Wednesday, February 1, 2012

Imam bayildi

Ugnsbakad aubergine med vitlök och tomat eller som rätten även kallas imam bayildi (Osmansk präst - en imam - som svimmade antingen av övermättnad när han satt i sig för mycket av den, eller av snålhet då han insåg hur mycket dyr olivolja som använts!) ;) En rätt så rolig historia att berätta i samband med att man bjuder på rätten. För bjöd på den det gjorde vi när självaste familjen var på besök nyligen. Ojojoj, denna rätt fick väl godkänt av samtliga som åt den. Auberginen smälte på tungan och smaken vara verkligen god. Dock behövs den lite mer krydda så var inte rädd att använda lite chili i detta recept.

Oven baked eggplant/aubergine gets really tasty with garlic and tomatoes. This dish is called imam bayildi (Ottoman priest who fainted either by overfeeding or of avarice when he realized how much olive oil that was used in this dish!) It's a fun story to tell to your guests while eating this dish. The eggplant/aubergine melts and the taste is really good. Make sure to spice it up a bit with chili if you wish!

imam bayildi
aubergine meze
Auberginehalvor stekta med tomatfyllning på.
Ugnsbakad aubergine med vitlök och tomat (6 pers)
1 ½ dl kallpressad olivolja
800 g eller 3 medelstora auberginer, sköljda och halverade på längden
Havssalt och nymald svartpeppar
Fyllning:
2 gula lökar, finhackade
4 vitlöksklyftor, fnhackade
1 tsk mald spiskummin
5 mogna tomater (500g), hackade
1 msk torkad oregano
Havssalt och nymald svartpeppar
½ tsk strösocker
1 ½ dl vatten
3 msk färsk slätbladig persilja, hackad
1 msk tomatpuré utrörd i 1 ½ dl hett vatten

Gör så här
:
Hetta upp hälften av olivoljan i en stor stekpanna. Lägg i 3 auberginehalvor och fräs dem gyllenbruna runt om, ca 10-15 min.
Låt rinna av på hushållspapper. Gör likadant med de resterande 3 halvorna. Lägg halvorna sida vid sidan med skalet nedåt i en ugnsfast form och krydda med salt och peppar.

Fyllning:
Hetta upp resten av oljan i en gryta. Tillsätt lök och fräs sakta tills den börjar få färg. Blanda ner vitlök och kummin och bryn i 2-3 min. Tillsätt tomater, oregano, salt, peppar, socker och vatten. Täck med lock och låt koka i 15 min. Rör om då och då.

Rör i persiljan och fördela därefter fyllningen på auberginehalvorna. Häll över den utspädda tomatpurén och ugnsbaka i 45 min i 190 grader. Ös auberginerna en gång under tiden. Servera rätten het eller rumstempererad.

Jag serverade rätten med basmatiris och en klick vitlöksyoghurt (5-7 dl turkisk yoghurt, pressa i en vitlöksklyfta, salta och peppra).

Receptet kommer från boken Meze - smårätter från Grekland och Libanon av Rena Salaman.

English
Oven baked eggplant with garlic and tomatoes (6 persons)
1 ½ dl (1/2 US cup) cold pressed olive oil
800g or 3 eggplants/aubergine, washed and cut in half
Sea salt and cracked black pepper

Filling:
2 yellow onions, chopped
4 garlic cloves, finely chopped
1 tsp ground cumin
500g ripe tomatoes, chopped
1 tbsp dry oregano
Sea salt and cracked black pepper
½ tsp cane sugar (optional)
1 ½ dl (1/2 US cup) water
3 tbsp fresh flat leafed parsley, chopped
1 tbsp tomato puré blenden with 1 ½ dl (1/2 US cup) hot water

Method
:
Heat half of the olive oil in a pan (grillpan). Put the eggplant halves and fry them golden all around for about 10 minutes. Lay them over a paper for resting. Line the eggplant halves in a ovenproof form and season with sea salt & black pepper.

Filling:
Heat up the rest of the olive oil in a saucepan. Add onion and fry golden. Then add garlic & cumin powder and let gry for 2-3 minutes. Add tomatoes, dry oregano, sea salt, cracked black pepper, cane sugar (optional) and water. Cover with a lid and let simmer for about 15 minutes. Stir now and then.

After about 15 minutes add parsley and put the tomato sauce on the eggplant halves. Also pour over the tomato puré mixture on it and bake375F for about 45 to 50 minutes or until the eggplants seem ready

Serve with basmati rice and som tzatziki, enjoy lots!

