limebladssirap
2 dl vatten
3 kaffirlimeblad
1,5 dl socker

Koka upp vattnet med kaffirlimebladen. Ta kastrullen åt sidan och låt dra ca 5 min. Tillsätt sockret och koka ihop sirapen till simmig konsistens, ca 5-8 min.

Varva frukt och kokosnöt i skålar. Ringla över limebladssirapen och garnera med lite mynta.

Vattenmelon, granatäppelkärnor, kokos och sötsyrlig limebladssirap - en förträfflig kombination!

The hunt for a coconut... min kusin har här klättrat upp i en 8-10 meter hög kokospalm för att servera oss färska kokosnötter. Säkerhetslina, vad är det? Kortet taget för ett år sedan när jag var i Indien.

Detta får bli mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat friskt.

Saturday, September 24, 2011

Shrikand - indisk yoghurtdessert

Efter en stark och välkryddad indisk middag som vi har haft med vänner idag så är den perfekta efterrätten just Shrikand. En underbar indisk dessert med yoghurt, pistagenötter och kardemumma! En enkel, god och smakrik efterrätt. Enligt rykten ska denna rätt ha uppfunnits i delstaten Gujarat, vilket sammanträffande! ;)

I orginalreceptet är det en hel del florsocker i, men denna gången tog jag bara i lite för att få en mer syrlig och frisk smak.
Shrikand (4 personer)
6-7 dl naturell yoghurt, låt rinna av i kaffefilter under 1,5-2 timmar (för snabbare alternativ välj  4 dl meze eller turkisk/grekisk yoghurt)
1 dl hackade pistagenötter (eller sötmandel)
1-2 tsk kardemummakärnor
4-5 msk siktat florsocker (jag tog mindre för en friskare/syrligare smak)
ca 1,5 msk vatten
Saffran, lite mindre än ett halvt paket (kan uteslutas helt om man så önskar)

Gör så här
:
1. Lös upp saffran i vatten. Rör om tills saffranet löst sig.
2. Hacka pistagenötter/mandel grovt.
3. Blanda saffransvattnet med yoghurt
4. Stötta kardemummakärnor och 2/3 av de grovhackade nötterna.
5. Smaka av med florsocker.
6. Låt stå en halvtimme i kylen.
7. Rör om väl och fördela i 4 glas.
8. Strö över resten av nöthacket och servera. (Jag garnerade även med  granatäppelkärnor!)

Denna här desserten är även mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat syrligt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...