Sunday, May 19, 2013

Chilli paneer med naan hos kaki

För ett tag sedan var vi hemma hos en av mina farbröder och hälsade på hans familj. Samtliga farbröders fruar (kaki's) är jätteduktiga på matlagning och denna kaki är verkligen inget undantag. Vi bjuds alltid på många godsaker från Indien vilket uppskattas av alla, inte minst min make som fullkomligt älskar indisk mat. Valet av mat denna gång föll på chilli paneer, en av mina absoluta favoriträtter. Ja, alla paneerrätter gillar jag men mutter paneer och chili paneer gillas lite extra.


Kakis goda chilli paneer (ca 4 port)
1 sats stekta paneerkuber, se här för recept eller 2 paket halloumi/tofu (skär i kuber och stek)
1 grön paprika, skär i bitar
1 röd paprika, skär i bitar
2 gula lökar, skiva i halvmånar
2-3 vitlöksklyftor, pressade
ca 1 msk olja
1 tsk spiskummin, hela
1 tsk garam masala (eller mer om du vill ha lite mer smak)
1,5 dl passerade tomater
1 tsk färsk röd chili, skivad/finhackad (valfritt, vi hade inte chili denna gången då kidsen skulle äta grytan)
ca 1-1,5 dl vatten
1 tsk malda koriander
1 tsk malda spiskummin
salt, smaka av med

Hetta upp olja i en gryta eller panna och lägg i hela spiskummin och lök. Stek löken gyllene i ca 5-6 min och tillsätt paprika och lite salt. (Enligt min kaki så blir paprikan snabbare klar om man saltar lite på den.)

Stek ytterligare i ca 5 minuter och lägg därefter i vitlök, garam masala, passerade tomater, ev chili, vatten, malda koriander och spiskummin. Låt allt puttra ihop i ca 8-10 min. Vill du ha mer sås tillsätter du mer vatten och kokar en stund. Vill du ha mindre sås låter du grytan koka och reducera ner. Smaka av med salt.

Servera gärna med naan och njut av den smakrika grytan!

Två sådana här indiska tavlor välkomnar oss i hemmet. Tycker de är så fina. Kaki kallar tavlorna för farbrors girls ;)
Tillbehör till paneer brukar oftast vara naan. Kaki gör naan på ett så traditionellt vis som man kan göra här i Sverige när man inte äger en äkta lerugn, sk tandoor. De har köpt en elektrisk bärbar tandoor från Norge. Förutom den äkta varianten gjord i lerugn är detta bland de godaste naan jag har ätit.

Till vänster i bild den elektriska tandoor ugnen. Fiffig liten skapelse.

Degen är jäst och klar, rundlar görs, kavlas och naan gräddas. Först ovanpå tandoor och sedan inuti ugnen. De färdiga bröden blir riktigt fina och smakar gudomligt gott! Nej, det är inte degen som gör det utan det är helt enkelt ugnen. Degen är vanlig pizzadegsrecept.
Och skulle nu någon mot förmodan inte vilja ha naan och paneer...

...så kan kaki trolla fram och göra pizza i sin naanbakande ugn, fantastiskt! :)
Fler paneer-recept hittar du här på bloggen.

32 comments:

  1. Ser galet gott ut Amy! Jag drömmer fortfarande om den maten du lagade när ni var hos oss i somras. Skulle man kunna tänka sig lite indisk mat om vi kommer till er i sommar? ;-)

    Kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Självklart Malin, ni får indiskt om Lars också vill det inga som helst problem det vet du! Välkomna i sommar, kram!

      Delete
  2. Ohhh paneer grytan ser verkligen gudomlig ut. Jag får nog ta och göra mig en paneer gryta snart igen. Och kanske jag ska försöka göra naan igen... fjärde gången gillt. En gång blev det skorpor, en gång blev det scones, en gång blev dom brända. Kanske nästa gång! =) Nu minns jag inte... men hade du lagt upp recept på naan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paneer är verkligen så gott! Naan receptet finns länkat i inlägget och du hittar det här: http://amyspieceofcake.blogspot.se/2012/01/naan-ett-valkant-och-populart-indiskt.html

      Delete
  3. Replies
    1. Ann-Sofi, det vet jag inte. Kaki betyder farbrors fru och min makes bror har tyvärr inga barn (än åtminstone). Men i framtiden kan jag bli det :)

      Delete
  4. Mmm...vilken spännande rätt! Det här måste jag testa göra med hallouimiost! :)
    Sparar det här inlägget omgående! :)
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tycker jag Lana, det är gott med halloumiost också!

