Tuesday, December 13, 2011

Vita pepparkaksbollar

Natten går tunga fjät... Luciafirande idag på jobbet med traditionsenlig fika. Barnens dagis har sitt luciafirande imorgon. Hur firar ni Lucia?

Idag bjuder jag på ett recept med pepparkaksbollar som är doppade i härlig vit choklad som jag bakade i helgen inför tredje advent. De är mycket snabba och enkla att göra.

Ska ni baka ett enda julgodis rekommenderar jag er att göra dessa ljuvliga små pepparkaksbollar som smälter så härligt i munnen! Behöver jag säga att vi åt upp allihopa på en gång? ;)


Äldste sonen har gjort denna coola rockängel på dagis, passar fint idag då det är Lucia! :)

(Nej Mårtenssons, detta är en engångsföreteelse att visa upp en ängel i slutet av blogginlägget! ;)

Vita pepparkaksbollar (cirka 20 lite mindre bollar)
75 g pepparkakor
100 g mandelmassa
ca 40 g mjukt smör
1 tsk pepparkakskrydda (jag tog lite mera)
200 g vit choklad
+ en extra krossad pepparkaka till dekoration

Gör så här

Krossa pepparkakorna i en mortel. Riv mandelmassan. Blanda den med pepparkakorna, smöret och pepparkakskryddan. Rulla till lite mindre runda bollar och lägg på bakplåtspapper.

Hacka den vita chokladen och smält den över ett vattenbad. Doppa kulorna i chokladen och lägg dem på bakpapperet. Strö över lite av den krossade pepparkakan och låt det stelna.

Pralinerna kan förvaras i rumstemperatur, men de smakar godast när de är kalla.

Receptet hittade jag här.

22 comments:

  1. Mmm, vilka söta och goda små snöbollar!
    Här har vi Lucia på dagis senare ikväll, gissa om dottern peppar för fullt ;-) Och så har vi hunnit med Lucia på TV med lussekatter och pepparkaka. Hoppas även hinna med Luciafirande i Domkyrkan ikväll. Jag älskar Luciadagen!

    ReplyDelete
  2. Så goda dina pepparkaksbollar ser ut! :D De var verkligen juliga!

    ReplyDelete
  3. superfina verkligen.kan tänka mig att de snabbt gick slut.

    ReplyDelete
  4. Nam, detta recept skall jag spara! Låter helt supergoda!

    ReplyDelete
  5. Louise, mysigt det låter och vilket fint lucia-firande hela dagen! Tycker om att ni ska till Domkyrkan! Här har vi som sagt firand på barnens dagis imorgon... blir säkert bra.

    Eleonore, tackar! :)

    Åhh tack Smulan!

    Va kul Hovkonditorn, tack! :)

    ReplyDelete
  6. Alltså, det här MÅSTE jag testa! MÅSTE! Ska göras imorgon, ser fram emot det redan :D

    ReplyDelete
  7. Gör det för det är riktigt mumma Alexandra! :)

    ReplyDelete
  8. sv: tack detsamma! :) vilka fina bollar du har gjort! :D

    ReplyDelete
  9. Dom här lät verkligen supergoda.. måste göra :)

    ReplyDelete
  10. Tack snälla Karin! :)

    Carola, de var goda. Testa gärna! :)

    ReplyDelete
  11. Ser jätte goda ute! Massa lussekramar till dig!

    ReplyDelete
  12. Mmmm det låter gott! Jag gjorde en liknande variant, fast med philadelphia istället för mandelmassa!

    ReplyDelete
  13. Tack återigen för dina fina kommentarer Amy! Giraff-Dinglisen tog sin lilla tid att få till men jag blev sjukt nöjd! =)

    ReplyDelete
  14. Åh, vad gott det låter med pepparkaksbollar! Det ska jag testa någon gång :)

    ReplyDelete
  15. Den rockängeln hade vi inte tackat nej till att ha i vår samling, helt ljuvlig! Kanske en idé att ta efter...

    ReplyDelete
  16. Tack alla för fina kommentarer!

    Mårtenssons, haha ;)

    ReplyDelete
  17. Nej så gott det låter med pepparkakor, mandelmassa och vit choklad! Fina blev de också med pepparkakssmulorna på.

    ReplyDelete
  18. Vad gott de såg ut =) Å vilken fin ängel :-)

    ReplyDelete
  19. Tack snälla Tove, de var himla goda!

    Tackar Milli! :)

    ReplyDelete
  20. Vad roligt att du tyckte om dessa pepparkaksbollar! Tack för länken.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...