Tuesday, May 14, 2013

Power bars

Dessa nyttiga power bars experimenterade jag fram för ett tag sedan. Både maken och jag gillar de antingen som mellanmål eller när vi blir småsugna på något gott men inte vill äta onyttigheter. De påminner lite om powerbollar jag gjorde för ett tag sedan. Jovisst är dessa också raw food. Jag har inte hakat på trenden men måste erkänna att den på något vis tilltalar mig lite. Får se om jag vågar testa andra spännande raw food recept framöver. Har ni testat några raw food recept och vad tyckte ni i så fall om det?

Dadlar, cashewnötter, mörk choklad och tranbär i en härlig kombination.
Nyttiga power bars (ca 10-12 st)
ca 2 dl urkärnade dadlar
4 dl cashewnötter
0,5 tsk havssalt, mald i kvarn
1 tsk vaniljpulver, gärna ekologiskt
3 msk mörk choklad (70 %), hackad
1 msk torkade tranbär, hackade i bitar

Mixa cashewnötter och salt lite lätt i 3-4 sekunder. Lägg i dadlar och mixa ytterligare i ca 10-15 sekunder. Massan ska vara tjock och lätt formbar. Är den inte formbar kan du lägga i någon tesked vatten. Tillsätt vaniljpulver, hackad mörk choklad och blanda ordentligt för hand.

Lägg nu massan mellan två bakplåtspapper och kavla till önskad tjocklek. Ta bort det översta bakplåtspappret och frys i minst 15-20 minuter. Ta ut från frysen och skär försiktigt i lagom stora bitar. Ska du ta med dig dina bars så vira in dom i bakplåtspapper eller folie och förvara i kyl eller frys (gärna i en tätslutande burk).

Tips! Gör gärna en dubbel sats för på något märkligt vis försvinner de illa kvickt! ;)

19 comments:

  1. Så gott, jag gillar dessa raw "bakverk". Gjorde själv idag raw bollar. Raw food är jag också intresserad av, men har inte ännu testat. Stor kram!

    ReplyDelete
  2. Dina bars låter jättegoda och nyttiga. Jag köpte två böcker för några år sen med raw food fick för mig att börja äta det. Jag gjorde en rawtårta vid ett kalas, men det var ingen som tyckte den var god....ja, jag tyckte den var god. Men nu står dom och samlar damm...
    Kram

    ReplyDelete
  3. Äntligen powerbars utan milslånga ingredienslistor! Låter gott! :)

    ReplyDelete
  4. Åhhh Amy dessa skulle jag behöva ha innan loppet på lördag. En före och en efter ; ) kram på dig fina kvinna : ) /Sofia

    ReplyDelete
  5. jag har också experimenterat med barer, det är ju perfekt att äta om man är på språng! Eller hemma för den delen!

    ReplyDelete
  6. Låter smarrigt! Inte gjort själv men vore ett perfekt snacks för mig som ofta är sötsugen!

    ReplyDelete
  7. De där ser ju helt ljuvliga ut! Har bara testat rawfoodglass...

    ReplyDelete
  8. Mums! Gott, gott! Har inte lagat rawfood själv men ätit en gång den här maten på restaurang! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  9. Jättebra med tips på såna här grejer, mitt blodsocker rasar så fort jag inte har ätit något på ett tag och då är det så mycket bättre med något man har fixat själv och har koll på än något annat. Jag har tipsat om dina powerbollar till min kollega som gör dem regelbundet och äter dem innan träning :-)

    Om det blir raw food i magen så är det mest en slump för mig, inga medvetna val så. Misstänker att maggen min skulle kunna protestera en del om jag åt för mycket råa grönsaker...

    Ha en fin onsdagskväll!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  10. Jag har gjort något liknande och de var mycket goda. Som du skriver verkar de avdunsta på nåt mystiskt sätt. Helt plötsligt är alla borta, haha! Ha en fin kväll! Kramar!

    ReplyDelete
  11. Vilket enkelt recept samtidigt som det verkar bli goda och nyttiga bars! Smart att ha när man är på språng eller efter träning.

    ReplyDelete
  12. Jag är också väldigt pepp på rawfood, även om jag egentligen inte har ätit så mycket sådant. Har gjort en del godis, och det har varit otroligt gott!

    ReplyDelete
  13. Visst är det konstigt hur snabbt såna här godbitar försvinner? ;) Låter förträffliga!

    ReplyDelete
  14. Mums! Och varför inte prova på lite här och där från alla trender liksom? Man vill ju inte missa något ;0)

    ReplyDelete
  15. Häftigt, Ankis syrra ringde för en stund sedan och frågade om vi var sugna på att följa med på en Raw food-kurs i juni! Får väl se hur det blir med den saken, det var en tisdag tyvärr...
    Men absolut skulle vi kunna tänka oss att sätta i oss lite power, oavsett om de kommer i bullform eller är platta:)

    Tack för posten,
    kramar till dej fina

    ReplyDelete
  16. Jag har faktiskt inte testat så mycket rawfood. Har varit sugen på en sorts chokladbollar jag sett, men inte kommit till skott.

    ReplyDelete
  17. Jag förstår att dom försvann kvickt, goda saker har en tendens att göra det!
    ;-)

    ReplyDelete
  18. De här lät mycket goda, något jag känner att jag vill prova göra själv. Försvinnande goda, ja men då är det ju bra att de är extra hälsosamma också :)

    Ha en fin vecka!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...