Saturday, April 27, 2013

Matbloggsträff i Göteborg

Tiden går fort och det är redan en vecka sedan vi var i Göteborg på matbloggsträff. På tal om tid så är det snart nästan ett år sedan vi träffades allra första gången på min hemmaplan för indisk matlagning och en efterföljare. I höstas blev vi inbjudna av Mårtenssons på en härlig matresa i Ystad och Österlen och nu blev destinationen Göteborg när härliga Kim och Sofie bjöd in oss.

Fredagen skulle egentligen startat på kvällen men eftersom jag visste att både Mårtenssons och Erika kunde ses tidigare fick det bli en härlig fika-, mat- och pratstund på Fröken Olssons.

Plötsligt viskar Anki till mig... har du sett Amy, det sitter en kändis bakom dig... nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att kika... jomen, där satt han... Christer Lindarw ;) Anki var helt till sig medan vi andra tyckte inte det var en big deal. ;) Trevligt var det, vi kunde säkert suttit där än idag småpratandes...
Om Anki blev till sig gällande kändis nr 1 blev jag desto mer till mig gällande kändis nr 2. Vi gick förbi Paolo Roberto! Ja, jag måste erkänna att jag inte var snabb där med fotandet... ack så besviken jag var må ni tro...! Next time... next time I will get it! Nåja, efter detta fick jag bita i det sura äpplet och vi begav oss till butiken Bagaren och Kocken.

Himmelriket in deed för oss mat- och baktokiga!
Kvällen började med en samling hemma hos Kim för att sedan bege oss till restaurang Chateu Beirut. Kall och varm meze bestod maten av... himmel så gott det var! Aftonen gick i pratandets och de glada skrattens tecken... så himla trevligt det var :) Denna story bjuder jag på: när vi kom tillbaks till hotellet så hade jag mitt rum precis mitt över Mårtenssons. När jag ska öppna dörren tar jag fram mitt spårvagnskort (utan att märka det) och försöker öppna rumsdörren. Min ansiktsmin är bestämd och säger... dumma dörr, mopsa inte upp dig mot mig. Ja, ni förstår ju att Mårtenssons låg dubbelvikta av skratt :)) Ja, ja... så det kan gå. ;)

Den varma soliga lördagen bestod i en härlig matvandring runtom i Göteborgs stad som Njutningsfrämjandet stod för. Vi fick höra om Göteborgs historia ur ett matperspektiv, mycket intressant var det må ni tro.

Till vänster vår guide för matvandringen och till höger ser ni de gudomligt goda surdegsbröden som vi fick smaka på. Nere till höger syns de orostade kaffebönorna.
Några stopp på matvandringen var huset där Bräutigams karamellfabrik legat, Saluhallen, da Matteo som är ett bageri och rosteri (se ovan bild). Nästa anhalt var Flickorna Kanold där fick vi smaka på deras pralin med choklad och flingsalt.

Praliner to die for... mmm, jag drömmer fortfarande om smakerna! Är ni i Göteborg rekommenderar jag er att ta er hit för fika och pralininköp.

Vi lyssnar intensivt på vår guide (utanför Feskekörka) som kommer med intressanta historier och vinklingar.
Med raska steg begav vi oss vidare mot Skansen Kronan... vet inte om guiden tyckte om oss för vi fick gå igenom avspärrat område där halva trappan hade rasat/regnat bort? Pust, stånk och stön plus en massa flåsande senare kom vi äntligen uppför det branta berget.

Skansen Kronan i sin prakt, härlig vy, god lunch och lite mer fotande. Vad mer kan begäras?
Lite fri tid på eftermiddagen och jag passade på att träffa lillasyster yster som bor i Göteborg. Vi åt en god lunch och till efterrätt kunde vi bara inte låta bli utan var helt enkelt tvungna att äta dessa smarriga våfflor, yummie! :)

Dorsia, vilket underbart härligt ställe! Ja, har ni inte varit där så rekommenderas det varmt. Färgglatt, utmärkt service och allt är riktigt chict. Personalen pratar enbart engelska så det gäller att kunna utländska. ;)

Hungriga som vi nu var på lördagskvällen styrde vi kosan mot restaurang Hello Monkey. Har tyvärr bara riktigt suddiga och mörka iPhonebilder men den vegetariska maten var jättegod. Förrätten och kvällens höjdpunkt tyckte jag bestod av vegetariska vårrullar med shiitake, serverade i salladsblad med krossade cashewnötter. Nudelsoppan jag fick till varmrätt var också god men de där vårrullarna var något utöver det vanliga må jag säga.

