Thursday, April 4, 2013

Falafel

Jajamän, tillsammans med hembakade pitabröd passar falafel alldeles ypperligt. Falafel är friterade veganska kikärtsbollar/kikärtsbiffar blandade med persilja och kryddor som serveras med grönsaker och olika såser såsom hummus, tahini- eller yoghurtsås. Falafel är också vanlig som en smårätt på buffébordet eller meze som det också kallas.

Falafel are so easy to make and a good protein and fiber rich dish. We usually serve it with lots of veggies and different sauces like hummus, tahini or yogurt sauce.

Falafel (ca 25 st kikärtsbollar)
10 dl kokta kikärtor (cirka 3 burkar konserverade), sköljes om de varit konserverade
4 vitlöksklyftor, pressade
1,5 dl persilja, klippt
4-6 msk vetemjöl/potatismjöl (eller annat mjöl du önskar)
2-2,5 tsk salt
2-2,5 tsk mald spiskummin
1,5 tsk mald koriander
1,5 krm cayennepeppar
olja (för stekning)

Mosa eller mixa kikärtorna och blanda med övriga ingredienser. Forma till små bollar/biffar och stek i oljan tills de fått en gyllene färg. Servera falafel med skivade tomater, gurka, röd lök, sallad, hembakta pitabröd och kall yoghurtsås.

Kall sås
5 dl Sour Supreme (eller turkisk yoghurt/grekisk yoghurt/matlagningsyoghurt)
1-2 vitlöksklyftor, pressade
0,5-1 tsk italiensk salladskrydda
1 krm paprikapulver (valfritt)
salt och peppar, smaka av med

English
Falafel (approx. 25 falafel)
10 dl (4,3 american cups) boiled chickpeas or canned (rinse them thoroughly if canned)
4 cloves of garlic, crushed
1,5 dl (1/2 cup) parsley, cut
4-6 tbsp potato flour (all-purpose flour or other flour of choice)
2-2,5 tsp salt
2-2,5 tsp ground cumin
1,5 tsp ground coriander/cilantro
a pinch of two of cayenne
1-2 tbsp oil for frying

Mash and mix the chickpeas, add the rest of the ingredients. Shape to small patties and fry in oil until golden. Serve the falafel with veggies like tomatoes, cucumber, red onion, lettuce etc.

Huvudingrediensen kikärter gör att kikärtsbiffarna är fiberrika och fulla med högkvalitativt protein.
Chickpeas in the falafels are rich in fiber and filled with high quality protein.

21 comments:

  1. Falafel äter vi gärna hemma hos oss! Och tillsammans med pita passar de ypperligt! Kram

    ReplyDelete
  2. Dina falafel är så smaskiga! Jag måste bara göra de!

    ReplyDelete
  3. Falafel är så galet gott! I en av Göteborgs förorter, där jag jobbade ett tag, köpte man stans bästa falafelrulle. Stark sås och en massa gröna pepparfrukter. Underbart!

    Jag pratade om dig ikväll när vi satt på en indisk restaurang. Rekommenderade din blogg. Jag åt lamm i sås med mynta, koriander, chili, tomat, lök... Och så vidare. Jättegoda garlic naan till. Mums så gott! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som en riktigt god rulle det där.

      Jag tackar så mycket för rekommendationen :) Härligt med bloggvänner in deed. Jag fullkomligt älskar garlic naan mums, kram!

      Delete
  4. Jag gillar det men ICKE Lars. Han är så där förtjust i kikärtor... Jag hade slukat allt, det vet du!

    kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du är så välkommen så... och Lars kan få något annat han ;)

      Delete
  5. Falafel är otroligt gott! Sådant som jag skulle kunna äta typ varje dag resten av mitt liv :=)

    Hoppas ni får en fin helg!

    ReplyDelete
  6. Vilka fina falaflar (eller vad det nu heter i plural..)! Har bara provat från något grekiskt hål i väggen men det smakade sådär. Att göra själv måste ju bli så mycket bättre. Känns nyttigt också!

    Önskar dig och familjen en riktigt trevlig helg. Så ses vi snart!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att göra egna blir mycket godare Lotta, testa vetja! Trevlig helg på dig med och snart snart ses vi, kram!

      Delete
  7. Jag har aldrig gjort egna falafel men jag tycker det är å gott. Vi köpte det i Jönköping minns jag i en vagn utanför ÖB och de var himla goda. Tack för receptet Amy!
    Önskar dig en skön och härlig helg! Kram

    ReplyDelete
  8. Jag har gjort sånna en gång, väldigt gott!!
    Ha en riktigt bra dag
    Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  9. Hemlagad falafel är sååå gott, gillas hos oss.
    Vi har också tänkt prova på att baka egna pitabröd, för särskilt svårt verkar det ju inte.
    En fin helg till dig!

    ReplyDelete
  10. Till min stora förtjusning upptäckte jag att Oliver gillade Kikärtor. Inte varit så förtjust i andra bönor jag försökt med. Så kikärtsbiffar ska jag nog testa. Det gillar jag också!!:)

    ReplyDelete
  11. Falafel - älskar det. Gjorde egna för sisådär femton år sedan, har jag fortfarande inte glömt för det blev så vansinnigt dåligt! Men nu är jag ju visare och dessutom har ett recept från dig, så det ska nog gå bättre om jag ger mig på det!

    (eller så går jag 50 meter över gatan till falafelstället som ligger där...)

    Ha det så fint, vi ses snart! Kram!

    ReplyDelete
  12. Vi har också provat egna för säkert lika många år sedan som Kim och vårt resultat blev säkert som hennes... vi gillade det inte alls, smakade som sågspån vill vi minnas att vi tyckte:) Men äldre, visare och mer erfarna och med ditt recept som hjälp skulle det säkert bli andra bullar nu!
    Vi får väl testa helt enkelt!

    Kramar

    ReplyDelete
  13. Jag har (peppar, peppar - kommer säkert inte lyckas igen) faktiskt fått till riktigt bra falafel hemma i höstas. Det är ju så sjukt gott! :)

    ReplyDelete
  14. Jag bara måste testa att göra det här hemma. Har velat göra det länge men inte blivit av. Nu är det slut på ursäkter :)

    ReplyDelete
  15. Idag gjorde jag kikärtsbullar för första gången. Jag hade inbillat mig att det var svårt och kanske inte så gott, men det var ju jättesmidigt och riktigt gott! Det här kommer jag göra igen!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...