Monday, November 10, 2014

Grönkålsgratäng - Kale Gratin

Tycker ni om grönkål? Jag fullkomligt älskar det! För några år sedan var jag skeptisk men nuförtiden tycker jag det är en härlig grönsak som går att ha i många olika rätter, allt från sallader och smoothies till pajer och gratänger. Just den här grönkålsgratängen gillar jag extra mycket dels för att man kan variera mellan sötpotatis/vanlig potatis och dels för att den har en härlig sötma som gör att gratängen blir sådär god och väl balanserad.

Do you like Kale? I totally love it! A few years ago I was not sure if I liked it or not but nowdays it's a lovely veggie that can be an ingredient in many different meals, everything from salads and smoothies to pies/quiche and gratins. This Kale Gratin in particular is a favourite of mine. I like that you can variate between sweet potatoes and potatoes but also because it's tasty and has a delicate balance of sweetness.

I den här gratängen fungerar det lika bra med vanlig potatis som sötpotatis.
Potatoes or sweet potatoes, it works great either way in this gratin.
Grönkålsgratäng
700 g potatis/sötpotatis, skalad, skivad och kokad i lättsaltat vatten i ca 4-5 min
500 g färsk grönkål, tvättad, repad och kokad i lättsaltat vatten i ca 8-10 min
30g valnötter/pinjenötter
2,5 dl mellangrädde/sojagrädde eller liknande
1-2 msk sirap
örtsalt och svartpeppar, smaka av med
ca 2 dl ost, riven

Sätt ugnen på 225 grader. Varva potatis, grönkål och valnötter i en ugnssäker form. Blanda grädde, sirap, kryddor och häll över. Toppa med riven ost och sätt in i ugnen. Tillaga i ca 30-40 minuter. Smaklig måltid!

English
Kale Gratin
700g potatoes/sweet potatoes, peeled, sliced and boiled in lightly salted water for about 4-5 minutes
500 g fresh kale, washed, stems and tough ribs removed and boiled in slightly salted water for about 8-10 minutes
30g walnuts/pine nuts
2.5 deciliter (1 american cup) cream/soy cream or similar
1 to 2 tbsp golden syrup or similar liquid sweetener
herbal salt and black pepper, to season with
approx. 2 deciliter (a little less than 1 american cup) cheese, grated

Preheat the oven to 225C/437F. Layer the potatoes, kale and walnuts in an ovenproof dish. Mix the cream, syrup, spices and pour over. Top with grated cheese and place in the oven. Let it cook for about 30 to 40 minutes. Bon appétit!

8 comments:

  1. Grönkål är gott och lika med höst!Din gratäng låter jättegod:))
    Trevlig Kväll!

    ReplyDelete
  2. Jag åt mitt första grönkålsblad förra året och blev såld efter många år av fördomar om att det skulle vara äckligt!

    ReplyDelete
  3. Grönkål äter vi gärna, vi gjorde en risotto med det för ett tag sen och det var riktigt gott!
    Härligt med lite knaprighet från nötterna.
    Kramar på dej Amy!

    ReplyDelete
  4. Grönkål är en relativt ny vän i vårt kök, den seglade in här lagom till förra julens bestyr. Riktigt god tyckte vi att den var så den håller vi dörren öppen för. Gratängen låter god och sötpotatis har vi ju fått dille på så detta låter mycket gott i våra öron! :)

    ReplyDelete
  5. Spännande recept:) Grönkål är en ganska ny favorit hos mig. Det ända jag använt den till hittills är soppa.

    ReplyDelete
  6. Även jag är ett fan av grönkål. Supergod både i soppor, pajer och gratänger. För att inte tala om grönkålschips! Du har väl testat att göra chips Amy! Annars rekommenderar jag dig varmt att göra det. Ha en fin helg!

    ReplyDelete
  7. yummie : ) kramar Sofia hurra för dig som snart fyller år med : ) fina Amy ser ut som 22 :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...