Thursday, May 30, 2013

Melon smoothie

Idag kan jag helt ärligt säga att sommaren har kommit till bygden, hurra! Första dagen som jag inte frusit varken på morgonen, lunchen eller nu på kvällskvisten. Visst är det konstigt hur vädret påverkar människan? Jag är en sådan som blir sådär härligt glad när solen och värmen visar sig, ja rent utav så det riktigt spritter i hela kroppen! :) Jag är glad på hösten också men när det är ljust ute och värmen finns där så känns det ändå lite extra bra. Så dagen till ära, vad passar bättre än en härlig solgul smoothie gjord på melon och ananas med hackad mörk choklad på?

Jag har länge funderat på det här med att blogga på engelska. Jag har många släktingar och vänner som bor utomlands och de förstår inte det svenska språket. Det är klart att det tar tid att översätta text. Även om jag var duktig på engelska under skoltiden så känns det som om jag är lite ringrostig för tillfället. Jag gör en kompromiss och skriver den vanliga texten här i början på svenska men receptet på både svenska och engelska. Vad tror ni om det? Synpunkter mottages tacksamt!

Melonsmoothie (2 glas)
300 g galiamelon
200 g ananas
1 dl apelsinjuice (eller vatten)
en liten bit ingefära, skalad och riven (Valfritt men testa gärna för det blir gott!)
hackad mörk choklad (70 %) att garnera med

Mixa samtliga ovan ingredienser och hälla upp i glas. Garnera med choklad och njut av den svalkande smoothien. Underbart! :)

Melon smoothie (2 glasses)
300 g Galia melon
200 g pineapple
1 dl orange juice (or water)
a small piece of ginger, peeled and grated (Optional but feel free to test, it will be good!)
garnish with chopped dark chocolate (70 %)

Mix all the above ingredients and pour into a glass. Garnish with chocolate and enjoy the refreshing smoothie. Life's sweet! :)

26 comments:

  1. Fel i ett av recepten!

    Men gott låter det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så det kan gå ;) Nu är det rätt i båda recepten och tack för att du är så uppmärksam!

      Delete
  2. jag stod precis i duschen (ja, det är väl typ där man får vara i fred och hinna tänka nuförtiden ;)) och tänkte att vi dricker alldeles för lite smoothies nuförtiden, och jag vill helst ha såna helt utan mejeriprodukter i för dem gillar jag bäst. ska nog ta en tur till fruktaffären och göra såna här till lördagsfrullen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja duschen är ett bra ställe ;) Kul att du ska testa. Jag gillar att variera mig och hur mycket jag än gillar yoghurt och dylikt är det gott med en helt mejerifri smoothie också!

      Delete
  3. Ja, vädret påverkar oss mycket och genast solen tittar fram blir man gladare. Vilken god och svalkande smoothie du gjort, självaste solen ju :) Jag tycker det låter bra att du skriver receptet också på engelska, tummen upp alltså. Kram vännen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, du skriver ju allt på din blogg på två språk. Jag imponeras! Jag börjar åtminstone med recepten så får jag se senare om jag översätter texterna också eller inte, kram!

      Delete
  4. Så fräscht och smarrigt! Receptet sparas! :)
    Ha en fin kväll!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  5. Vilken god smoothie! Hade också ett smoothietips tidigare i veckan. Låter jättebra att du översätter recepten till engelska också. Duktig du är.

    ReplyDelete
  6. Svårt att få det där flowet om all annan text är dubbel, kan jag tänka mig. Men recepten på engelska är ju bra för alla dina läsare! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tänkte just på flowet när jag tänkte att recepten skulle enbart vara på engelska. De jag har fått mail och på annat vis uttryckt detta vill enbart ha recepten på engelska :)

      Delete
  7. Det där med språket, text och recept är svårt. Jag har bla läsare som pratar italienska och spanska. Även att jag vet Google translate är lite si så där har jag lagt till den funktionen. Och vet att en del använder den. Det svåra är med recepten att många länder har andra måttsatser och måste konvertera. Men har du tiden att även göra inläggen på engelska är det väl super, men då är det trevligast med all text på båda språk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst har jag även andra utländska läsare men skriver man på engelska så täcker man ju in större delen eftersom så många förstår och pratar engelska tänkte jag. Sedan är det mest att mina vänner och släktingar vill ha recepten på engelska. Det andra får de ändå reda på på ett eller annat vis. :)

      Delete
  8. Så klart så gör du helt och hållet som du själv vill, det mesta handlar väl om tid och hur mycket av den varan man har:) Men om du kollar med Goggle translater så översätter den bättre och bättre, vi testade att läsa ditt inlägg på engelska med hjälp av den och det blev helt okej.
    Men du ska ju göra som du tycker känns bäst för dej, Amy.

    Ha nu en alldeles utmärkt helg,
    kramar till dej

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja Google translate är ju lite som det är :) Tack fina ni, hoppas er helg varit trevlig!

      Delete
  9. Mmm låter fantastiskt gott!!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  10. Vilken härlig gul färg på smoothien! Den lyser som solen själv:) Jag försöker få i mig så mycket nyttigheter jag kan genom frukt och grönsaker. Måste peppa för fullt för att få upp mina blodvärden nu när jag valt att avsluta min droppbehandling.

    Jag säger som övriga här i ovan nämnda kommentarer gällande text på både svenska och engelska. Tar det för mycket tid för dig att lägga på översättning så finns risken att det blir jobbigt att blogga. Google translate är ju ett skapligt bra alternativ.

    Ha en fortsatt bra helg vännen! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, att höja upp blodvärdena är ju bra vännen. Du måste ta hand om dig!

      Delete
  11. Jag är väl ingen fan av Google translate. Jag kan alltid säga när mina elever har använt detta. Det blir ofta dålig engelska, med ord som betyder helt fel saker då det finns så många synonymer i engelskan. Men det är bara vad jag tycker. Bättre då att göra som i detta inlägg - skriva receptet på engelska också.

    Här har varit tokvarmt i dag och vi har kämpat på med gräsklippning och annat. Stor kram till dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det kan bli tokigt med Google translate :) Därför just som jag vill översätta receptet så inga mått etc blir felaktiga. Det andra gör ju inget om det blir lite fel ;) kanske tom blir riktigt tokiga meningar ;)

      Delete
  12. Jag har en annan blogg där jag skriver allt på engelska, jag tycker inläggen blir så fasligt långa om man ska skriva på båda språken. Dessutom tycker jag nog egentligen det är roligast att läsa all text på engelska för när jag läser en blogg vill jag åt hela känslan, och den får man ju bäst i texten som inte är recepet. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag visste inte att du hade en annan blogg på engelska Charlotta, spännande! :) Du har rätt, känslan får man ju inte med om man enbart översätter recepten.

      Delete
  13. Jag google translate är katastrof översättning men man kan få sig en god skratt i då och då

    Kram / Gosia

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...