Thursday, April 11, 2013

Helenas hälsobröd

Helena är min goa arbetskollega som är riktigt duktig på det här med bak- och matlagning. Vi jobbar inte på samma avdelning, nej inte ens på samma förvaltning men vi sitter ändå fysiskt rätt så nära varandra och kan vinka genom en glasdörr. På diverse fika- och lunchraster är Helena den som alltid kommer med en massa härliga bak- och matrelaterade tips. Hon är lite som den där allsmäktige skräphögen i Fragglarna ni vet. "Det mittersta i vitlöken som börjat växa tar man bort, den smakar bittert. Aldrig, aldrig hacka en vitlök utan riv den alltid, det blir bäst smak då kom ihåg det!" Ja, ni förstår att utan Helenas tips och idéer vet jag inte hur jag skulle ha klarat mig i mitt kök så bra som jag gör :)

Att Helena dessutom är från Grekland gör ju inte saken sämre... hon har lovat mig en kurs i vegetarisk grekisk matlagning. Jag lovar att dokumentera och återkomma med resultatet här på bloggen... Vidare ska jag även försöka lura av henne det där marmeladreceptet som hon har som är lite hemligt... det ska tydligen vara en av den godaste marmeladen i mannaminne! ;)

Till dagens smidiga filmjölksbröd eller hälsobröd som Helena kallar det. Rör ihop de torra och blöta ingredienserna var för sig och sedan blanda ihop, ingen jäsning och ingen vänta utan vips ner med allt i brödformar och in i ugnen... hur smidigt som helst och gott blir det. För vem kan motstå linfrö, blåbär, tranbär, solrosfrö, aprikos och pumpakärnor i ett bröd liksom? (Sorry Helena, några ingredienser var jag tvungen att ändra i ditt originalrecept efter många olika bakningar och tester fram och tillbaka.) Visst det är många ingredienser att köpa hem men det är väl värt det, jag lovar!

Nej fotot är inte från nu utan i somras... detta bröd har jag gjort många gånger om sedan jag fick receptet, så enkelt och gott det är.
Hälsobröd (2 st)
7 dl grovt rågmjöl
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk bikarbonat
2 tsk salt
2 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl pumpakärnor
2 dl rågflingor (ibland tar jag dinkelflingor, blir supergott)
2 dl rågkross
1 dl torkad aprikos, klippt i mindre bitar
1 dl tranbär

Blanda alla ovan torra ingredienser i en bunke.

Ta en bunke till och blanda följande blöta ingredienser:
2 dl lingonsylt
1 dl brödsirap
7-8 dl filmjölk
1 dl frysta blåbär
4 ägg (Valfritt, går bra utan. Jag lägger i ytterligare 1 dl filmjölk istället.)

Rör ihop de blöta ingredienserna och häll i de torra. Blanda ihop väl och häll i bakpappersklädda 1,5 liters brödformar. Grädda i ca 60-65 minuter i 175 grader längst ner i ugnen.

Tips! Byt ut mot nötter, mandlar, andra torkade frukter, bär etc. som du tycker om. Bara fantasin sätter gränsen.

Tack Helena för det fina receptet, kram!

18 comments:

  1. Oj, oj, vilket hälsobröd, helt i min smak! Kram

    ReplyDelete
  2. Hmm... varför ska man aldrig hacka vitlök utan bara riva?? Är det "bara" pga smake eller har det någon annan galen anledning som jag missat totalt? Vill helst undvika mjöl helt när jag bakar själv men har nyligen gjort ett nöt-bröd.... och jag tror att iden på torkad frukt och bär är en kanon ide... det ska jag tillsätta nästa gång. =) Kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har nog med vilken smak du vill få ut av den... för ju mer vitlökens celler krossas desto mer av de starka svavelhaltiga ämnena bildas det... säger experterna :)

      Jodå, jag såg ditt nöt-bröd gott. Japp, nötter och frukt/bär i är riktigt gott, kram!

      Delete
  3. Gud så gott! Och vilken lyx med privat grekisk matlagningskurs ;-)

    ReplyDelete
  4. Mumsigt och dessutom smidigt, vilken kombo! Gottigt!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  5. Det där låter som ett bröd att njuta till nybryggt te, och greveost på brödet. Mums!

    Grekisk vegetarisk mat är underbar. Vi åt en massa vego på Cypern och det är ganska likt det grekiska. Din arbetskamrat låter som en härlig människa! Kram!

    ReplyDelete
  6. gahhhhh vad gott Amy kram på dig! Sofia

    ReplyDelete
  7. Jag älskar dessa röra-ihop-bröd! Detta måste bli hur saftigt som helst.
    Shame on me... Jag hackar nästan alltid min vitlök, men ibland river jag den :-O

    ReplyDelete
  8. wow, det ser helt fantastiskt gott ut! :)
    Jag ska också blanda i blåbär i brödsmeten nästa gång jag ska baka bröd! :)
    Ha en toppen fredag!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  9. Oj, jag känner mig sundare bara av att läsa receptet :-) Verkligen massor med gott och nyttigt och tillagningssättet lockar! Underbart med en så inspirerande kollega.

    Tänkte först att hur sjutton kan gräset redan ha börjat växa och bli grönt i Småland?! Hi hi...

    Grekisk vegetarisk mat är gott - hoppas du snart får gå den där "kursen" så att du kan dela med dig här!

    Trevlig helg och kram till dig!

    ReplyDelete
  10. Låter som ett bröd helt i min smak! :)
    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  11. Kul när man kan bolla matidéer på lunchrasten, det har jag också privilegiet att få göra.
    Fint med röra-ihop-bröd. Och blåbär i ser gott och nyttigt ut!

    ReplyDelete
  12. Såna bröd med alla tänkbara ingredienser är så goda och känns allt lite nyttiga:) Jag brukar också baka något i den stilen beroende på vad som finns i skafferiet.

    Önskar dig och familjen en skön helg! Nu ska vi väl äntligen få njuta av vårsolen:) Kram

    ReplyDelete
  13. Vad kul jag bakade ett nästan likadant bröd idag:) de är ju så goda och enkla!
    Ha en fin helg
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  14. Jag gillar såna här filmjölksbröd med en massa gojs i!!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...