Sunday, January 27, 2013

Vegetarisk gratäng

Helgen har inneburit lite firande med familjen eftersom det i Indien igår firade republikens dag. Om ni gillar glass ska ni spana in förra året inlägg som innehöll indisk saffrans- och kardemummaglass, kulfi.

Under den gångna veckan har kylan hållit oss i ett rejält grepp här i Småland. Dock har de senaste dygnen varit milda med några enstaka minusgrader, lite skillnad från -20 i början av veckan... kommande vecka ska det bli plusgrader och åtminstone jag längtar...

Dagens gratäng (som jag fann i tidningen Mitt kök) med citron och osttäcke är en härlig smakkombination och vi gillade alla smaken på den. Ett plus är att gratängen går relativt snabbt att laga, ett bra vardagsmatstips med andra ord!


Vegetarisk quorngratäng (6 portioner)
900 g färsk filé (originalreceptet står det kyckling men jag använde tinad quornfilé)
250 g körsbärstomater
1 zucchini

Oströra
4 msk olivolja
1,5 msk vitvinsvinäger
0,5 dl vatten
1/2 citron, saft och finrivet skal av
2 vitlöksklyftor
1,5 tsk salt
1,5 krm svartpeppar
150 g riven parmesanost
1-2 kvistar rosmarin

Smarrig oströra med bl a olivolja, vitlök, rosmarin, parmesan och citron i...

Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda olja, vitvinsvinäger, vatten, citronsaft och finrivet skal. Pressa i vitlöken och blanda ner hackad rosmarin. Lägg i 150 g riven parmesanost.

Lägg filéerna i en ugnsform. Dela tomater och zucchini och lägg i formen. Fördela oströran över och skjuts in i ugnen i ca 20-30 minuter. Servera med ris och sallad.

Enjoy!

16 comments:

  1. Så gott det ser ut! Romarin ger en så god smak på maten! Kram

    ReplyDelete
  2. Det ser så gott ut! Jag har också planerat att göra en gratäng ikväll. Dock med oxfilé. Ha en fortsatt skön söndag.

    ReplyDelete
  3. Läckert:) Dina bilder har blivit så himla fina på sista tiden:)

    ReplyDelete
  4. Mums, så gott! Bra med qournfilé istället för kyckling :)

    ReplyDelete
  5. Mmm vad hungrig jag blev, låter riktigt gott!!
    Trevlig söndag
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  6. Gratänger är tacksam mat, bara slänga ner allt i en form och det sköter sig själv i ugnen. Den här verkar supergod!!!

    ReplyDelete
  7. Gud så gott det låter, parmesan, citron och vitlök är ju alla smarriga deltagare. Bör ju testas i någon (gratäng-)form:)

    Ha en finfin vecka,
    kramar

    ReplyDelete
  8. Oströran låter galet god! Citron och ost tror jag inte att jag har provat förut. Kan nog tänka mig att slänga den röran på nästan vad som helst och gratinera!

    Här har vi redan någon plusgrad och temperaturväxlingen bjuder som ett brev på posten på hårda vindar. Det viner mysigt runt knutarna och jag tar hellre blåst och mildare väder än kylan som har varit. Fast det ser redan fruktansvärt brungrått och trist ut istället för det krispiga vita. Aldrig får man vara helt nöjd...

    Kram!

    ReplyDelete
  9. Detta måste jag laga någon gång men med kyckling då tror jag! Oströran låter fantastiskt god :D
    Ja öppna förskolan är ju kanon, det är skönt att få träffa andra mammor och barn. Både för mig och Elsa är det ju bra att komma ut och vara lite sociala.
    Ja det ska bli kul att sätta igång med träningen, är helt otränad så bäst att börja lugnt så jag inte tar ut mig. Blir så lätt sjuk då :P
    Hoppas du får en kanonstart på veckan, kramar!

    ReplyDelete
  10. Oj, oj, oj, vad gott! Receptet sparas! Ska göra den här gratängen med kyckling! :) tack för ett smaskigt recept! :)
    Var i Småland bor du nånstans?
    jag har bott i Vetlanda i 9 år innan jag flyttat till Sandviken! :)
    ha en toppen måndag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  11. Pappa brukar göra en variant av denna gratäng fast med potatis istället för kyckling/quorn som vi oftast äter till grillat på sommaren. Men detta måste jag testa, blir ju en perfekt allt-i-ett-rätt!

    ReplyDelete
  12. snälla, snälla, snälla! skriv en kokbok!! jag skulle vara den första som köpte den! jag har bestämt mig för att testa alla dina recept. från början till slut. jag kan inte vänta tills projektet ska börja! som i "julie & julia". =)

    ReplyDelete
  13. Provade det här receptet till lunch idag. Klickade på potatismos i en krans runt så det liknade en fin fiskgratäng. Blev verkligen hur gott som helst! Ibland är det synd att bli mätt ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt och en bra idé med potatismoset runtom. Det ska jag testa nästa gång! :)

      Delete
  14. hi amy,i follow u every wher cuz i've been searching the recipe of cauliflower i saw it in your instagram but there no recipe its indian food,please tell me wats is the engredients..thnk u so much!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, the cauliflower recipe is under February 2014. Just scroll to that month and you will find it!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...