Tuesday, May 28, 2013

Gratinerade bär med vit choklad

Nom, nom, nom säger jag. För visst är det så att att vit choklad ihop med bär/frukt är något av det godaste man kan få som efterrätt? Ja, förutom min absoluta favorit som är maräng då förstås ;) Det smidiga med den här efterrätten är att man kan lägga ihop den och ställa kallt för att sedan gratinera den precis innan den ska serveras. Sådant gillas!

Denna härliga dessert, som påminner en hel del om Gino, gjorde jag för ett tag sedan när vi hade vänner på besök. O'boy vad den blev omtyckt. Det var nästan så vi inte behövde diska formarna efteråt... ;)

Att få en alldeles egen form till dessert är lite lyxigare... mmm!
Gratinerade bär med vit choklad (4 portioner)
250 g blåbär och björnbär
250 g kesella
100 g vit choklad, riven
1 tsk nystött kardemumma
4 msk råsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bären i fyra portionsformar. Blanda riven vit choklad och kardemumma med kesellan. Klicka blandningen över bären och strö råsocker på toppen.

Gratinera gyllene i ca 10 minuter och servera gärna med vaniljglass.

Tips! Byt ut bären mot valfri frukt du tycker om!

Andra gången jag gjorde denna smarriga efterrätt använde jag en vit chokladsås (som jag egentligen använder som tillbehör till paj) och hade på bären. Det blev riktigt gott!

Vit chokladsås
4 dl grädde
1 vaniljstång
150 g vit choklad
0,5 tsk finrivet lime
ev stött kardemumma

Dela vaniljstången på mitten och skrapa ner fröna i en kastrull. Lägg även ner stången. Häll på grädde och koka upp. Lyft kastrullen av plattan när grädden precis börjat bubbla. Ta upp vaniljstången.

Bryt chokladen i bitar och blanda ner i grädden. Låt den långsamt smälta under omrörning tills såsen är helt slät. Smaka av med rivet limeskal och kardemumma.

Häll såsen över bären, strö över råsocker och gratinera i ugnen i 200 grader och ca 10 minuter. Använder du den vita såsen behövs det nästan ingen vaniljglass till... men klart, the more the merrier ;)

Njut!

Detta är mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat tillbehör. Dessutom är jag gärna med och tävlar om boken Sött från förr.

15 comments:

  1. Åh, det är då gott! Jag brukar använda vaniljkesella och toppa med mandelspån innan gratinering. Sådär lagom syrligt. Nu måste jag köpa hem lite bär! Kram vännen.

    ReplyDelete
  2. Oh, så gott! Smaskens! Vad du frestas! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  3. En efterrätt heeelt i min smak, måste testas!!!

    ReplyDelete
  4. Vilken perfekt dessert. Chokladsåsen med lime och kardemumma yes, please :) Kram

    ReplyDelete
  5. Vilken urtjusig dessert! Låter gott med björnbär i!

    ReplyDelete
  6. Det där är så gott!!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  7. Även för mig, som inte älskar desserter med bär, tycker att det här verkar värt att prova. Den söta chokladen mot de syrliga bären. Jag sparar receptet i min bank...

    Kram, du fina!

    ReplyDelete
  8. Åh vad gott! Och så bra att man kan förbereda. Det gillar jag. Det här ska jag prova någon dag. Hoppas allt är bra med dig. :-)

    ReplyDelete
  9. Men så himla gott detta låter! Hade jag gärna satt i mig till kvällsteet.

    Kram kram

    ReplyDelete
  10. Alltså det är nästan så vi inte vågar erkänna det, men vi har inte smakat bär/frukt med vit choklad på... Det är något om vi fortfarande har kvar på listan att bocka av...

    Onsdagskramar till dej!

    ReplyDelete
  11. Smarriga efterrätter som kan förberedas är ju alltid bra att ta till, tack för tipset!

    ReplyDelete
  12. Gratinerad frukt är bara så gott. Vi gjorde det ofta när jag var liten fast inte med vit choklad.
    Kram

    ReplyDelete
  13. det där såg ju mer än lovigt gott ut!
    Lena från make a head food

    ReplyDelete
  14. Åh det här gillar jag! Snabbt och lätt ska det gå! (ja inte alltid kanske, men ganska ofta ändå va)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...