Tuesday, April 2, 2013

Pitabröd

Hembakt bröd är så gott! Senast när vi åt aloo tikki så köpte jag pitabröd men det var ett stort misstag. Köpepitabröd är ju så torrt och smakade riktigt eländigt tyckte vi allihopa. Hembakat pitabröd däremot är smidigt att baka och så mycket godare dessutom. En win-win situation helt enkelt!

Första arbetsdagen efter långledigheten... har ni haft det bra? Ledighet är skönt men som jag brukar säga, det är skönt med rutiner och struktur på tillvaron också. Dessutom är det ju snart helg igen och att vi har ställt om klockan till sommartid passar oss bak- och matbloggare alldeles ypperligt. Nu är det ju ljust ute lite längre på kvällarna, hurra!

Vetekli i degen gör den lite mer "magvänlig" tycker jag... känns hälsosammare.
Pitabröd (ca 16-18 st)
50 g jäst (ett paket)
10 dl vatten
3 msk salt
2 msk honung
4 msk olivolja
2 dl vetekli
ca 24 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet tills det är fingervarmt, 37 grader. Häll lite av vattnet i bunken och rör med träslev tills all jäst har lösts upp.

Tillsätt sedan resten av vattnet samt salt, honung, olivolja och vetekli. Blanda i nästan allt vetemjöl och arbeta degen smidig i maskin eller för hand. Tillsätt resten av mjölet vid behov (det märks när degen börjar släppa från kanterna att mjölmängden är tillräcklig).

Låt jäsa övertäckt i cirka 1 timme. Sätt ugnen på 250 grader (varmluftsugn 225 grader). Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i 8 bitar.

Forma bitarna till runda bollar. Kavla ut till runda/ovala kakor, cirka 10 centimeter i diameter.

Lägg bröden på en bakplåt med bakplåtspapper och grädda i cirka 8-10 minuter. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

I ugnen blev det en rund och fin boll... påminner en hel del om naan, puri och till och med chapati... precis som några läsare gissade när jag lade upp bilden på FB.

14 comments:

  1. Ja, hembakat är godast och så fina dina bröd blev! Kram vännen!

    ReplyDelete
  2. Mums mums mums Amy vad gott : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  3. Bröd tjänar man verkligen alltid på att baka själv, smakmässigt och prismässigt.
    Det är så fint när dom blir som små kuddar i ugnen.

    ReplyDelete
  4. Nej, fy för de köpta pitabröden. Det spelar ingen roll om man skvätter vatten på dem och kör i ugn eller micro. Fast jag orkar ju inte baka heller så vad ska jag göra?! Kan du inte frysa in ett gäng och skicka till mig :-)

    Jag har tyvärr lite abstinens efter en fantastisk påskhelg så jobb och rutiner känns sådär just nu, men det kommer ifatt det också. Snart helg igen, ju :-)

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Det finns några frysta pitabröd som är okej, men de flesta färdiga är trista. Egna är själ klart bäst. Minns dock en gång då jag ville göra dem stora göra att få plats med mer fyllning och då ville de inte resa sig snyggt. Pitabröd är perfekta att ha i frysen och ta fram när det krisar och fylla med vad som finns hemma.

    ReplyDelete
  6. Oh, det här brödet ser perfekt ut! Vad duktig du är! :)
    Ja, visst är det underbart med ljusa kvällar! :)
    Ha en fin dag!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  7. Åh, de ser jättegoda ut! Jag bakar det mesta brödet vi äter, men av någon anledning har jag aldrig provat pitabröd, trots att de köpta brukar vara så tråkiga. Nu ska det bli ändring!

    ReplyDelete
  8. Hemgjorda bröd är ju alltid bäst! De köpta kan ju inte mäta sig. Måste baka såna här :D
    Härligt att du också kör zumba, är ju en så rolig träningsform där man bara får släppa loss och det gör inte så mycket om man inte kan stegen sålänge man rör sig!
    Hoppas din påsk blev kanon och att veckan börjat bra, kramar!

    ReplyDelete
  9. Vad gott det ser ut! Jag misslyckas också alltid med att fylla de frysa bröden - de trasar sönder direkt! De här ska jag prova.

    ReplyDelete
  10. Ja, köpepita är sådär - goda att rosta men då tappar de ju syftet med att kunna fylla dem :p Jag har aldrig bakat egna, men dina fina bilder inspirerar!

    ReplyDelete
  11. Jättefina! Jag har pita kvar i frysen sedan jag bakade sist. Undra hur de är nu. Får nog titta till dem i morgon.

    Kram kram

    ReplyDelete
  12. Vilka perfekta pitabröd du har bakat! Jag håller med dig att hembakta håller helt klart en klass för sig:)) Kram

    ReplyDelete
  13. Så fina dom blev, perfekta att ha på lut till en massa goda fyllningar.
    Ja vår ledighet flöt ju på lite till, det var riktigt härligt. Men nu är det tillbaka till verkligheten i morgon igen... Tur att det finns mer ledighet som hägrar längre bort som en fin morot:)

    Kramar

    ReplyDelete
  14. Åh jag gjorde humus för någon dag sedan och funderade på att göra pitabröd till, men det blev aldrig av. Så nu får jag göra humus igen och göra dina pitabröd till :-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...