Sunday, April 7, 2013

Amerikanska bananpannkakor

Amerikanska bananpannkakor har jag velat göra hur länge som helst. Som bloggare sonderar man terrängen och sparar ner recept och inspiration från många olika källor. Sparar (som en ekorre) för att senare baka, laga och smaka av allt det goda. I vissa fall kan den här to do-listan bli hur lång som helst. I mitt fall är den grymt lång och jag behöver minst några månader att enbart beta av den.

Oavsett frukost, lunch eller mellanmål är det gott att inmundiga dessa bananpannkakor. Att jag inte hade ägg hemma denna dag gjorde att jag testade utan. Funkade hur bra som helst med banan och bakpulver i. Vi har testat både och men jag måste erkänna att de utan ägg blir faktiskt godast och lite extra frasiga!

Smaken av banan blev så god i pannkakorna och gillades av hela familjen, i synnerhet de små liven som mumsade på för glatta livet. :)
Amerikanska bananpannkakor (ca 10 st)
2,5 dl mjöl (jag tar graham-, majs- och vetemjöl) 
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk olja/smör
agave sirap eller en knivsudd stevia
2,5 dl mjölk (Mandelmjölk funkar fint.)
1-2 mogna bananer
olja för stekning

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och agave/stevia i en bunke. Tillsätt lite mjölk och olja/smör i taget och blanda. Mosa till sist bananen/bananerna och vänd försiktigt ner i smeten.

Stek bananpannkakorna i olja på medelvärme. Gör de inte för tjocka för det tar ett tag att steka dom då. Servera med blåbär, hallon eller annan frukt/bär du tycker om. Mums!

English
American banana pancakes (about 10 pieces)
2.5 dl (1 american cup is 2.4 dl) flour of choice (I use graham, corn and wheat)
2 tsp baking powder
a few drops of vanilla extract
2 tbsp oil
a drizzle of agave nectar or a pinch of stevia
2.5 dl milk of your choice (I used almond milk.)
1-2 ripe bananas
oil for frying

Mix flour, baking powder, vanilla extract and agave/stevia in a bowl. Add milk plus oil and mix. Finally mash banana/bananas and add gently into the batter. Stir carefully.

Fry banana pancakes in oil over medium heat. Don't do them too thick because then it takes a while to fry them. Serve with blueberries, raspberries or other fruit/berries you like. Yum!

31 comments:

  1. Så gott och passar perfekt till helgfrukosten, och annars också förstås! Banan ger en god smak. Söndagskram!

    ReplyDelete
  2. Åh, måste testas! Utan ägg var ju knasigt, pannkakor är ju ägg...

    Kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte knasigt alls Malin... med banan och bakpulver i behövs det ju inga ägg alls faktiskt. Våga testa, kram!

      Delete
  3. Mums! Och lite lönnsirap på det :-)

    Kram!

    ReplyDelete
  4. har gjort såna men med ägg, nästa gång måste jag såklart prova utan då :)
    Ha en skön vecka lena från make a head food

    ReplyDelete
  5. Jag älskar pannkakor/plättar, man har aldrig testat utan ägg! Kul att det gick så bra utan!

    ReplyDelete
  6. Ja, tack, jag kan tänka mig en eller två som kvällsmacka nu, sonen gillar inte banan i utan föredrar hallon i sina, gott både och om du frågar mig!

    ReplyDelete
  7. åhhh jag älskar pannkakor liksom sonen : ) Tack snälla fina du för receptet : ) kramar Sofia

    ReplyDelete
  8. Mums, vad gott det ser ut! De ska jag testa till lunch. Jag skrattade när jag läste hur många recept du samlar på dig för jag är precis likadan...hihi:) Nu bryter jag mönstret och gör dina goda bananpannkakor i morgon!

    Önskar dig en bra ny vecka! Kramar

    ReplyDelete
  9. Även om jag numera är raw vegan tycker jag om att komma in på ditt krypin. När jag tidigare åt kokt mat följde jag många av dina recept. Du är så duktigt! Fortsätt vara den fantastiska person du är. Kram från Amsterdam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så trevligt att du kikar in Katrin! Det är sällan jag har raw food recept men ibland så får jag till ett sådant :)

      Delete
  10. Åh, vilka fina och verkar hur goda som helst! Suck... Får väl lägga dem till min to-do-lista också som bara växer och växer :-)Kanske skulle man ta lite semester och beta av - hur underbart vore inte det!

    Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semester hade inte varit helt fel och att beta av to do-listan låter som ljuv musik i mina öron, kram!

      Delete
  11. Dessa gör mina barn ofta. Själv äter jag inte pannkakor av något slag, men de älskar banapannkakor. Kram!

    ReplyDelete
  12. Det här måste jag prova! Jag älskar pannkakor och jag älskar banan så mycket att jag nästan blir mobbad på jobbet eftersom det är vad jag trycker i mig på fikat:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Måste testas, hela familjen fullkomligt älskade dom!

      Delete
  13. Tack amy för receptet!Kan bara säga att de var utsökta :)..3 st rakt ner i magen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så trevligt! Fast de är så små så du kan säkert trycka ner en eller två till... :)

      Delete
  14. Äre helg snart!? Vill äta bananpannkaksfrukost!

    ReplyDelete
  15. Bananpannkakor som är så gott, har läst många recept som är utan ägg!!
    Visst är "spara" listan på recept lång!!

    ReplyDelete
  16. Amerikanska pannkakor är ju så gott, gärna med massa sirap på :D Härligt att mosa ner banan i smeten också, måste bli väldigt saftigt och gott!

    Tack för tipsen på vad man kan ha med till lunch när man ska iväg och äta. Skönt att jag inte är ensam om att mata från min egen tallrik :D Ska ta med en sån drick-grej på lunchen imorgon och sen får Elsa smaka från mig också!
    Hoppas du får en fin kväll! Kram

    ReplyDelete
  17. Thank You Amy! I can't wait to try with the family this weekend!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...