Wednesday, May 1, 2013

Grön smoothie

Förra våren var maken på sin årliga hälsokontroll via företagshälsovården. Läkaren utbrister med bister min: "Varför har dina värden försämrats avsevärt sedan föregående år?". Maken svarar: "Min fru har börjat bakblogga!" :D Som tur är bakar jag inte lika mycket nuförtiden utan som ni kanske har märkt har det blivit mer mat på bloggen också. Till maken och läkarens glädje bjuder jag idag på en riktig hälsosam vitaminbomb. En grön smoothie med babyspenat, ingefära, ananas, banan och apelsin som kan drickas både till frukost eller som mellanmål.

Gillar du mer krämiga och lena smoothies ska du spana in min avokado smoothie med kakao.
Ingefära är oerhört nyttigt och ger en extra kick i smoothien. Jag har därför nästan alltid med en liten bit i mina smoothies jag gör.

Grön smoothie (2 glas)
2,5 dl babyspenat
0,5-1 cm färsk ingefära
ca 2-2,5 dl vatten
1 dl färsk ananas, skuren i bitar (eller krossad ananas fast det blir inte lika nyttigt då förstås)
1 banan
3 apelsiner, skalade och delade

Mixa ihop samtliga ingredienser och häll upp i glas. Mmmm, enjoy lots!

Tips! Spana gärna in mina andra smoothie recept på bloggen.

Inspirationen kommer från Instagram och Simple green smoothies som precis haft en 30-dagars utmaning.

11 comments:

  1. Haha... Min fru har börjat bakblogga!! Hihi kul! Smoothien ser och låter jätte god ut. Mums mums! Spenat var det länge sen jag använde i mina smoothies, ska göra en sån snart. Kram kram på dig

    ReplyDelete
  2. Jag har länge tänkt att jag skall testa spenat i smoothie, men det har inte blivit av. Ser jättegott ut vännen! Kram

    ReplyDelete
  3. Vilken härlig vitaminbomb, den gör nog läkaren glad som sagt!

    ReplyDelete
  4. Fniss..vad tokigt!Och som vanligt hade jag ett liknande inlägg på gång. Men nu väntar jag några dagar. Kram :-)

    ReplyDelete
  5. ser jättegott och fräscht ut, själv fnular jag på smoothies med nässlor i :)
    Lena från Make a head food

    ReplyDelete
  6. Men ojdå, inte bra med för mycket godsaker, då lär väl doktorn jubla nu då:) Härligt grön färg, att den är nyttig råder det ju inte någon tveksamhet om!

    Majkramar till dej

    ReplyDelete
  7. Haha! Tur att det är roligt att laga mat också, inte bara baka :) Den där ser ju ut som en läkares dröm! Nyttigt värre! :)

    ReplyDelete
  8. Mmm...vilket smoothie! Mums, mums! :)
    Otroligt vacker färg på smoothie!
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  9. HA ha är det sant?! Fniss. Inte så kul för maken egentligen, men lite komiskt allt.
    Tur att du väger upp med en massa nyttigheter!

    ReplyDelete
  10. Jag vågar inte tänka på hur det ska bli när Johan flyttar hem till mig... Han med sitt kassa kolesterolvärde. Jag får göra dina smoothies då! Kram!

    ReplyDelete
  11. Blir ju piggare bara av att titta på smoothien, tänk att dricka den också :-) Den är nog finemang för alla, oavsett om hälsovärdena dalar eller inte. Jag har legat lågt med smoothies ett tag, dags att komma igång igen för det är ju ett så himla smart och gott sätt att få i sig nyttigheter!

    Trevlig helg!

    Kram Lotta

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...