Sunday, May 5, 2013

Bloggforum 2013 i Göteborg


Sent om sider kommer här mina resterande dagar i Göteborg efter den trevliga matbloggsträffen vi hade. Bloggforum arrangerades av Milk, Trendenser och Blogg.se och vi (ca 100 bloggare) som var inbjudna ingick i kategorin Mat & Dryck, Inredning samt Mode.

Söndagen inleddes, för min del, med en vegetarisk sushilunch på NK och en vidare färd mot det nybyggda Radisson Blu Riverside Hotel.
Elegant och snyggt, ett riktigt trevligt hotell att bo på...


...men det som tog priset var ändå designen som inspirerats av två filmer, Gökboet (Cuckoo´s nest) och A beautiful mind. Riktigt fräckt var det och det visade sig in i minsta detalj att man tänkt på temat.
Söndagseftermiddagen började med föreläsningar som var gemensamma för samtliga, bl a Stylt som arbetar med storytelling och Maria från MIKU som hade ett mycket intressant föredrag om hur man går från ord till handling med sina idéer. Efter 3 timmars föreläsning stod wellnes & relax på schemat.

Nej, ingen relax blev det för oss utan vi tog oss upp på takterassen och njöt av utsikten och solen som strålade varmt. Jag gillade de orangefärgade fåtöljerna till höger. Här på takterrassen blev det också mingel innan kvällens middag.

Kvällens vegetariska förrätt bestod av rödbetor marinerade i en riktigt god dressing med majonnäs och grönsaker. Nej, den råa äggulan rörde jag inte. Huvudrätten ravioli var också mycket smakrik och god. (Suddiga bilder tagna med mobilen.) Efterrätten var Häagen-Dazs glass, mmm!

Trevligt sällskap och god mat, vad mer kan begäras denna afton? Jo, en weekend-vinst till orten Trysil i Norge kanske? Jo tack, ibland ska man ha tur också :) Om det blir en resa till Trysil återstår att se... jag är ingen skidmänniska men man kan ju alltid vandra där i sommar har en fågel så fint kvittrat. Överst ser ni min fina roomie Remsan som jag delade rum med.
Dag 2 inleddes med en riktigt god frukost. Därefter var agendan att vi, indelade i våra respektive grupper, skulle ha föreläsningar och provsmakningar. Ja, åtminstone vi matbloggare... de andra fick nog inte så mycket gott att njuta av som vi fick :) Först ut en intressant föreläsning från blogg.se om SEO (Search engine optimization) eller sökmotoroptimering som det heter på svenska.

Nej, det gick verkligen ingen nöd på oss dessa dagar... fick vi inte provsmaka en massa gott på föreläsningarna eller äta ordinarie måltider så försedde brain food oss med en massa god fika i pauserna.
Nästa pass var om bokprojektet Nytt bröd där författarna Maria Blohm och Jessica Frej berättade om hur det gick till när deras bok om glutenfritt bröd blev till, alla stegen från idé till färdig bok. Det ligger mycket jobb bakom att ge ut en bok inom mat- och bakvärlden. Nu till det jag personligen mest hade sett fram emot... nämligen chiliskolan från Santa Maria och provsmakning. Ni vet ju att jag fullkomligt älskar chili och gärna använder kryddan i såväl indisk som annan matlagning.

Malin, årets chilichef 2013, berättade bl a om varför chili är den mest spännande kryddan just nu. Vi fick provsmaka nyponshot med guajillo, chipotle pecan, färsk ananas med cayenne och honung & chiliost. Mums, så gott allt var och det var inte starkt alls utan mycket smakrikt! Spana gärna in chiliguiden.Vi fick med oss några olika kryddor hem, jag är redan frälst på smoked paprika och chipotle chili pepper. Får se vilka andra favoriter jag får i köket.

En föreläsning från beijing8 om slow fast food och dumplings följdes av lunch bestående av nudelsallad, dumplings och såser. Mina vegetariska friterade dumplings var goda men jag hade gärna velat smaka på ångkokta. Vi fick även smaka på deras olika gröna isteer. Att de även har klädmärke blev vi varse om då vi fick varsin tröja/jeans, snygga.

Efter lunchen var det åter dags för provsmakning. Häagen-dazs bjöd på smarrig ny smak nämligen salted caramel, himmel så god den är. Need I say att jag tog om flera gånger och ja, byttorna skulle tömmas annars skulle de ändå slänga dom. Synd på så god glass tänkte jag och mumsade på. ;) Näst på tur var Hatt et söners (världens enda svenska champagnehus) att berätta om deras tillverkning och historia. Intressant! Därefter berättade grundaren, Björn, från Kock&Vins om deras väg att få en stjärna i Guide Michelin.
Vilka fantastiskt fina dagar vi har haft i Göteborg; jag, Emmy, Malin och Beata (och även dessförinnan på vår matbloggsträff). Vi har blivit inspirerade, lärt oss matnyttigt och nya saker, fått provsmaka en hel del smarrigheter men framförallt har vi pratat en massa mat med likasinnade, härligt, härligt. Dessa fyra dagar kommer jag att leva länge på!

15 comments:

  1. Åh så kul ni haft:)
    Ha en fin dag
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  2. Härligt, så fina dagar ni haft! Hade varit kul att få vara med. Kram vännen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade varit mycket trevligt att träffa dig också vännen, kram!

      Delete
  3. Ja, dessa dagar lever vi länge på! Hur kunde vi ens fundera på att inte gå??!! Tack för roliga dagar ihop! Jag delar gärna rum med dig igen. Kram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet Remsan... att vi funderade på att inte gå, det misstaget lär vi inte göra om! ;)

      Delete
  4. Vad härligt ni verkar ha haft det! Förstår att ni fått mycket inspiration!

    ReplyDelete
  5. Wow, vilken helg ni har haft! Härligt med så mycket matinspiration! :)
    Ha en toppen måndag!
    Kram
    //Lana

    ReplyDelete
  6. Åh, vad jag önskar att jag hade kunnat vara med! Riktigt snygga är ni, du och Emmy!

    Tack för din fina kommentar hos mig - jag fick en tår i ögat. Kram, bästaste Amy!!!

    ReplyDelete
  7. Kul att höra din version av det hela! :D Ni verkar ha haft det så härligt, allihop! :)

    ReplyDelete
  8. Mycket gott och trevligt ni fick ta del av de två dagarna. Jag har ångrat mig för länge sedan att jag åkte hem på söndagen :-( Men det får väl bli fler gånger!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  9. Härligt och vilket bra upplägg det verkar ha varit på forumet:)

    ReplyDelete
  10. Men dumplings som är så gott! Inte så svårt att göra själv heller :D

    ReplyDelete
  11. Vilket härligt bloggforum. Det skulle jag gärna varit med på. kram!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...