Thursday, January 26, 2012

Republikens dag och en riktigt smarrig kulfi!

Indiens många religioner gör att landet har en uppsjö av religiösa festivaler, helgdagar samt olika nyårsfiranden. Allmänna helgdagar kan variera från delstat till delstat.

En viktig nationell helgdag är Republikens dag som firas den 26 januari till minne av antagandet av den indiska grundlagen. En tv-sänd parad hålls i New Delhi, där Indiens militär visar upp sin styrka och varje delstat deltar med kulturuppvisningar.


***

Tycker det är passande denna indiska månad som jag har på bloggen att fira med en smarrig äkta indisk glass, nämligen elaichi kesar kulfi! (Elaichi = kardemumma, kesar = saffran och kulfi = glass!)

Jag har ju gjort en del indiska efterrätter tidigare på bloggen, bl a gajar ka halwa - indisk morotsdessert och shrikand - indisk yoghurtdessert. Denna glass är minst lika smarrig med sin lena krämiga konsistens och med saffran, kardemumma och pistagenötter i en härlig kombination... det kan inte bli bättre jag lovar! :)
kulfi

Kulfi - indisk glass (6 port)
1 burk (ca 4 dl) sötad kondenserad mjölk
1 dl mjölk (helst gammaldags)
3 dl vispgrädde
1/2 msk rismjöl
1 tsk kardemummafrön (ej malda)
1 nypa saffran (helst trådar)
1-2 msk pistaschnötter

Om du är riktigt lat kan du hoppa över rismjölet och kokningen och bara vispa samman alla ingredienser. Rismjölet och sjudningen ger en trevligare konsistens och fylligare smak. Rismjöl hittar du på asiatiska affärer och i hälsokostaffärer.

Gör så här:
Vispa samman kondenserad mjölk, mjölk, vispgrädde, rismjöl och saffran i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i två minuter.

Mortla kardemumman fint och blanda ner den i smeten. Krossa nötterna fint i mortel och blanda ner dem. Låt svalna, kyl gärna i kallt vatten. Häll upp i formar och frys i minst tre timmar.

Låt kulfin tina något före servering. Garnera gärna med grovt hackad pistage eller mandel (valfritt).

Tips! Om du vill kan du göra roliga glasspinnar av glassen. Formar finns bland annat på IKEA.

Denna efterrätt åt vi när min familj var på besök för ett tag sedan. Behöver jag säga att den uppskattades av samtliga? Goa mamma har så många fina barndomsminnen förknippade med just denna glass :)

Receptet kommer från den fina bloggen Taffel.

Kulfi är även mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat klassiker.

27 comments:

  1. Ser verkligen gudomligt god ut, mums! Saffran och nötter, kan inte bli annat än gott!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Va gott det ser ut! Är såå kul att följa din braiga recept. Inspirerande tycker jag :-)
    Kramkram i massor!

    ReplyDelete
  3. Ännu ett härligt recept från dig, mums!

    ReplyDelete
  4. Oj så god! Min flatmate har utlovat rosenvattenskulfi och pistagekulfi på lördag, jag väntar med spänning!

    ReplyDelete
  5. åh mums de här låter spännande och riktigt gott

    ReplyDelete
  6. Tack för ditt inlägg hos mig.:-) Hade inte en aning om att indiska republikens dag och min födelsedag firades på samma dag. Häftigt! Och ditt glassrecept ser ju underbart gott ut!

    ReplyDelete
  7. Åhh... man blir alltid så hungrig när man tittar in till dig och jag älskar (!) indisk mat!! Är dock tråkig och köper mixer eftersom där är så många ingredienser man inte har hemma. Man skulle varit bästis med dig haha!!

    ReplyDelete
  8. Det är gott Smulan!
    Bra sammanträffande Tant Gul ;)
    Haha Maria :D

    ReplyDelete
  9. Det är sällan jag äter efterrätt på indisk restaurang (blir jämt proppmätt), men om jag gör det så blir det alltid kulfi. Gärna med kardeumma!

    ReplyDelete
  10. Mums ser urgott ut : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  11. Herregud så gott det där såg ut! har aldrig hört talas om kulfi faktiskt.

    ReplyDelete
  12. Vad ljuvligt och härligt det både ser ut och låter! Säkert en smaksensation!

    ReplyDelete
  13. Varför har alla andra länder en massa fina högtider de firar hela tiden och inte vi. Känns som Sverige har få helgdagar jämfört med många andra länder.
    Detta låter ju helt fantastiskt gott! Och snyggt dessutom.
    Hoppas du får en härlig helg. Kram.

    ReplyDelete
  14. Tror faktiskt att jag ätit kulfi någon gång och det var nog så gott som det verkar enligt ditt recept! Roligt att du skrivit så mycket om indisk mat, det är alltid skojigt att få lära sig om andra matkulturer. :)

    ReplyDelete
  15. Tror nog vi får ta och låna en bil och ta en tur upp i Småland när vädret tillåter till våren! Bjuds det på sådana här rätter så:)

    Ha en riktigt skön helg,
    kram!

    ReplyDelete
  16. Kulfi är ju så gott, har aldrig gjort den själv men ska nog våga prova. Tack för receptet

    ReplyDelete
  17. Kom på att jag skulle testa kulfiglass och tänkte att eftersom du har så många smarriga indiska recept måste det gå att hitta kulfi här på bloggen - och mycket riktigt. Här fanns det! :) Verkar jättegott. I andra kulfirecept jag läst brukar det vara massor av mjölk som ska stå och reducera i flera timmar. Förstår att den kondenserade mjölken är en genväg och sådana är bra att känna till :)

    ReplyDelete
  18. Går det att göra kulfin lactosfri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet inte om det finns laktosfri kondenserad mjölk (tror inte det). Problemet att använda laktosfri mjölk är ju att den inte är så tjock i konsistensen. Testa att koka och reducera ner den tillsammans med socker men jag kan inte lova att det blir bra eftersom jag själv inte testat det. Om du testar får du gärna skriva här hur det gick. Lycka till! :)

      Delete
  19. Testade göra kulfi häromdan (för första gången och med hjälp av ett annat recept), blev inte helt lyckat... Det här receptet ser mer lovande ut, imorrn blir det ett nytt försök! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Testade du och hur blev det tycker du? Jag har smakat många olika varianter men det här receptet är min givna favorit! :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...