Thursday, April 18, 2013

Chili wrap

Brukar ni också rationalisera ibland när det gäller matlagning? Ni tror säkert att matbloggare inte gör så här men det är helt fel... åtminstone gör jag på detta viset när andan faller på. Ena dagen gör jag världens godaste chiligryta och den andra dagen äter jag den i en wrap tillsammans med grönsaker och ost. Voilá! Hur enkelt och smidigt som helst! I synnerhet om det är en fredag och man är trött efter veckans bravader. Tacos till fredagsmyset i all ära men testa gärna denna wrap. Dessutom är det ett bra sätt att tillvarata resterna från både chiligrytan och de där grönsaker som skräpar i kylskåpet/skafferiet. För inte vill ni väl bidra till att slänga massa mat och öka på matsvinnet? Nej, jag trodde väl det. :)

Chili wrap á la Amy
Gör en sats chiligryta med bönor aka världens godaste chili, receptet finns här.
10 cm gurka, skuren i bitar
1-2 tomater, skurna i bitar
andra grönsaker som gillas och finns hemma (champinjoner, avokado, etc.)
ost, riven

Blanda ihop allt i en wrap så är fredagsmyset kirrat på några sekunder. Smaklig måltid!

15 comments:

  1. Ja, Amy, så där gör jag också :) Senast jag gjorde en linsgryta åt vi den andra dagen i wrap. Gott! Kram

    ReplyDelete
  2. perfekt sätt att ta tillvara på rester.
    kan inte slänga mat utan äter dem som du på olika sätt en annan dag :)
    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  3. Vad gott detta ser ut! Jag brukar alltid ha tacosallad dagen efter fredagstacosen.

    Kram kram

    ReplyDelete
  4. Perfasmurf som Mannen brukar säga. Har gjort liknande med överbliven köttfärssås som jag kryddar upp lite grand. Eller rester av kycklingsallad osv. Fast inte med överbliven kalops. Där går nog gränsen... Men det äter jag gärna som det är som rester. Slänga mat?! Nej, nej!

    Trevlig resa från Småland i morgon så ses vi snart!

    Kram!

    ReplyDelete
  5. ingen mat får gå till spillo! så det där är ju ett utmärkt alternativ när det blir rester över. fast rester är ju ett så tråkigt ord, husets buffé kan man kalla det istället ;)

    ReplyDelete
  6. Älskar den typen av matlagning! Så härligt praktiskt :-) Har en låda chili sin carne i kylen som jag tänkte fylla den resterande baguetten med och så lite ost och in i ugnen i morgon. Snabbt enkelt och så "slipper" man laga mat!

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Love it! Så ska det va! Spanade in bilden på Instagram innan också - ser supergott ut!

    Trevlig helg på dig, kram!

    ReplyDelete
  8. Wrap! Så gott med massa gottigheter i!

    ReplyDelete
  9. love love love it : ) vackra färger med! kram på dig finis! Sofia

    ReplyDelete
  10. Nej, jag slänger aldrig mat. Det är bland det absolut värsta jag vet. Mina barn är likadana och trollar med rester så att jag ibland häpnar. Ekonomiskt och miljövänligt. Dessutom finns det många som inte har nån mat - en sliten fras kanske, men tyvärr sann.

    Dina wraps ser fantastiskt goda ut.
    Kram!

    ReplyDelete
  11. Mmm...så gott! Perfekt alternativ till tacos! :)
    Ha en toppen fredag!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  12. Mums vad gott det ser ut! Tittade på din chiligryta, o den ska jag göra imorgon! Smakar säkert lika gott som det ser ut på bilden:-D. Ha en trevlig helg! Mvh Gittan

    ReplyDelete
  13. Jag lagar ofta lite extra mat så det blir ett par portioner över. Perfekt attt fixa till wraps eller till någon matlåda. jag gillar inte heller att det slängs så mycket mat. De veckor jag gör matplanering funkar det mycket bättre att använda allt som finns i kylskåpet.

    Önskar dig en trevlig helg! Kramar

    ReplyDelete
  14. Alltså wraps, det levde jag på under några veckor för inte så länge sedan, kan lätt gå tillbaka till den dieten vilken dag som helst! Hoppas ni har det fint i Götet (trots att jag inte är med!) ;-)

    ReplyDelete
  15. Så smidigt och enkelt:) EN ny rätt fast i ny tappning. Underbar återvinning tycker jag!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...