Saturday, February 11, 2012

Hjärtliga frukostfrallor

Vad kan vara bättre än att få komma upp till ett romantiskt dukat frukostbord (kanske på alla hjärtans dag)?

Dessa nybakade hjärtformade frallor bjöd jag maken och barnen på imorse. De hade förberetts kvällen innan så på morgonen var det bara skjuts in i ugnen, smidigt, enkelt och gott! Ja, alla sorters kalljäst bröd är gott :)
frukostfrallor

hjärtliga frallor
Rött paprikahjärta till min käresta... :)

Hjärtliga frukostfrallor (ca 20-24 st)
25g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt (jo det stämmer, det ska vara msk)
2 msk olja (jag tog rapsolja)
1 dl mjölk
ca 6 dl dinkelsikt
ca 6 dl vetemjöl

Garnering
lite mjölk för pensling
sesamfrön och/eller vallmofrön (blå vallmofrön är lämpligast, tyvärr var de slut i vår affär så jag fick ta vita)

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten, salt och olja och rör ut jästen med det. Tillsätt mjölken.

Blanda ner dinkelsikt och det mesta av vetemjölet, men spar lite till utbakningen. Ta upp och arbeta degen lätt.

Dela upp degen i bitar och forma till hjärtan med hjälp av en lite större pepparkaksform. Låt bullarna jäsa i kylen under natten på en plåt eller bricka med bakplåtspapper.

Nästa dag på morgonen
Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut bullarna ur kylen. Pensla dem med lite mjölk och strö över frön.

Grädda bröden mitt i ugnen i ca 10-12 min.
frallor

Receptet kommer från tidningen Hembakat.

Dessa frallor är även mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat frukost.

17 comments:

  1. Men så söta, de ska vi testa imorgon bitti.

    ReplyDelete
  2. Jag har bara ett ord för dem UNDERBARA! kram Sofia

    ReplyDelete
  3. Så söta och så fint med paprikahjärta!

    ReplyDelete
  4. Jättefina!! Det är perfekt med kalljästa bullar!

    ReplyDelete
  5. åh så söta.skulle blivit jätteglad om jag fick såna på morgonen.nybakat är ju bäst och med dessa hjärtan säger de allt.

    ReplyDelete
  6. Så alldeles perfekt är det med kalljäst bröd och bulle, riktig lyxfrukost speciellt när de är fint hjärtformade.

    Fortsatt skön helg på dej,
    kram.

    ReplyDelete
  7. De här så goda ut. Vad gott det hade varit med färskt bröd idag, men det får väl blir det gamla vanliga!! Hoppas du haft en trevlig helg!

    ReplyDelete
  8. Så fina och goda de ser ut! Har funderat på om man ska baka något hjärtformat till efterrätt idag men kan inte komma på något bra... :)
    Ja men det är klart du får dela med dig av informationen på din facebook :D
    Haha tack tack ;)

    ReplyDelete
  9. Kalljäst är så perfekt och sköter sig själv i stort sett... sen är det så gott med! Tack alla fina för era kommentarer, kram!

    ReplyDelete
  10. Så rara små bröd. Men jag är så morgontrött, vill sova så länge som möjligt på morgonen, så jag brukar äta frukost på jobbet. Men till helgen kanske jag kan bjuda mitt hjärta på dessa?

    ReplyDelete
  11. Sååå söta!
    Så många goda recept du har på din blogg:)

    ReplyDelete
  12. Min sambo går upp så tidigt och äter inte frukost innan han går hemifrån. Men ett år gjorde jag scones som var hjärtformade på alla hjärtans dag. Kul att spexa till det tycker jag!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...