Wednesday, April 24, 2013

Färsbiff i ugn

Ojojoj, vilken mathelg vi haft. Det känns som vi inte gjort något annat än ätit, fikat och njutit av livets goda... som sig bör. Livet är alldeles för kort för att inte njuta av allt det goda som finns, eller hur? Och för att inte tala om alla härliga bloggvänner man återsett igen, alldeles alldeles underbart! Mer om vår träff kommer framöver när jag haft tid att gå igenom alla foton och smälta alla fyra dagars intryck.

Idag bjuder jag på en enkel och smidig vardagsrätt som blir klar på relativt kort tid. Att det mesta dessutom sköter sig själv i ugnen gör det hela än mer tilltalande. Jag har sett liknande recept för många herrans år sedan men sedan glömt av dom. Ack vad minnet är kort ibland. ;) Men nu fick jag påminnelse och inspiration igen från en härlig bloggkollega och vän.

Alla biffar behöver inte vara runda...!
Färsbiff i ugn med lök, tomater och ost  (4 portioner)
1 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
400 g färs (jag tog quorn)
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 gula lökar, skivade i halvmånar
smör
3 dl grönsaksbuljong
0,5-1 msk kinesisk soja (jag tyckte att 0,5 räckte till quornfärsen)
3-4 tomater (beroende på hur stora de är), skivade
150 g riven ost, gärna prästost eller annan smakrik ost

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda ihop ströbröd och mjölk och låt det svälla i ca 10 minuter. Blanda färsen med salt. Blanda sedan med ströbrödsblandningen och svartpeppar. Tryck ut färsen i en smord ugnsform (eller i en gjutjärnsgryta). Stek i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Under tiden steker du den gula löken tills den mjuknat utan att ta färg.

Blanda buljong och soja. Skiva tomaterna. Riv osten  och ta ut färsen och fördela löken längs kanterna runt om biffen som nu har krympt ihop lite. (Min gjorde inte det men jag tror att vegetarisk färs inte krymper så mycket. Jag fördelade löken över färsen och fungerade fint.) Häll buljongblandningen över färs och lök. Fördela tomater ovanpå och strö sist över riven ost.

Ställ in i ugnen igen, ca 20 minuter (15 min räcker för quornfärsen) tills osten har smält och fått fin färg. Skär färsbiffen i bitar och servera med potatis eller pasta.

Receptet och inspirationen kommer från härliga Lotta, spana gärna in hennes fina blogg!

13 comments:

  1. Vad gott det låter! Jag ser fram emot att höra om helgen. Jag förstår att det blev en hel del gott, med tanke på instagram bilderna :) Kram vännen!

    ReplyDelete
  2. Mmm....smaskens! Gott och enkelt! Precis som mat ska vara på vardagarna! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  3. Låter så gott med quorn. Provar själv då och då!
    Ha en fin kväll!
    Gosia

    ReplyDelete
  4. Färsbiff i alla dess former är gott... sparar receptet!

    Ska bli spännande att läsa och se bilder på er helg i Göteborg. Hade jag vetat om detta hade jag nog tagit bussen och ställt mig i ett gatuhörn för att kika lite på hur ni ser ut i "verkligheten". ;)

    ReplyDelete
  5. Jag älskar att laga mat i ugnen. Det sköter sig själv liksom. Färs finns ju alltid hemma och man kan ta den man gillar bäst, kött eller vego.

    Jag sitter på jobbet och läser bloggar i väntan på elever som ska börja här till hösten. Bra tidsfördriv i väntan på hemgång. Kram, kära Amy!

    ReplyDelete
  6. Toppen att det går att göra den goa biffen vegetariskt också! Eller goda. Jag har kvar lite av Göteborg i mig :-)

    Tack för länkningen och tack för helgen! Ska bli spännande att se vad du har att berätta om söndag-måndag också!

    Kram!

    ReplyDelete
  7. jag har inte heller riktigt hämtat mig från helgen ännu, och då var jag ändå bara med på hälften av alla grejerna :) trodde jag var bakis i lördags för jag kände mig så hängig, men nu har jag insett att det var en förkylning som lurade. annars är jag fortfarande bakis ;)

    ReplyDelete
  8. Favorit av olika de slag hos oss med. Riktigt enkelt och gott!
    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  9. Färspizza ju! Meatza ;) Gott som tusan, tack för påminnelsen!

    ReplyDelete
  10. Fina rara Amy gahhh vad du är duktig : ) När kommer boken ut? ; ) kram Sofia

    ReplyDelete
  11. Jag har ju sett en massa galet goda och njutbara bilder på Instagram. Blir spännande att läsa mer om er träff!

    Den här färsrätten har jag också gjort för flera år sedan och dags för ny renässans:) Hur kan man glömma bort smidiga vardagsrätter egentligen???

    Ha en bra fortsättning på veckan fina du! Kram

    ReplyDelete
  12. Ser gott ut! Det ska jag prova. Jag kanske tar lite älgfärs ;)

    ReplyDelete
  13. Mm gott och enkelt, det gillas:)
    Ha en fin dag
    Kram från www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...