Friday, June 29, 2012

Dill, dill och åter dill!

Visst handlar det här inlägget om dill. Denna härliga och goda kryddväxt som kan bli upp till en meter hög och blommar med gula kronor. Dill kommer ursprungligen från sydvästra Asien där den odlats länge men idag anses dill som en riktig svensk kryddväxt. Namnet tros komma från det fornnordiska eller anglosaxiska ordet dylle som betyder vagga till sömns. Dill användes förr i tiden som rogivande medel och man trodde att trollen var rädda för dilldoften.

Fröna har medicinsk åverkan mot gasbildning i tarmen. Än idag används dillfrön mot detta i Indien. Spädbarn som har ont/gas i magen eller kolik ges vatten där dillfrön fått stå och dra.

I denna dillgryta blandar jag typisk svensk somrig smak med indiska masalas (kryddor). Kombinationen blir en riktig hit för att inte tala om de hälsosamma effekterna. Tipset har jag fått från en kär vän förra sommaren som tyckte att jag borde testa denna rätt.

Stjälkarna innehåller mycket näring och används också i grytan. Kan finhackas men jag har valt att ha lite tuggmotstånd kvar i dem.
Indisk dillgryta/Dill shaak
2 msk olja
0,5 tsk hela spiskummin
1 krm hing (asafoetida) kan uteslutas om man inte har
0,5 tsk färsk finhackad röd chili (mängd efter tycke och smak, var dock försiktig så det inte blir för starkt!)
2-3 salladslökar (eller 1 gul lök), hackad i mindre bitar
1 vitlöksklyfta, finriven
1-2 tsk färsk ingefära, finriven/finchackad
4-5 färska tomater, hackade (eller en burk krossad tomat)
1-2 dl vatten
1 tsk malen koriander (dhaniya)
1 tsk malda spiskummin (jeera)
0,5 tsk gurkmeja (haldi)
400 g färsk dill, hackad (nu på sommaren kan man köpa dill i stora buntar i livsmedelsbutiken)
salt, smaka av med

Gör så här
Värm upp olja i en kastrull/gryta. Lägg i hela spiskummin och vänta tills de börjar "låta" och hoppa omkring. Lägg därefter i hing, röd chili, lök- och vitlökshacket. Stek tills det är gyllenbrunt.

Lägg i ingefära, tomathacket och de torra kryddorna; koriander, salt, gurkmeja och spiskummin. Stek i 2-3 min för att frigöra smakämnena i kryddorna. Häll i lite vatten och koka upp.

Nu är det dags för dillen att läggas i, koka på låg värme i ca 12-15 min. Smaka av med mer salt om det behövs.

Servera den indiska dillgrytan med basmatiris, chapati eller naan.

Njut!

17 comments:

  1. Dill är riktigt gott och den här rätten både ser och låter mycket god! Önskar dig en fin helg, kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blir riktigt gott med dill i rätten. Detsamma vännen, kram!

      Delete
  2. Total grymt! Min mor odlar och väljer vegetsrisk. Så det passar perfekt :-)

    ReplyDelete
  3. Vilka roliga smakkombinationer! Detta ska jag definitivt testa, kanske med ett gäng kikärter eller tofu i också.
    Ha en skön fredagkväll!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vilken bra idé med tofu eller kikärter i, detsamma!

      Delete
  4. Jag älskar dill! Särskilt till fisk eller stuvad potatis. Men jag har aldrig ätit något vegetariskt likt din rätt, med dill. Spännande och definitivtt värt att prova. Kram!

    ReplyDelete
  5. Mycket intressant! Har aldrig tänkt på dill som en "ingrediens" utan mer som en smaksättare. Nu blev jag supernyfiken på att testa!

    Ha en fin helg! Kram på dig!

    ReplyDelete
  6. Dill är så gott! Och doftar så gott! Det här var verkligen spännande. Trodde jag aldrig att jag skulle säga om dill, det känns så svenskt och lite tråkigt. Något denna krydda definitivt inte förtjänar!

    Kram och trevlig helg!

    ReplyDelete
  7. Jag är så glad att min dill jag odlat tagit sig. Tror aldrig jag lyckats med det tidigare. Dill är så gott! Jag har nog däremot aldrig förknippat dill med indisk mat förrut, men grytan låter mycket god.

    Ha nu en riktigt skön helg och så klart även sommarlov! Kram kram.

    ReplyDelete
  8. Jag säger som Erika, trodde inte att man använde dill i indiska köket, men vad gott det ser ut!!

    ReplyDelete
  9. ÅH vad spännande - dill känns ju så väldigt svenskt annars, skulle inte ha blandat den med indiska kryddor på rak hand sådär! Låter verkligen gott <3

    ReplyDelete
  10. älskar dill,men har ärligt bara använt då till fisk,men vi äter ofta fisk oxå.härligt och se andra som använder dill till nåt helt annat.

    ReplyDelete
  11. Kul att lära sig lite mer om dill! Den här grytan borde jag testa, den låter riktigt god! Kram på dig!

    ReplyDelete
  12. Hej Hej, Hamnade på din sida genom Millas Hälsoblogg och är glad att jag klickade in mig här. Ska till Indien i december, älskar grytor och dom kryddor som används i denna rätt. Sak absolut prova den! Jag har inte använt den mängden dill i matlagning tidigare. Men receptet låter och ser super gott ut.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...