      Delete
  5. Tänk att det finns speciella ugnar till bröden, så häftigt, dom blir verkligen riktigt fina! Känns som det var alldeles för länge sedan vi åt indiskt i köket nu, det märks när vi läser alla ingredienserna i receptet:) Så kanske att nästa veckas vegmiddag blir både på måndagen och en indisk variant:) :)

    Ha nu en riktigt bra vecka Amy,
    kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de riktigt äkta tandoor lerugnarna är supercoola men denna fungerar ju också finfint! Tycker verkligen det är dags att ni snart kockar till indisk mat i ert kök :)

      Delete
  6. Hej,vet du var det går att köpa den ugn,och hur mycket den kostar:)
    Har du recepten på dom naan bröd?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denna ugnen köpte min kaki från Norge (som importerats från England tror jag) och den kostade runt tusenlappen. Jag letar själv efter en men tror inte de går att köpa i Sverige tyvärr. Receptet på naan är som vanlig pizzadeg hälsar min kaki. Jäst, mjölk, vatten, salt och mjöl.

      Delete
  7. Tack! En kille jag och min resekompis lärde känna i Indien kommer och hälsar på i sommar så då ska jag "impa" (hoppas jag) med mina indien konster. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det fixar du galant, så duktig som du är på indisk matlagning!

      Delete
  8. Härligt att få "slippa" laga mat själv ibland, att bara sätta sig vid dukat bord. Chili paneer är en av mina favoriter också!
    Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är skönt när man får maten serverad ibland :)

      Delete
  9. Mums spännande : ) kan känna doften ända till Hjo ; ) Mums med hemmagjorda naan i specialugn : : kram på dig fina Amy. Hoppas veckan blir bra! / Sofia

    ReplyDelete
  10. Allt ser så gott ut! Det skulle vara kul att få äta din mat, äkta indisk mat lagad med kärlek. Kul med en sådan ugn, visste inte att det finns sådana. Kram vännen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du är välkommen när du än har vägarna förbi vännen!

      Delete
  11. Det ser himmelskt ut! Älskar indisk mat, och väljer ofta något med paneer :)

    ReplyDelete
  12. Ljuvligt är bara förnamnet! Vilket blir godast tror du, att ta halloumi eller tofu?

    Tack för pratstunden idag! Kraaaam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halloumi tror jag för konsistensen är sådär bra. Tofu funkar väl också men i så fall välj den fasta sorten. Ja, så trevligt att pratas vid, kram vännen!

      Delete
  13. Indisk mat är riktigt gott men tyvärr äter jag det inte så ofta. Jag blir alltid lika sugen när jag har kikat in på din blogg. Nybakta naan går inte av för hackor heller:))
    Kram vännen!

    ReplyDelete
  14. Hej Amy,
    det var jag där skrev det här till dig tidigare.Undra om du vill kolla var den är köpt i Norge?
    Betyder inget den inta kan köpas i Sverige.
    Det ser bara så himla gott ut,med de naan bröd,vad är det där gör dom så bra,i just den ugn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet faktiskt inte det. Det var någon som ordnade detta berättade min kaki men hon sa att man tyvärr inte längre kunde köpa den. Synd för jag vill också ha en sådan ugn, det blir jättegoda naan i den! Jag vet inte vad det är i ugnen men något är det ju för det blir inte så gott i den vanliga ugnen.

      Delete
  15. Vilken härlig middag! Det ser så himla gott ut så jag ska genast tipsa min kollega som är vegetarian. Och testa själv förstås :-) Naanbröd är en favorit bland bröd, men bara om jag är på indisk restaurang och de gräddas på rätt sätt och äts direkt. Så gott! Vilken lyx att kunna få till nästan som de ska vara i sitt eget hem.

    Ha en fin onsdagskväll!

    Kram Lotta

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...