21 comments:

  1. Ååååh, jag ÄLSKAR fylld aubergine - jag brukar äta på en grekisk restaurang där de gör den SÅ god att jag är i himlen varje gång vi går dit :D Tyvärr blir min egen aldrig riktigt lika god, mina kanter brukar bli så hårda... Dock brukar jag aldrig fräsa mina halvor i olja innan - det kanske är där jag gjort fel hela tiden?! Kanske har du löst mitt mysterium! I så fall är jag dig evigt tacksam ;)

    Det låter gudomligt gott <3

    ReplyDelete
  2. Alltså, snart måste vi laga till Indiskt var och varannan kväll i vårt kök, du bjuder ju på så många rätter som vi känner att vi måste prova! Nu är det dock som så att just Aubergine har H. svårt för så därför måste vi ju prova just detta och se om du kan lyckas omvända en Mårtensson till:) :)

    ReplyDelete
  3. JA TACK! Kan du skicka den med expressbud? Jag betalar frakt! Fast det lär väl inte finnas någon kvar...?

    Detta ska jag bannemig göra snart! Har beställt Middagskasse till nästa vecka, men sen!

    ReplyDelete
  4. Oj, oj, oj, den prällen måste jag testa att sätta tänderna i!

    ReplyDelete
  5. Underbara bilder som alltid mums : ) kram Sofia som borde vara mätt ; )

    ReplyDelete
  6. Alex, testa att steka auberginen. Mina kanter blir aldrig hårda utan så mjuka att de smälter i munnen.
    Mårtenssons, klart ni ska testa denna rätten! Smakrik och riktigt god. Dock är den inte indisk utan härrör från Mellanöstern.
    Kim sorry, allt tog slut på en gång :) Men jag kan skicka nästa gång ;)
    Haha Moma, du är för härlig :))
    Tack Sofia, kram.

    ReplyDelete
  7. Åh, det här var frestande, så smakfullt och färgrikt! Kram

    ReplyDelete
  8. Tack Hovkonditorn, det är smakfullt kram!

    ReplyDelete
  9. Åh, så gott. Jag borde testa både fler indiska och mezerecept. Gemensamt har de väl att det ofta är spännande kryddningar, men på olika sätt. När ska jag hinna laga all mat jag vill testa?!

    ReplyDelete
  10. Jätte gott med indiskt. Jag brukar laga själv indisk mat också som t.ex kyckling tikka sizlar

    ReplyDelete
  11. Så gott det här ser ut! Och låter. Älskar indiskt, så läggs till laga-listan :)

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  12. Mums vad gott det ser ut,
    serverar du det som en huvudrätt?

    ReplyDelete
  13. Mums så gott det lät med denna aubergine!
    Ja indier finns det gott om i staden, så kul att din lillebror och hans fru är några av dem. Därför är det extra konstigt att det inte finns någon indisk restaurang :) Du får be din lillebror starta en!
    Kram

    ReplyDelete
  14. Remsa, du får lägga på ett kol helt enkelt ;)
    Pralin och Cecilia, dock är denna rätt inte indisk!
    Marion, jag serverar den som huvudrätt eftersom det blir en hel del (halv aubergine + ris och vitlöksyoghurt.
    Eleonore, jag ska hälsa honom detta :) Kram!

    ReplyDelete
  15. Jaäm du har helt rätt. En rätt som jag skulle gilla! Påminner om min rätt jag la ut på bloggen här om dagen. Kanske man kan ha lite fetost på också..:-)

    ReplyDelete
  16. så gott ser ut dina auberginer
    jag tror vi åt hos de var jätte goda
    kram mamma

    ReplyDelete
  17. Den rätten är toppen! Länge sedan jag lagade, så du ska ha STORT TACK för tipset!

    ReplyDelete
  18. vad spännaned att du har testat på denna. Det är en av mina favoriter antigen vegetariskt eller med köttfärs.

    ReplyDelete
  19. Super bra min vän! Vi brukar göra den med köttfärs eller med kyckling. blir super gott!! :))

    ReplyDelete
  20. En imam är inte en osmansk präst utan en präst i religionen islam. Osmansk är en från från osmanska riket som svenskar är från sverige =)

    En imam tyckte att den var så god att han svimmade

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det stod så i boken från Rena Salaman så jag skrev så. Hon kanske inte visste det rätta :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...