Hela det härliga och underbara gänget samlat vid Skansen Kronan.
Emmy, Kim och Lotta. På fredagen var även Erika, Charlotta, Rebecka och Johanna med oss.

Tack alla underbara för att ni gjorde min helg fantastisk! Nej, min helg i Göteborg var inte slut efter dessa två dagar... Bloggforum 2013 hägrade.

15 comments:

  1. Hahaha, ja det där med kortförvirringen har vi fortfarande skoj åt i köket, nära att det skedde en liten olycka där på korridorgolvet:)
    Och Paolo-ögonblicket, det lär vi aldrig glömma Amy, så länge vi lever, snacka om sår i öronen... Håkan ångrar fortfarande att han sa något:)

    tack själv för att du var med och gjorde helgen så himla fin och framför allt rolig,
    stora kramar till dej vännen.

    ReplyDelete
  2. Samma som det var i höstas med Ystadtrippen så älskar jag att läsa om vår resa inne hos andra som vara där. Blir att man längtar tillbaka och skrattar åt det som var då. Underbart!

    Förra helgen var den bästa helgen på länge, nästan overklig på något sätt.

    Kram kram

    ReplyDelete
  3. Härligt att läsa om er helg:)
    Ha en riktigt skön helg och att du får tid att smälta alla roliga intryck:)
    kram

    ReplyDelete
  4. Vilken härlig och intressant helg du hade med likasinnade. Väntar på nästa inlägg.:) Ha en skön helg! Kate

    ReplyDelete
  5. Ja, vilken fin helg och mycket intressant att läsa om! Sitter här med ett leende :) Kram fina du!

    ReplyDelete
  6. Så sjukt mycket god mat vi åt dessa dagar! Ja, sedan var det så klart roligt att träffa alla fina bloggvänner. Så även du! Jag hade som Anki blivit mer till mig över att träffa Christer Lindarw då vi som tonåring jämt kollade på After Darks shower. Nu såg jag däremot inga kändisar alls. Inte ens Loket :-P

    ReplyDelete
  7. Vilken underbar härlig helg ni haft med god mat och allt!! Och Kanolds....där har dom fina praliner och sååå goda!!
    Ska bli spännande att läsa om bloggforumet!!

    ReplyDelete
  8. Wow, vilken helg! Underbart! Jag t.o.m. lite avis på er! Vilket gäng! Fantastiskt!
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  9. Så jättekul och jag sörjer att jag inte kunde delta i helgen! Men Paolo-ögonblicket är oförhlömligt, haha!!!

    Jag har en vän som ganska lång stund försäkte ringa hem från hotellet men inte lyckades. Hon nästan grät innan hon upptäckte att hon försökte ringa med TVns fjärrkontroll... Detta var på åttiotalet, före mobilens intåg. Kram!

    ReplyDelete
  10. Ännu fler härliga bilder och trevligt inlägg! Vilken fantastisk helg vi hade!

    ReplyDelete
  11. Låter så härligt! För länge sedan handlade faktiskt Paolo Roberto i min kassa (då jag jobbade på MAXI), och han var så trevlig och började pratade med mig om Toscana ;)

    ReplyDelete
  12. Ni verkar vara ett så härligt gäng, är lite avis faktiskt ;) Ni hittar på så roliga saker på era träffar, njut av allt det goda för mig med! Attans att du inte fick någon bild på Paolo! ;)
    Ja visst är det typiskt att man aldrig får vara frisk. 3 veckor har vi varit sjuka nu i olika sjukdomar, sitter bara och väntar på vad som kommer denna vecka! Kramar

    ReplyDelete
  13. Härligt att få läsa om träffen, igen :-) Vad kul att ni kunde träffas och fika på fredagen! Det missade ju jag... Och så hann du träffa din syster också. Bara en massa trevligheter!

    Ska bli kul att få läsa om de andra två dagarna med bloggforumet!

    Kram!

    ReplyDelete
  14. Vilken matglädje och vilket härligt matgäng! :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...