Sunday, February 12, 2012

Chokladcupcakes med cream cheese frosting och mer kärlek oh la la

Minichokladcupcakes bjuder jag på idag. Jodå, ni ser rätt... de är gjorda i ketchupformar som man har på snabbmatskedjorna!

Har spritsat min allra första ros för hand (har ingen rostyll, det får jag nog köpa!) Som ni ser blev den inte så värst bra men helt ok för första försöket. Det är mycket svårare än vad jag trodde att spritsa fritt för hand.
Sedan är jag ingen konstnär... kanske skulle maken ha fått göra rosen, den hade säkerligen sett snyggare ut då!

Som strössel har jag använt rosa hjärtan, lila glitter sugar och på rosen vanliga guld/silver sockerpärlor.


Chokladmuffins (ca 16 st)
3 dl socker
2 ½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
150 g smält smör
2 ägg
1 dl hett vatten

Gör så här:
Blanda ihop de torra ingredienserna. Tillsätt smält och avsvalnat smör och rör till en slät smet, rör ned äggen ett i taget och till sist det varma vattnet.

Fyll muffinsformar till knappt 2/3.

Grädda i 175 grader i 15-20 minuter. Känn med en sticka att de är klara. Låt kallna helt innan ni tar på frostingen.

Receptet på muffinsen kommer från den fina bloggen Kaksmulan.

Cream cheese frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg (om man önskar)

Gör så här:
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
Vispa i Philadelphiaosten.
Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
Bred den på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

Receptet på cream cheese frosting kommer från Leila Lindholm.

10 comments:

  1. Jättesöta och kanonbra med små, så kan man ju äta många fler =)

    Får hem 5000 såna små veckade muggar i veckan, fast jag ska ha dem till provsmakningar på Bal- och Bröllopsmässan jag ska vara med på nästa helg. Då blir det lite frukt/bärmousse, lite sockerkaka och nån fluff som får fylla upp formarna.

    ReplyDelete
  2. Det är så gulligt med minicupcakes. Bra också, så man kan mumsa i sig många :-)

    ReplyDelete
  3. Så söta små cupcakes, var är de söta små formarna ifrån? De vore ju perfekta då jag tänk göra minicupcakes :D
    Kram!

    ReplyDelete
  4. Åh vilka söta små raringar! Jag skulle kunna äta hur många som helst!

    ReplyDelete
  5. perfekt med miniccupcakes,nya trenden och göra sina bakverk i miniformat och de har du lyckats med,önskar dig en fortsatt underbar alla hjärtans

    ReplyDelete
  6. ÅH så fiffigt att fråga snällt på Mcdonalds, det är ju perfekt till storleken :D
    Hihi tack vännen, ja här är man inte så stor än inte! Är bara på magen och lite på rumpan de där 7 kg fördelat sig på :P
    Hoppas du får en fin alla hjärtans dag! Kram

    ReplyDelete
  7. Så söta! Men var har du fått tag på ketchupformarna? :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...