Tuesday, April 9, 2013

Italiensk gryta med soltorkade tomater

Jag vet, dessa svarta oliver är a big no no enligt alla experter inom matområdet. Jag har hört Jamie Oliver prata om de äkta grekiska svarta kalamata oliverna ett otalt gånger och säga att det är smidigt att kärna ur dom och de ger så mycket mer smak. Och visst har han rätt! Fy på mig som använder dessa. Till mitt försvar kan jag säga att jag hade inga andra oliver hemma just denna dagen och dessa färdigurkärnade köper vi normalt inte hem... men av någon outgrundlig anledning gjorde vi just detta vid det här tillfället. Slå mig på fingrarna, läxa upp mig... det är jag väl värd, jag vet!

Om vi ska återgå till grytan tycker jag om den här kombon med grädde, soja och sambal oelek. Kan tänka mig att för de som inte vill ha hettan kan man ersätta med tomatpuré istället. Testa dock gärna en liten knivsudd sambal oelek... om inget annat så för smakens skull. Hettan kommer om man har i mer av den varan. Njut, njut, njut!

Italiensk gryta (4 portioner)
1 msk olja
1 röd lök, finhackad
300 g quorn (bitar, skurna filéer eller både och)
3 dl grädde
1-2 dl mjölk
1 msk vetemjöl
1 tsk sojasås
0,5-1 tsk sambal oelek
10-15 svarta oliver
6-7 st soltorkade tomater, finstrimlade (jag brukar klippa med sax)
1-2 krm grillkrydda
salt, smaka av med

Hetta upp oljan och stek löken mjuk. Tillsätt quorn och stek lätt i 3-4 minuter. Vispa samman mjöl och mjölk. Blanda ner tillsammans med grädde i grytan. Tillsätt sojasås, oliver, sambal oelek, soltorkade tomater och grillkrydda. Låt puttra i 5-7 minuter och smaka till sist av med salt.

Servera grytan med ris eller kokt potatis.

Tips! Byt ut quorn mot tofu eller andra grytbitar som du föredrar.

Smaklig måltid!

16 comments:

  1. Mm, låter jättegott Amy! Kan tänka mig att det funkar utmärkt med både kyckling och fläskfilé.

    Nu ses vi snart!

    Kram kram

    ReplyDelete
  2. Jag sällar mig till dig och erkänner att jag har använt urkärnade oliver. Nu är jag ingen olivälskare, men visst är de andra bättre. Men men, solen har också fläckar. Din gryta verkar hur god som helst och jag älskar sambal! Mycket hetta vill jag ha! Både i maten och när det gäller vädret (hrm). Kram!

    ReplyDelete
  3. Quorn har jag aldrig testat. Måste kolla i affärerna om det finns att få tag på. Är det en frysvara? Ser verkligen gott ut, mums! Kram vännen!

    ReplyDelete
  4. Grädde, soja och sambal är himmelskt ihop. Rund smak med ett litet sting. Äh, jag vet inte men finfint är det, det håller jag med om! :)

    ReplyDelete
  5. Vilken fin bild, vi hade inte ens tänkt på vilka oliver det ligger på tallriken om du inte hade skrivit det:) Ok, fy på dej då:):)
    Besticken gillar vi extra mycket, dom är helt underbara!

    Hetta klickar Håkan på så mycket som han bara kan, med både det ena och det andra resultatet...:)

    Kramar

    ReplyDelete
  6. Vad gott med en gryta på Quorn! Länge sedan jag åt soltorkade tomater, synd för det är så gott!

    ReplyDelete
  7. Grytan verkar jättegod! Det fascinerar mig att man ändå kan göra så mycket "vanlig" mat med vegetariska alternativ. Jag måste helt klart bli bättre på det och här hittar jag ju alltid inspiration!

    Äh, ibland kan det väl få bli cheap charlie. Inte tänker jag slå dig på några fingrar för några oliver :-)

    Kram och natt natt!

    ReplyDelete
  8. Låter jättegott, oliverna till trots :)
    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  9. Det där ser riktigt mumsigt ut! Och det låter mumsigt! =) Ska provas. Kram kram

    ReplyDelete
  10. åhhhh amy vad gott mums kram Sofia

    ReplyDelete
  11. här skippar vi helst oliverna helt och hållet, vare sig det är "fin oliver" eller "ful oliver" :) men grytan låter jättegod! vi åt nästan nåt liknande fast med kyckling och utan oliver i måndags :)

    ReplyDelete
  12. Det är så gott med soltorkade tomater! Älskar italienska smaker! Mums!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  13. Jag har alltid en stor burk sambal oelek hemma, så gott!!
    Ser smarrigt ut det där:)
    Ha en riktigt bra dag
    Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  14. Ser supergott ut! Det är väldigt olika vilka oliver vi köper, Milia är den som väljer. Jag köper ibland urkärnade också, fast inte de som är färgade (jämnsvarta) för att vi inte tycker om dem.
    Håller om att besticken är riktigt coola.

    ReplyDelete
  15. Riktiga kalamata oliver med kärnor är det som gäller....dock slinker det ner gröna oliver med pimiento i bland oxå i handlekassen.
    Vilken god gryta med soltorkade tomater, sambal vågar jag inte sätta i händerna på min man när han lagar mat då blir det starkt som attans!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...