Sunday, April 14, 2013

Ugnsrostad sötpotatis

Idag för första gången på evigheter känner jag riktig värme ute utan att behöva sitta i lä. Det är verkligen så skönt och imorgon är det utlovat 17 grader, man tackar! Här ska det njutas i några få dagar innan graderna klättrar neråt igen senare i veckan.

Sötpotatis tycker vi om att äta och det gör vi så ofta tillfälle ges. Den bästa är den ugnsrostade, har ni testat att äta den på det viset? Borsta skalet, skär i klyftor eller halvor, på med olivolja, flingsalt, kryddor och örter som man önskar och sedan in i ugnen... enklare kan det inte bli och det blir ett riktigt gott tillbehör till grillat också. Misstänker att många kommer att börja grilla nu här i veckan när värmen kommer. Njut av livets goda, det tänker vi göra!

Sötpotatis är mycket avlägsen släkt till den vanliga potatisen och är en flerårig krypande ört som tillhör familjen vindeväxter.

Ugnsrostad sötpotatis (4-6 personer)
2 stora sötpotatisar
2 msk olivolja
2 tsk flingsalt
0,5 tsk nymalen svartpeppar
örter och kryddor ex persilja, oregano, timjan eller annan krydda/ört som gillas

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj och borsta skalet lite lätt, torka av och skär potatisen i klyftor eller halvor. Blanda/pensla på  med olja, salt, peppar, örter och kryddor. Lägg på en ugnsplåt och ställ i ugnen i ca 30-40 minuter beroende på hur tjocka bitarna är. Känn med en sticka att de är klara.

Servera gärna till grillat, det blir riktigt gott eller ät de som de är. Happy days in deed! :)

19 comments:

  1. Härligt med värme, vi hade 12 grader på morgonen och nu visar mätaren 17 :) Ugnsrostad sötpotatis gillas och dina ser så goda ut! Njut av dagen vännen. Kram

    ReplyDelete
  2. Pratade om er idag.. Perfekt väder för cykelturer med stora killen en dag som denna <3
    Kram ifrån faster :)

    ReplyDelete
  3. Visst är det gott med ugnsrostad sötpotatis!!

    ReplyDelete
  4. Älskar att ugnsrosta sötpotatis! Det är både lätt att göra och ett perfekt tillbehör :)

    ReplyDelete
  5. Sötpotatis är fina grejer! Enligt utsago bättre än vanlig potatis rent näringsmässigt också. Håller med dig om att den gör sig bäst i ugnen! God i grytor också :)

    Ha en riktigt skön vecka, kram!

    ReplyDelete
  6. Så härligt med lite värme igen, det kan behövas, fast här är det regn på tapeten... Men att det inte är minus är ett stort plus:)
    Sötpotatis till det grillade, absolut!

    Ha en finfin vecka,
    kramar

    ReplyDelete
  7. Älskar värme och sötpotatis!

    Kram kram

    ReplyDelete
  8. Va? 17 grader? Avis! Ja, ja, jag har ju själv valt att flytta från Småland... ;)
    Härligt! Vi blivit lovade 10 grader i alla fall...
    Jag måste bara köpa sötpotatis och testa göra ditt recept! Ser så smarrig ut! Mums!
    Ha en toppen måndag!
    Kram
    //Lana

    ReplyDelete
  9. 17 grader. 17 grader?! Hm, jag är tydligen på fel ställe just nu...

    Sötpotatisen ser dödsläcker ut! Jag har provat sötpotatis några gånger men det är något knas som gör att jag inte är så förtjust i det. Men jag får fortsätta prova, t.ex. genom att ugnsrosta eller köra på grillen. Med en massa kryddor måste det ju bli gott tycker man.

    Ha en fin vecka!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  10. Ja nu är snart våren här på riktigt. Och rostad sötpotatis är ju fint medan vi väntar:)
    KRAM

    ReplyDelete
  11. Håller med det du skrev om på facebook. Skriv en kokbok fina du : ) kommer bli succé : ) kram Sofia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack fina Sofia, det var en kommentar jag fick här på bloggen :) Kram!

      Delete
  12. Tack alla för era fina kommentarer, sötpotatis är verkligen gott som alla kanske inte riktigt har upptäckt (eller vågat) testa ännu.

    ReplyDelete
  13. Åhh, vad du läskar mig att bli sådär sugen på grillmat. Jag blundar och känner hur doften sprider sig i hela kvarteret..åååååååå vad jag längtar. Har ni grillat än?

    Kramar:)

    ReplyDelete
  14. Vi äter sällan sötpotatis för C tycker att det är sådär. Jag tycker det är gott! Brukar göra en falafelvariant med sötpotatis som är supergod!

    ReplyDelete
  15. Äter ugnsrostad sötpotatis ibland. Det är jättegott! Sitter hemma och arbetar idag. Och det är tyvärr grått, kyligt och regnigt ute. Det känns faktiskt mer som höst än vår. Men, någon dag kommer väl den till också...:-)

    ReplyDelete
  16. Sötpotatis är ju ungefär det godaste som finns. Längtar efter grillväder.

    ReplyDelete
  17. Hum det här har jag missat att göra. vad gott det ser ut och låter :)
    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  18. Ohh ugnsrostad sötpotatis... eller vilken rotfrukt som helst funkar i och för sig. Mina favoritkrydder som jag kryddar på är chili och rosmarin. Mums Mums! Kram kram

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...