Sunday, February 5, 2012

Hasselnötscupcakes med nutellafrosting på självaste Nutelladagen

Jajamänsan, för er som inte visste det så finns det en egen Nutelladag! Tänkte fira detta genom att bjuda på smarriga hasselnötscupcakes med nutellafrosting.

Som ni vet är spritsning inte min starka sida men jag blir bättre med tiden... så skratta inte åt mina tidigare försök! Här kommer Leilas ljuvliga chocolate cupcakes och lakritscupcakes á la Mia Öhrn.

Kärlekstemat fortsätter så då blev det strössel med vita hjärtan och rosa bollar från England som jag fått av släktingarna där. Receptet på cupcakesen kommer från Leila Lindholm.


Hasselnötsmuffins (ca 12 stora)
2 st ägg, ekologiska
2 dl strösocker
100 g hasselnötter
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
0,75 dl mjölk

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker vitt och riktigt pösigt.

Mixa nötterna till pulver i hushållsmixer med kniv, eller mal i kvarn.

Blanda nötter, vetemjöl och bakpulver och vänd ner i äggsmeten.
Rör i mjölken.

Placera ut stora pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Prova med en sticka, de ska inte vara kladdiga. Låt svalna.

Nutellafrosting

1 dl nutella
4 dl florsocker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
150 g philadelphiaost
1 msk kaffe

Vispa nutella, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt. Rör ner kaffet.

Spritsa/bred frostingen över cupcakesen och dekorera med lämpligt strössel om så önskas, njut!

21 comments:

  1. Så fina! Vi firar idag med Runebergstårtor!

    ReplyDelete
  2. Klart Nutellan ska ha en egen dag!
    De ser förträffligt goda ut Amy.

    ReplyDelete
  3. I LOVE NUTELLA gahhhh mums tack för receptet kram Sofia

    ReplyDelete
  4. De här lät farligt goda.. Jag älskar hasselnötter och nutella.. Jätte söta små muffinsar

    ReplyDelete
  5. Oj så goda de såg ut! De där hasselnötscupcakesen är ju så goda, och nutellafrosting kan man ju äta också utan cupcakes. :) Trevlig nutelladag. ;)

    ReplyDelete
  6. Tack alla fina, det är ju inte så att vi firar Nutelladagen stenhårt... men alltid trevligt att fira eller hur? ;)

    ReplyDelete
  7. Oj inte visste jag att nutella hade en egen dag, så kul :D Det är ju så gott i cupcakes!
    Haha ja då förstår jag att din bror inte sadlar om och öppnar restaurang ;)
    Nu finns även en uppdatering om bebis och magen uppe, är snart halvtid i graviditeten då vi gick in i v 20 igår :D
    Kram

    ReplyDelete
  8. Nutellan förtjänar absolut en egen dag, så vansinnigt gott är det! Som tur är står det alltid en bruk storlek XL i skafferiet så vi kan ju fira i kväll med den.
    Inget fel på din spritsning, tycker du ska vara nöjd med den.

    Ha en fin vecka,
    kram.

    ReplyDelete
  9. Nutella är bäst. Passar till pannkakor också

    ReplyDelete
  10. Ser ju farligt goda ut. Min dotter skulle gilla den. Hon bara ÄLSKAR nutella =)
    sv: Jag använder denna: http://www.strosselannat.se/tyllarspritsar/stjarna/tyll-stjarna-rostfri-16mm.html Tänkte köpa mig en 18 mm oxå!
    Kramkram
    Kramkram

    ReplyDelete
  11. De där gjorde jag på sonens 1-års kalas förra året - supergoda =) Ny Ib Laursen-tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

    ReplyDelete
  12. nä men de ser inte helt fel ut,älskar också nutella,och igår gjorde ja också chokladcupcakes a la leila .

    ReplyDelete
  13. Tycker de är jättefina! Jag kan säga att jag kan inte spritsa alls...

    ReplyDelete
  14. Vad kul att ni gillade pizzareceptet förresten :-)

    ReplyDelete
  15. Nähä, har nutellan också en egen dag? Nutellafrosting är bland det godaste som finns <3

    Du, jag saknar också att blogga och att läsa mer bloggar; jag hade så mycket tid till det förut som av någon anledning bara försvunnit! Men jag gör så gott jag kan med tiden jag har :) Din blogg är en prioritet!

    ReplyDelete
  16. Åh, nutella! Det är barndom för mig, att äta det på rostmacka, haha!

    ReplyDelete
  17. De ser helt underbara ut :) Choklad kan aldrig gå fel.

    ReplyDelete
  18. Underbart gott med Nutella. Fina cupcakes du gjort. Ha det bra.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...